המשטרה מתכננת לצאת היום (יום ב') למבצע מעצרים נרחב ברחבי הארץ. המטרה הרשמית היא מעצר פורעים בהפרות הסדר בשבועיים האחרונים, אך בפועל במשטרה מתכוונים "לסגור חשבון" עם גורמים עבריינים במגזר הערבי, בהם כמה יעדים בכירים.
המבצע זכה לשם "חוק וסדר". הוא אושר בתום התייעצות בין השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי.
2 צפייה בגלריה
מעצרים של מתפרעים בלוד
מעצרים של מתפרעים בלוד
בין החשודים עבריינים המזוהים עם ארגוני פשיעה. מעצר מתפרעים בלוד
(צילום: AFP)
כמה ימים לאחר שהתאוששו, בעיקר מהטראומה בלוד, הבינו במשטרה כי ההרתעה נפגעה בצורה קשה. בעקבות כך הנחה המפכ"ל את קציניו להכין לו "בנק מטרות" פלילי, על מנת שיתאפשר מעצר של 500 חשודים, בהם גם עבריינים המזוהים עם ארגוני פשיעה.
רוב החשודים הם אזרחים הערבים, שהמשטרה כבר הכינה תיקים מגובשים נגדם עם ראיות שיאפשרו להגיש כתב אישום מהיר. חלק מהראיות הן בגין אלימות וונדליזם, שהושגו באמצעות תיעודים, וחלק בעקבות הסתה שתועדה במחלקת הסייבר של להב 433.
אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב ומילואים ימשיכו לפעול בצורת מפקדה גדולה לביצוע מעצרים. במבצע ישתתפו אלפי שוטרים מכלל המחוזות והיחידות, כולל מג"ב, פלוגות המילואים ויחידות מיוחדות. במבצע ישולבו כלל היכולות המבצעיות והטכנולוגיות הקיימות.
2 צפייה בגלריה
מעצרים של מתפרעים בלוד
מעצרים של מתפרעים בלוד
ההרתעה נפגעה. שוטרי מג"ב בלוד בזמן ההתפרעויות
(צילום: דוברות המשטרה)
עד כה הגישה הפרקליטות בכל המחוזות יותר מ-140 כתבי אישום נגד כ-230 נאשמים, ערבים ויהודים, חלקם קטינים, בגין עבירות שונות בהתפרעויות. כתבי האישום כוללים בין היתר עבירות של תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, השתתפות בהתפרעויות, יידוי אבנים, התנהגות פרועה במקום ציבורי, הצתה והפרעה לשוטר במילוי תפקידו.
מהפרקליטות נמסר כי במקרים שבהם היו ראיות מעבר לכל ספק סביר, יוחס לנאשמים מניע גזעני. נגד רוב הנאשמים הוגשו בקשות להארכת מעצר עד תום ההליכים.
בפרקליטות הסבירו את הסיבה שבגללה לא יוחס מניע גזעני באחד המקרים ביפו, שבו הותקף יהודי על ידי ערבים. "מחומר הראיות עלה כי הקורבן לא לבש סממנים יהודיים כלשהם, הוא פנה לתוקפים באנגלית ולא בעברית, ואלה ככל הנראה כעסו על שצילם אותם ותקפו אותו בשל כך", נמסר. "משכך הוחלט, לאחר בחינת חומר הראיות, כי אין די ראיות להוכיח מעבר לכל ספק סביר כי המעשים בוצעו על רקע גזעני".
פורסם לראשונה: 23:26, 23.05.21