1 צפייה בגלריה
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
ארכיון
(צילום: AP)
לראשונה אותר היום (א') מחלים מקורונה שנדבק שוב במוטציה הדרום אפריקנית - כך נודע ל-ynet. מדובר בבן 57 ממרכז הארץ שחזר מטורקיה, והוא הישראלי השני שמגיע משם ואותר עם המוטציה הדרום אפריקנית. יתר השבים מחו"ל שאותרו עם המוטציה הדרום אפריקנית חזרו מדרום אפריקה, אתיופיה ודובאי.
הגבר חלה בחודש אוגוסט וכעת נדבק שוב. במערכת הבריאות חוששים שהמוטציה הדרום אפריקנית - בדומה לבריטית והקליפורנית שנחשבות למדבקות יותר ומתפשטות בקצב מהיר יותר – עלולות להביא להדבקה חוזרת בקרב המחלימים שבשלב זה אינם מתחסנים.
"עצם העובדה שאיתרנו הדבקה חוזרת במוטציה הדרום אפריקנית בפעם הראשונה זה דבר מאוד מטריד", אומר גורם במערכת הבריאות.

על פי הודעת משרד הבריאות האחרונה, עד כה אותרו בישראל כ-30 מקרים של המוטציה הדרום אפריקנית, אולם ההערכה בשלב זה היא כי בפועל מספר הנדבקים במוטציה גבוה יותר באופן משמעותי.
ב-9 בינואר דיווח משרד הבריאות כי לראשונה אובחנו בארץ ארבעה נדבקים בזן המוטנטי של הקורונה שמקורו מדרום אפריקה. ארבעת הנדבקים זוהו מתוך 15 דגימות שנשלחו לבדיקת ריצוף מהיר במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות. לפי המשרד המקרים ייצגו שתי שרשראות הדבקה - אחת של אדם שחזר מדרום אפריקה ואחת של משפחה שנדבקה מאדם שחזר משם.
מטרתם האבולוציונית של הנגיפים היא להתפשט, והם עושים זאת על ידי שונות גנטית האמורה להתגבר על מחסומי הגוף, על חיסונים ותרופות. כך עושה גם נגיף הקורונה שפיתח על פי ההערכות כבר עשרות זנים ואלפי מוטציות שונות. אולם בשלב זה נראה שהחיסונים מצליחים להתגבר על המוטציות. חברת פייזר בשיתוף מפתחת החיסון חברת BioNTech הגרמנית מצהירות כי החיסון מתוצרתן מגן מפני זני הקורונה הדומיננטים החדשים - הבריטי והדרום אפריקני.
הזן הדרום אפריקני (v2.501) התגלה בדצמבר בדרום אפריקה. הזן הוא בעל עשר מוטציות הממוקמות כולן במעטפת הנגיף S. הוא החל להתפשט במקביל לזן הבריטי ועורר דאגה רבה בעולם, לאחר שגרם להדבקה של אנשים בריאים ללא גורמי סיכון, כולל ילדים.