משפחתו של אלי (אליהו) דוד קיי שנרצח בפיגוע הירי בירושלים, מסרה הערב (יום ראשון) את התייחסותה הראשונה לרצח וסיפרה על גבורתו של אלי. כתריאל וחנן, אחיו של אלי, אמרו כי "אלי לא היה רוצה שנהיה עצובים, אנחנו צריכים לשמוח" - והוסיפו כי תמיד כשהיה קשה לאלי בצבא, הוא היה מרים אבן ואומר "בשביל זה אני נלחם". בסופו של דבר, לדבריהם, לאלי היה מדף עם שורה של אבנים. בת זוגו ג'ן אמרה כי הכירה את אלי כשישה חודשים בלבד, "אבל תמיד צחקנו שזה מרגיש כמו חיים שלמים". ynet העביר את ההצהרה בשידור ישיר.

6 צפייה בגלריה
אלי ובת זוגו
אלי ובת זוגו
"האדם הכי חכם שהכרתי". אלי ובת זוגו
(מתוך פייסבוק, צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
האחים של אלי קיי ז"ל והאבא במרכז
האחים של אלי קיי ז"ל והאבא במרכז
הרגיע את החיילים אחרי הירי למוצב. משפחתו של אלי קיי
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
השייח המחבל פאדי אבו שחידם. מימין: מטיף במסגד, משמאל: אוחז בנשק לפני הפיגוע
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
"מצטיין, אהוב, מנהיג". זירת הרצח של אלי בירושלים
(צילום: AFP)
כתריאל, אחיו הבכור של אלי, אמר כי אחיו עלה לישראל כדי להתגייס לצה"ל ולמד בישיבה. "הוא החייל היחיד שלא עשה גיבוש בצנחנים", אמר. "הוא נלחם להיות צנחן, נלחם עד הסוף, נתן מעצמו 100 אחוז. זו אחת הסיבות שהמשפחה עלתה לארץ. הוא נתן את חייו עבור המדינה, כולו היה בשביל המדינה. היום הוא נרצח בדרך לעבודה בכותל. הוא היה החבר הכי טוב שלי, פשוט בן אדם מדהים".
"אנחנו יודעים שהוא לא היה רוצה שנהיה עצובים", הוסיף כתריאל. "אנחנו משפחה דתית, אם הקדוש ברוך הוא רוצה לקחת אדם הוא ייקח אותו. בן אדם שהלך לעולמו עשה את העבודה שלו בעולם הזה. אנחנו צריכים להיות שמחים. אני מקווה שכולם יעזרו לנו לזכור אותו לנצח, ושניפגש בשמחות".


6 צפייה בגלריה
האחים של אלי קיי ז"ל
האחים של אלי קיי ז"ל
מימין לשמאל: נעמה, כתריאל וחנן, אחיו של אלי קיי
(צילום: יריב כץ)
"הוא היה אחלה גבר, סחבק, היית מדבר איתו וחושב שהוא ישראלי צבר שנולד בארץ", הוסיף כתריאל. "הוא דרום-אפריקאי, מדבר אנגלית כשפת אם. הוא התקבל ללימודים להיות שגריר, כי המדינה הזו הכי חשובה לו. הוא היה בעד ארצנו, זה אפיין אותו הכי טוב שאפשר".

"נלחם בכל יום"

אחיו הקטן, חנן, אמר: "אלי נפל כגיבור, בצורה שהכי מתאימה לו. כל דבר שעשה, היה עושה בשיא הרצינות - בין אם לעלות לארץ, ללמוד בישיבה ולהתגייס לצבא. הוא היה חייל מצטיין, מפקד וסמל. הוא גר בעוטף עזה על הגבול, ישן בממ"ד. הוא כל יום נלחם על כל מה שהיה חשוב לו".
6 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
ההורים עלו בדצמבר 2020 בעקבות הילדים שכולם התגייסו לצבא. אלי קיי וזירת הרצח
(צילום: AFP)
חנן סיפר: "כשאלי היה מגיע למשבר במסעות בצנחנים ואומר שנמאס לו, הוא היה מחזיק אבן ואומר בשביל זה אני נלחם - וממשיך. על המדף שלו יש שורה של אבנים".
כתריאל סיכם את ההצהרה בסיפור על אלי. לדבריו, בזמן שהיה בצבא, המוצב שבו שהה סמוך לעוטף עזה ספג ירי מרגמות. "הוא התנהל בקור רוח, ולא היה סתם מפקד - הוא לקח את החיילים שלו הצידה ודיבר איתם אחר כך. הוא לא האמין בדיסטנס, הוא התקרב לחיילים שלו ועזר במה שצריך. זה הבן אדם שנורה בעבור המדינה שלו".
בת זוגו של אלי, ג'ן שיף, אמרה כי "זה שוק גדול מאוד. הוא נפל בשביל המדינה, הוא היה האדם הכי חזק שהכרתי נפשית ופיזית. האדם החכם ביותר שפגשתי, תמיד אהב וכיבד". השניים היו יחד שישה חודשים, ולדבריה "תמיד צחקנו איך שזה מרגיש יותר מחיים שלמים. זה לא יהיה מספיק אף פעם, הוא היה הכי טוב בעולם. אני שולחת את כל אהבתי אליו".

לפני ההודעה: האם זיהתה את בנה בתמונות מהפיגוע

אבי ודבורה קיי, הוריו של אלי, עלו לישראל בדצמבר 2020, ומאז מתגוררים במודיעין. יש להם ארבעה ילדים - הבנים כתריאל, אלי וחנן, והבת נעמה. השניים החליטו לעלות לארץ יחד עם בתם נעמה בעקבות בניהם, שכולם עלו ארצה והתגייסו לצה"ל כחיילים בודדים. הבן הבכור במשפחה, כתריאל, התחתן לפני כשלושה שבועות. בני משפחתו של אלי גילו שנהרג אחרי שאלי לא ענה להם לטלפונים מאז הפיגוע - ואמו זיהתה אותו באחד הצילומים שרצו ברשתות החברתיות. בבית החולים הם קיבלו את הבשורה המרה.
הלווייתו של קיי תתקיים מחר בשעה 11:00 בהר המנוחות בירושלים. לבקשה הקהילה בדרום אפריקה, הסוכנות היהודית נערכת עם המשפחה להעברת הלווייתו של קיי בשידור ישיר.
קיי, בן 26, שירת בגדוד 202 של הצנחנים כחייל בודד אחרי שעלה מדרום אפריקה לבדו בשנת 2016. לאחר מכן עבד כמדריך הסברה ברחבת הכותל המערבי. "המשפחה מודה מקרב לב לעם ישראל על התנחומים", נמסר. "אלי השאיר אחריו הורים, אחים ואחות וחברה המומים וכואבים".

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס היום גם הוא לפיגוע בטקס יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה. כוכבי ביקש לשלוח בשם צה"ל את תנחומיו למשפחתו של קיי, ואמר כי "הפצועים והנפגעים בערב זה הם תבנית נוף ההגנה על מדינת ישראל, אשר מיום הקמתה ולשנים רבות קדימה נלחמת ותילחם על ריבונותה, בטחונה והגנה על אזרחיה".
שר הביטחון בני גנץ הביע גם הוא תנחומים בטקס, ואמר כי "בכל מקום שירים הטרור את ראשו – נדאג להוריד אותו. קיבלנו היום דוגמה למציאות שבה אנחנו חיים, כשאל משפחת השכול הצטרף אלי קיי, לוחם צנחנים משוחרר שעלה לארץ מדרום אפריקה במיוחד כדי להתגייס ונשאר לעבוד בכותל המערבי. אני מבקש להביע תנחומים למשפחתו ולאחל רפואה שלמה לפצועים – גם לאזרח הנוסף, וגם לכוחות הביטחון שפעלו במהירות ויעילות בכדי לנטרל את המחבל".
אור יעקובי, חברו של אלי, היה המדריך של המנוח בתוכנית מח"ל להכנה לצבא לעולים חדשים. יעקובי סיפר כי אלי היה חניך מצטיין, אהוב ומנהיג, שנאבק כדי להעלות את הפרופיל ולשרת בקרבי. טל ליפצין, חברתו של אור, סיפרה כי בסרטונים מהטלפון שלו "הם רוקדים ושרים ושמחים, והוא במרכז העניינים, אחד כזה שאי אפשר לפספס". בתיעוד שמובא בראשית הכתבה נראה אלי רוקד עם חבריו לתוכנית מח"ל ושר איתם "הקדוש ברוך הוא, אנחנו אוהבים אותך".

בקרן למורשת הכותל המערבי אמרו כי "קיי האיר פנים לכל אדם ועשה מלאכתו קודש במסירות ובנאמנות". הקרן למורשת הכותל ורב הכותל שמואל רבינוביץ כתבו כי הם "כואבים ודומעים על הירצחו הבוקר של עובד הקרן אלי קיי על ידי רוצח שפל בדרכו לעבודתו בכותל המערבי. אנחנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה".
הדס גרימברג קרלינסקי, חברת קיבוץ נירים שהתגוררה בשכנות לקיי לאחר שהשתחרר מהצבא, אמרה כי "הוא היה אדם מלא בנתינה, כולו לב. את הבלונד שלו ראו למרחקים, תמיד היה עם חיוך והמון חלומות ומאוד רצה להיות אבא. בחור מדהים שהייתה לו קבוצת חברים מדהימה פה. זה יום עצוב מאוד וכל קהילת נירים מרכינה היום ראש".

מלבד קיי נפצעו בפיגוע הרצחני ארבעה בני אדם, אחד מהם - תלמיד הישיבה אהרון יהודה אימרגרין (26) - נמצא במצב קשה. הוא היה נשוי ללא ילדים, ואשתו ביקשה להתפלל לרפואת הרב אהרון יהודה בן טובה. ד"ר אלון שורץ, מנהל יחידת הטראומה בשערי צדק, סיפר כי אימרגרין הגיע נפצע ממספר רב של יריות: "הוא הגיע במצב לא יציב ובהכרה מעורפלת. בניתוח ייצבנו את מצבו מיד אחרי הניתוח, אבל עדיין נשקפת סכנה לחייו". לדברי הרופאים, 24 השעות הקרובות יהיו קריטיות.
המחבל, השייח פאדי אבו שחידם (42), איש הזרוע המדינית של חמאס ממחנה הפליטים שועפט, נורה למוות על ידי כוחות הביטחון. השר לביטחון פנים עמר בר-לב אמר בתדרוך בזירת הפיגוע כי אשתו עזבה לחו"ל לפני שלושה ימים.
סייעו בהכנת הכתבה: חיים גולדיטש ואלישע בן קימון