חטיפה במפרץ עומאן: ארגון סחר בריטי דיווח אתמול אחר הצהריים (יום ג') על תקרית ימית מול חופי פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. סוכנות הסחר הימי של בריטניה, UKMTO, קראה לכלי שיט באזור לגלות זהירות מרבית. בדיווח נוסף על התקרית מסרה הסוכנות הבריטית שקיים חשש שמדובר בחטיפה.
בהמשך לדיווח על התקרית אמרו אמש גורמים בריטיים ל"טיימס" שההערכה היא שכוחות של צבא איראן - או של אחת השלוחות שלו - עלו למכלית נפט באזור. לפי הדיווח המכלית היא Asphalt Princess, שנושאת את דגל פנמה. גורם ביטחוני בריטי אמר ל"סקיי ניוז" ש"שמונה או תשעה חמושים" עלו למכלית. לפי רויטרס מי שהשתלטו עליה הם כוחות שנתמכים על-ידי איראן. בסוכנות הידיעות AP דווח כי המכלית שטה לכיוון המים הטריטוריאליים של איראן.
במשמרות המהפכה של איראן הכחישו אמש מעורבות בחטיפת הספינה במפרץ עומאן, ואמרו שמדובר ב"תירוץ" לפעולה נגד טהרן. במשמרות המהפכה התייחסו לתקרית בתור ניסיון של ישראל וארצות המערב "להכין את דעת הקהל בקהילה הבינלאומית לפעולה עוינת נגד איראן".
5 צפייה בגלריה
הספינה נסיכת האספלט
הספינה נסיכת האספלט
הספינה Asphalt Princess
(צילום: MarineTraffic.com)
זמן קצר אחרי הדיווח הראשוני על התקרית דיווחו לפחות חמש ספינות - ארבע מכליות נפט, וספינה שמובילה אספלט - על אובדן שליטה שמונע מהן להמשיך בפעילות. המכליות שדיווחו על מצוקה הן Queen Ematha, Golden Brilliant, Jag Pooja ו-Abyss. הספינה החמישית היא Kamdhenu. מוקדם יותר פורסם בתקשורת האיראנית כי נבדקים דיווחים שאחת הספינות עלתה על מוקש ימי.
משרד החוץ האיראני מסר שהדיווחים האחרונים על הספינות במפרץ עומאן "חשודים". טהרן הכחישה אותם ואמרה שהכוחות הימיים שלה מוכנים לסייע ולבצע פעולות חילוץ באזור. משרד החוץ הבריטי מסר שהוא "חוקר בדחיפות את התקרית בספינה מול חופי האמירויות". מחלקת המדינה בארה"ב מסרה שהיא מודעת לדיווחים, בוחנת את הפרשה ועוקבת בדאגה אחרי ההתפתחויות.
מפרץ עומאן סמוך למצר הורמוז האסטרטגי – נתיב מעבר חשוב של נפט וסחורות אחרות, שמחבר בין מפרץ עומאן למפרץ הפרסי. לנמל בפוג'יירה מגיעות מכליות נפט וספינות משא רבות. משנת 2019 היו מול חופי פוג'יירה תקריות ימיות רבות, שכללו שורה של פיצוצים. חיל הים האמריקני האשים את איראן בסדרת מתקפות על מכליות וספינות משא באזור.
ביולי 2019 השתלטה איראן על מכלית נפט בריטית במצר הורמוז, שעשתה דרכה לדובאי. הצעד היה בתגובה להשתלטות של הרשויות בגיברלטר על מכלית איראנית שהייתה בדרך לסוריה – במטרה להעביר נפט למשטר אסד, למרות הסנקציות של האיחוד האירופי. בהמשך שתי המכליות שוחררו.
בינואר השתלטו כוחות משמרות המהפכה על מכלית דרום קוריאנית – וכפו על הצוות בספינה לשנות את מסלולה, ולשוט לאיראן. בשעה שאיראן התעקשה שהיא השתלטה על המכלית בגלל זיהום של המים, ההערכה הייתה שמדובר בדרכה של טהרן להפעיל לחץ על סיאול במהלך מו"מ על נכסים איראניים בשווי מיליארדי דולרים שהוקפאו בבנקים הקוריאניים כתוצאה מהסנקציות.
5 צפייה בגלריה
ספינות גוררות את ה מכלית ספינה מרסר סטריט Mercer Street סמוך ל נמל פוג'יירה ב איחוד האמירויות אחרי המתקפה שיוחסה ל איראן
ספינות גוררות את ה מכלית ספינה מרסר סטריט Mercer Street סמוך ל נמל פוג'יירה ב איחוד האמירויות אחרי המתקפה שיוחסה ל איראן
ספינות גוררות את הספינה "מרסר סטריט" בדרך לפוג'יירה, איחוד האמירויות
(צילום: AFP)
אתמול עגנה בפוג'יירה הספינה "מרסר סטריט", שהותקפה בשבוע שעבר מול חופי עומאן. שני אנשי צוות נהרגו בתקיפה, שמיוחסת לאיראן. הספינה הופעלה על-ידי חברת הספנות הבריטית Zodiac Maritime, שנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר. טהרן הכחישה מעורבות בתקיפה.
ההרוגים בתקיפת "מרסר סטריט", שנושאת את דגל ליבריה, הם קברניט האונייה הרומני ומאבטח בריטי. בריטניה, רומניה וליבריה פנו אתמול למועצת הביטחון של האו"ם ואמרו כי "סביר מאוד" שאיראן השתמשה במל"ט אחד לפחות בתקיפה נגד הספינה. במכתב לחברות מועצת הביטחון כתבו שלוש המדינות שהתקיפה מהווה הפרה ברורה של החוק הבינלאומי ומסכנת את ביטחון השיט הבינלאומי, ולכן יש לגנות אותה.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגיב שלשום בחריפות לתקיפה ואמר שאיראן חייבת לשאת בהשלכות. ג'ונסון הוסיף כי הפגיעה בספינה על ידי איראן הייתה "מתקפה שערורייתית". לפי ג'ונסון "זו מתקפה מזעזעת על השיט המסחרי". הוא הוסיף כי במתקפה "מת אזרח בריטי. איראן, כמו כל מדינה אחרת, נדרשת לכבד את חופש השיט ברחבי העולם ובריטניה תמשיך להתעקש על כך". גם בארה"ב התייחסו לתקיפה ואמרו כי תהיה לכך "תגובה משותפת" ביחד עם מדינות נוספות.

פרשננו רון בן ישי מציין כי על אף שאין עדיין מידע מאומת, ייתכן שהתקרית מול חופי האמירויות היא תוצאה של מתקפת סייבר משולבת שכללה השתלטות של משמרות המהפכה על אחת הספינות. להערכת בן ישי, מתקפת הסייבר על חמש הספינות שיתקה את מערכת הניהוג והקשר, ונועדה לגרום לבהלה - כדי שלאחר מכן יוכלו האיראנים לטעון שלמעשה לא קרה דבר, ומדובר בתירוץ של המערב לתקוף אותם.
בן ישי מציין כי אם מתקפת סייבר נגד כלי שיט מבוצעת כמו שצריך, עובר זמן רב עד שאפשר להוכיח שהיא אכן בוצעה - ומי הגורם שעומד מאחוריה. אם אכן הייתה השתלטות על אחת הספינות, האיראנים עשו זאת כדי לקחת אותה כבת ערובה - ובכך להרתיע מפני תקיפת מתקן או ספינה שלהם. נדמה שאיראן מודאגת מפני אפשרות של מתקפת סייבר גדולה מצד ארה"ב, בריטניה וישראל נגד מתקנים ימיים שלה, ומנסה להוכיח שהטענות נגדה ממוצאות ולהרתיע על-ידי מפגן כוח של יכולותיה.
פורסם לראשונה: 17:44, 03.08.21