במהלך מבצע "שומר החומות" במאי האחרון חוו הערים המעורבות בישראל גל של התפרעויות אלימות שערערו את מרקם החיים העדין בין התושבים הערבים לתושבים היהודים. כעת, לאחר שחודש מרץ האחרון הסתכם ב-10 פיגועים וב-11 נרצחים, עולה חשש לחזרת הפרעות.
בשבועות האחרונים, קיים מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי סדרה של דיונים בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר, בדבר מוכנות המשטרה ל"שומר החומות 2", מתוך הנחה שהתפרצות מחודשת של פרעות בערים המעורבות היא רק עניין של זמן. הצפי של המשטרה לא אופטימי: הפרות סדר קשות, פגיעה בכוחות הביטחון ובאזרחים, ויישובים נצורים לתקופה ארוכה.

4 צפייה בגלריה
בית כנסת
בית כנסת
בית כנסת שרוף בלוד. לפי המשטרה, התפרצות מחודשת של פרעות בערים המעורבות - עניין של זמן
(צילום: EPA)
גם בערים המעורבות עצמן, הכוננות עולה. בלוד, ביפו, בחיפה ובעכו תגברו בשבוע שעבר כוחות והגבירו את האבטחה סביב מוסדות החינוך, כדי לחזק את תחושת הביטחון של התושבים.
היום (שני), התראיינו לאולפן ynet שני נציגים של הערים המעורבות - ראש העיר רמלה מיכאל וידל, וחבר מועצת העיר לוד מוחמד אבו שריקי. למרות המתיחות הביטחונית, וידל אמר כי הוא לא מרגיש שהשטח בעיר מתחיל לבעבע, ואף הדגיש "אנחנו בחיים משותפים מצוינים". בנוגע למהומות ב"שומר החומות", הוסיף כי "אחרי יומיים או שלושה גיליתי שמי שעשה את הבלגן אלו תושבים מחוץ לעיר, אז פשוט סגרתי את העיר. אף אחד לא נכנס והכול היה שקט".
4 צפייה בגלריה
נערכים למהומות הערב ברמלה
נערכים למהומות הערב ברמלה
שוטרי מג"ב ברמלה בשומר החומות. "מי שעשה את הבלגן - תושבים מחוץ לעיר"
(צילום: יאיר שגיא)
יחד עם זאת אישר וידל כי כמו בכל הערים, גם ברמלה נערכו לאפשרות של התלקחות אלימה ותגברו את האבטחה בבתי הספר ובגנים, כולל גנים ערביים. לטענתו, "המטרה היא ליצור ביטחון ממשי וגם תחושה טובה של ביטחון".
אני רואה שאתה מנסה להרגיע ולהוריד את מפלס הלהבות, אבל האם בכל זאת יש לך חשש לשידור חוזר? "לכולם יש חשש, אבל אנחנו נערכים יחד עם חברי מועצת העיר, הרבנים והאימאמים. יש פורום מנהיגים שמתכנס אחת לחודש ולא מהיום. היו אמורות להיות בעיר תהלוכות של רמדאן, אך לפי בקשתי הם יתכנסו באחד מהמסגדים ולא יעשו שום תהלוכה. הם נכנסים לחג בשקט בצנעה ואני מעריך את זה מאוד".
מה המסר שלך לתושבים הערבים והיהודים ברמלה? "אני קורא לכולם להישאר רגועים כמו שהם, אין שום סיבה להביא מחלוקות שלא קיימות בתוך הערים, וזה הכל תלוי בנו. המסר שלי הוא שכל אחד יחגוג את חגו, ונבוא לחגוג יחד עם כולם. אני רוצה להגיד לתושביי המוסלמים רמדאן כרים, לאחיי הנוצרים פסחא שמח, וליהודים פסח שמח וכשר. בשבילי, כול התושבים שווים".
4 צפייה בגלריה
מיכאל וידל ראש עיריית רמלה
מיכאל וידל ראש עיריית רמלה
מיכאל וידל ראש העיר רמלה. "אין שום סיבה להביא מחלוקות שלא קיימות בתוך הערים"
(צילום: קובי קואנקס)

"לוד הייתה עיר שקטה למופת"

חבר מועצת העיר לוד, מוחמד אבו שריקי, שיבח את ההתנהלות של וידל במהלך "שומר החומות" והגדיר אותה "יפה ומופתית". לעומת זאת, על ראש העיר שלו, יאיר רביבו, יש לו דברים פחות חיוביים להגיד. "בלוד רגוע מבחינת המגזר הערבי, אבל אצלנו המצב שונה מרמלה", אמר. "במקום להרגיע את השטח, ראש העיר הקים ארגונים שהן כמו מיליציות שרוצות להגן על לוד מהתושבים הערבים. הוא גם קרא למתנחלים לבוא להגן על העיר. לא יודע למה צריך להגן על לוד, היא הייתה עיר שקטה למופת, דוגמה ומודל".
לוד כבר לא שקטה בשנים האחרונות. מה שראינו ב"שומר החומות" זו הייתה התפוצצות - מתפרעים ירו שם על בני אדם, יידו אבנים לעבר מכוניות, וזה הופנה כלפי אזרחים תמימים. גם היום, עדיין שומעים ורואים בלוד צרורות של ירי ורציחות על בסיס שבועי. "אני מדבר על מה שהיה ב'שומר החומות', אנחנו ישבנו שקטים בבתים, ותקפו אותנו בתוך הבתים. 40 מתנחלים תקפו את הבית שלי אישית. למרות שאני התקשרתי למשטרה, אף אחד לא בא ואפילו לא בדק את התלונה שלי".
4 צפייה בגלריה
יאיר רביבו ראש עיריית לוד
יאיר רביבו ראש עיריית לוד
יאיר רביבו ראש העיר לוד. "הקים ארגונים כמו מיליציות כדי להגן על לוד מהתושבים הערבים"
(צילום: קובי קואנקס)
אבו שריקי התייחס גם למותו של מוסא חסונה, גבר בן 31 שנורה למוות על ידי יהודים בליל המהומות הראשון בעיר במאי. באוקטובר האחרון החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגד היורים מחוסר אשמה וקבעה כי הם פעלו מהגנה עצמית. אבו שריקי אמר כי "אני מקווה שמי שרצחו את מוסא חסונה ייעצרו מיד". הוא הוסיף: "כל עוד הם לא ייעצרו, המצב יישאר כל הזמן במתח מיותר. אנחנו רוצים לחזור למוטב ולחיים נורמליים. גם במגזר היהודי רוצים להסתובב בעיר ולהרגיש בטוחים, וגם אנחנו רוצים להרגיש בטוחים".