3 צפייה בגלריה
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
התיירים חוזרים לישראל
(צילום: יאיר שגיא)
ישראל תאפשר כניסת תיירים בודדים, מחוסנים ומחלימים החל מ-1 בנובמבר. כך הוחלט בצהריים (חמישי) בדיון אצל ראש הממשלה נפתלי בנט. ההחלטה כפופה לאישור קבינט הקורונה. למתווה הוכנסה הסתייגות בעקבות גילוי הווריאנט החדש - והוחלט שלא להכיר בינתיים בחיסון הרוסי. כמו כן נכון לעכשיו לא תאושר כניסה של תיירים ממדינות שבהן יש התפשטות של תת-הזן AY4.2.
בנט ביקש עוד כמה ימים לבחון את ההכרה בחיסון הרוסי, אך ייתכן שהוא ממתין לפגישתו מחר עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כדי להכריז על כך בנוכחותו. נכון לעכשיו ההכרה בחיסון נדחתה ל-1 בדצמבר.
3 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: טל שחר)
בדיון השתתפו גם שר הבריאות, שר התיירות, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"לית משרד התחבורה, מנכ"ל משרד התיירות, ממונה הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וגורמי מקצוע נוספים.
אחרי שקבוצות מאורגנות יכולות להיכנס לישראל מאמצע ספטמבר, אושר מתווה חדש שמגדיל את המכסה ל-2,000 בני אדם ביום. עם זאת, הוחלט כי לא תותר כניסת קבוצות ממדינות שיש בעניינן אזהרת מסע חמורה מבחינת תחלואת הקורונה. ל-ynet נודע כי ישראל שוקלת להכניס גם את בריטניה לאותה רשימה. הרשימה, כך נראה, תיקבע לפי נוסחה שתכלול את מספר החולים בווריאנט החדש מדי חודש, מספר המתחסנים ושיעור התחלואה.
קבוצות תיירים יהיו פטורות מבידוד כל עוד יתנהלו כקפסולה ויוכלו להגיע לארץ ללא בדיקה סרולוגית, אך יצטרכו לערוך בדיקת אנטיגן מדי יום או בדיקת PCR אחת לשלושה ימים. תיירים ששהו במדינה אדומה או במדינה עם אזהרת מסע חמורה בשבועיים שלפני ההגעה לישראל לא יוכלו להיכנס.
בין ההחלטות מסתתרת הכרזה לא פחות חשובה: ישראל מכירה לראשונה בחיסונים שלא ניתנו בישראל. מלבד מחוסנים בשתי מנות של פייזר, מודרנה ואסטרזניקה, גם מחוסנים בחיסונים הסיניים סינובאק וסינופארם (וחלפו שבועיים מהחיסון השני), ותיירים שחוסנו בחיסון אחד של ג'ונסון אנד ג'ונסון יוכלו להיכנס לארץ.
3 צפייה בגלריה
חיסון צוותי רפואה בפלורידה
חיסון צוותי רפואה בפלורידה
ישראל הכירה בחיסונים גם של חברות שאינן פייזר ומודרנה
(צילום: רויטרס)
גם מחלימים יוכלו להיכנס לישראל, בכפוף להצגת אסמכתא לתוצאה חיובית בבדיקת NAAT (בדיקה מולקולרית כמו PCR), לפחות 11 ימים לפני כניסתם לארץ. תיירים שהחלימו וקיבלו לפחות מנה אחת של חיסון המאושר על-ידי ארגון הבריאות העולמי יוכלו להיכנס גם כן.
שר התיירות יואל רזבוזוב צייץ בתום הדיון כי "זה לא קו הסיום, זה רק הזינוק לחזרתם של כל התיירים. מברך את ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ ששמרו איתי על האיזון בין הבריאות לכלכלה. תודה לאנשי המקצוע שעבדו קשה כדי להחזיר לעובדי התיירות את הפרנסה".
קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, אמר בתגובה כי "התאחדות משרדי הנסיעות מברכת על ההחלטה העקרונית לאפשר כניסת תיירים, החלטה שהיתה צריכה להתקבל כבר לפני זמן רב. המתווה שהתקבל עדיין אינו ברור ומושלם ובוודאי שהתנאים והבדיקות המרובות הנדרשות במתווה הקבוצות עלול להרתיע גם את אוהדי ישראל הגדולים ביותר מלהגיע. אך לאחר קרוב לשנתיים בהן הייתה מדינת ישראל שרויה בפועל במצור תיירותי, אין ספק שמדובר בשינוי לטובה.
"אני תקווה כי ההחלטה לאפשר לתיירים מחוסנים ומחלימים להיכנס ארצה תהווה סנונית ראשונה של חזרה לפעילות של עוסקים רבים בתחום התיירות הנכנסת והליקויים במתווה המוצע יתוקנו במהרה. תיירות בין מדינות מבוססת על הדדיות ולאחר שניתן אישור לישראלים מחוסנים להיכנס למדינות אחרות ההחלטה המתבקשת וההגיונית היא אכן לאפשר גם לתיירים מחוסנים להגיע לישראל".
בהתאחדות המלונות בירכו על המתווה, ומסרו כי ההחלטה "מהווה פריצת דרך משמעותית ביחס למצב הקיים, בכל הקשור לפתיחת השמיים לכניסת תיירים". בהתאחדות הודו לראש הממשלה ולשר התיירות, אולם ביקשו לציין כי הם סבורים שיש כמה שיפורים שניתן לעשות במתווה, בהם "גיבוש מתווה לכניסת תיירים בודדים שמועד החיסון האחרון שקיבלו היה לפני יותר מחצי שנה ולא קיבלו חיסון שלישי - בדומה למתווה החריגים לקבוצות עליו הוחלט היום".
דניאל סלאמה השתתף בהכנת הכתבה