שר הבריאות ניצן הורוביץ קיים אחר הצהריים (יום שני) תדרוך לתקשורת בתיכון מקיף כפר קאסם שבו הציג את מפת המתחסנים והשיק את המבצע הלאומי להעלאת אחוז המתחסנים בחיסון הראשונה נגד קורונה. ynet העביר את הדברים בשידור חי.
במצגת שנשלחה ממשרד הבריאות במקביל לדבריו הוצגה רשימת הרשויות והשכונות שבהן נותרו לחיסון יותר מ-50% מבני נוער בני 12 עד 18: אום אל פחם, אלעד, אשדוד (רובעים א, ב), באקה אל גרביה, באר שבע (שכונה 4), בית שמש, בני ברק (שכונות 3 ו-4), ג'דיידה-מכר, דאליית אל כרמל, חורה, חיפה (שכונות הדר דרום, הדר צפון ומערב חיפה), חריש, טבריה, טייבה, טירה, טמרה, ירושלים (שכונות א-טור, בוכרים, גאולה, מקור ברוך, מאה שערים, בית וגן, בית חנינא, בית צפאפא, העיר העתיקה, ואדי ג'וז, שייח ג'ראח, באב א-זהרה, כפר עקב, לב העיר, קריית הלאום, מוסררה והרובע היהודי, שועפט, ענתא, סילואן, עיר דוד ואבו טור, סנהדריה, מעלות דפנה, רמת אשכול, שמואל הנביא, בית ישראל, עיסאוויה, צור באחר, ג'בל מוכבר, ראס אל עמוד, רוממה) כסייפה, כפר מנדא, כפר קאסם, לוד, נצרת ,נתניה (שכונות מרכז דרום, רצועת חוף צפון, הדרום), עפולה, ערערה, ערערה בנגב, פתח תקווה (שכונה 4) צפת, קלנסווה, רהט, שפרעם, תל אביב יפו (רובע 7 מזרח).
6 צפייה בגלריה
מפת רשויות ושכונות בהן אחוז המתחסנים נמוך
מפת רשויות ושכונות בהן אחוז המתחסנים נמוך
מפת הרשויות והשכונות שבהן אחוז המתחסנים נמוך
אלו הרשויות והשכונות שבהן נותרו לחיסון יותר מ-30% מבוגרים בני 19 עד 39: בית שמש, בני ברק (שכונות 3 ו-4), חורה, ירושלים (שכונות א-טור, בוכרים, גאולה, מקור ברוך, מאה שערים, בית וגן, בית צפאפא, גבעה צרפתית, גבעת המבתר, הר הצופים, העיר העתיקה, כפר עקב, שועפט, ענתא, סילואן, עיר דוד, אבו טור, סנהדריה, מעלות דפנה, רמת אשכול, שמואל הנביא, בית ישראל, עיסאוויה, צור באחר, ג'בל מוכבר) כסייפה, ערערה, ערערה בנגב, צפת, תל אביב יפו (רובע 1 מזרח).
מהנתונים שהציג הורוביץ עולה כי 53% מהלא מחוסנים שייכים לחברה הכללית (רבים מהם במעמד סוציו-אקונומי נמוך), 31% מתגוררים ביישובים ערביים 16% ביישובים חרדיים.
ל-24% החסם המרכזי לחיסון הוא חשש מתופעות לוואי, אצל 17% העובדה שאין מידע לטווח ארוך ואין אישור חירום (היום קיבל החיסון של פייזר אישור מלא מה-FDA). החסמים האחרים: 13% - תפיסת החיסון כלא יעיל, 8% - לא סומך על החברות, 6% - הילד החלים מקורונה/יש נוגדנים, 6% - מעדיף לחכות שילדים אחרים יתחסנו, 6% - חשש מדלקת בשריר הלב, 1% מתנגד עקרונית לחיסון. לעיון במסמך שמציג את התפלגות היישובים עם שיעורי ההתחסנות הנמוכים לחצו כאן.
6 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ מודיע על מבצע חיסון עד הבית
ניצן הורוביץ מודיע על מבצע חיסון עד הבית
הורוביץ בכפר קאסם
בפתח דבריו אמר הורוביץ: "הדבר שבאנו הנה לכבודו הוא חיסון ועידוד חיסונים אצל מבוגרים, ילדים ואצל כל מי שעוד לא התחסן במנה הראשונה והשלישית, ולכן עוד לפני הנאומים אני רוצה להזמין שני בני נוער - את אסיל ומוניר מכפר קאסם - והם יהיו הראשונים שיתחסנו במסגרת המבצע שלנו של 'חיסון עד הבית' לעידוד חיסונים ברחבי המדינה".
הורוביץ הוסיף: "היום אני רוצה לחשוף בפניכם, בפני הציבור, נתונים חדשים ומשמעותיים מאוד על אי-ההתחסנות בישראל, ועל הדרך החדשה שבה אנחנו מתכננים למקד מאמץ ולהביא שובר שוויון במאבק מול נגיף הדלתא. מאז שנכנסתי לתפקידי כשר הבריאות, האסטרטגיה שלי היא דו-ראשית: צמצום התחלואה תוך הימנעות מקסימלית מפגיעה במשק ומפגיעה בפרנסה של הציבור. אנחנו פועלים בו-זמנית בשני מישורים - בוסטר של מתחסנים ובוסטר של תקנים במערכת הבריאות. זו האסטרטגיה שאני מוביל: חיסונים ותקנים - ושני הדברים הללו ביחד הם הדרך למנוע הגבלות קשות וסגר".
6 צפייה בגלריה
נתוני ניתוח התפלגות לא מחוסנים משרד הבריאות
נתוני ניתוח התפלגות לא מחוסנים משרד הבריאות
הסיבות לאי-התחסנות
6 צפייה בגלריה
נתוני ניתוח התפלגות לא מחוסנים משרד הבריאות
נתוני ניתוח התפלגות לא מחוסנים משרד הבריאות
החרדים וההתחסנות
"היום אני רוצה לדבר איתכם ספציפית על שאלת המיליון ו-80 אלף איש שלא התחסנו בכלל, ואני רוצה שיהיה שינוי משמעותי, וזה יכול להיות שובר שוויון מול הנגיף", הוסיף הורוביץ - והציג מפה של מוקדי אי-ההתחסנות שאליהם יגיעו ניידות החיסונים של מד"א: "יש התאמה ברורה בין מעמד כלכלי לבין היענות למבצע החיסונים. ככל שהיישוב חזק יותר, מבוסס יותר ומקושר יותר - שיעור המתחסנים גבוה יותר".
"אני לא רוצה שנהיה במצב שבו עשירים מתחסנים יותר ועניים מתחסנים פחות", אמר הורוביץ. "המפה שאתם רואים כאן היא בעיקר חברתית. היישובים הכי מחוסנים בארץ הם סביון וכפר שמריהו. אגב, יישובים ערביים נמצאים בין היישובים שבהם יש שיעור מתחסנים גבוה". בדבריו התייחס הורוביץ להרחבת החיסון השלישי לאוכלוסיות נוספות: "אני מניח שבימים הקרובים גיל החיסון יירד ל-30. דאגנו למלאי חיסונים ולרצף חיסונים ויש לנו רצף הזמנות. אני דואגים שיש לנו יותר ממה שנצטרך כדי שלא ניתקע אז יש לנו מספיק אבל לא כדאי לחכות. מי שלא התחסן צריך לעשות את זה עכשיו".
פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא אמר לאחר מכן: "אנחנו נמצאים במלחמה, אין לי מילה אחרת. אנחנו נמצאים במלחמה נגד הנגיף. חגגנו את הניצחון בקרב - אבל לא ניצחנו במלחמה. "כבר לא מתאים לערוך חתונות של 5,000 איש, כבר לא מתאים הקרבה ואהבת האדם שיש לנו בחברה הערבית".
6 צפייה בגלריה
פרופ' סלמן זרקא פרויקטור הקורונה
פרופ' סלמן זרקא פרויקטור הקורונה
"חגגנו את הניצחון בקרב - אבל לא ניצחנו במלחמה". הפרויקטור זרקא
(צילום: נדב אבס)
6 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
(צילום: EPA)
דבריו של הורוביץ באים על רקע נתוני משרד הבריאות, שמהם עולה כי 99,079 ישראלים קיבלו במהלך סוף השבוע את מנת החיסון השלישית. בסך הכול קיבלו 1,365,887 את מנת הבוסטר. בנוסף קיבלו 7,249 ישראלים את המנה הראשון של החיסון.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 6.7% מבני 40 עד 49 כבר קיבלו את מנת החיסון השלישית, וכך גם 34% מבני 50 עד 59, 58.5% מבני 60 עד 69, 74.6% מבני 70 עד 79, 70.4% מבני 80 עד 89 ו-65.1% בקרב בני 90 ומעלה.