תנאי הסף שהציג אתמול (שלישי) צה"ל, שנשים שיעמדו בהם יוכלו להשתלב כלוחמות ביחידות המוברחות ובחטיבות החי"ר, הכעיסו לוחמות לשעבר ואת העותרות שדרשו מהצבא לאפשר להן להתמיין לכלל היחידות הקרביות בצבא. במסגרת ההחלטה שהתקבלה נקבע כי לוחמות יוכלו להשתלב בכל התפקידים ובכל החטיבות בתהליך מדורג, איטי ומבוקר, למעט ביחידות העילית.
בצה"ל הציגו אתמול לראשונה באופן מסודר ושקוף תנאי סף לבנות שירצו להתקבל ליחידות מובחרות ולחטיבות החי"ר ברמת רובאות 07 ו-09. מלש"בית שתרצה להתמיין לשירות בחטיבת חי"ר (כרגע רק במחלקות הניוד) תצטרך לשקול 67 ק"ג לפחות; להיות בגובה של 1.64 מטר לפחות; להחזיק בציון מינימלי של 1.05 במדד LCI (המחשב את היחס בין יכולות הגוף לשאת משקלים לטווחים ארוכים); לרוץ 3,000 מטרים תוך לא יותר מ-15:44 דקות; ולבצע לפחות שבע חזרות במכשיר המתח.
תנאי הסף המינימליים עבור בנות להתמיין לסיירות ליחידות המובחרות הם משקל של לפחות 78 ק"ג; גובה - לפחות 1.66 מטר; מדד LCI של 1.05; לרוץ 3,000 מטר בפחות מ-14:50 דקות ולבצע עשר עליות מתח.
5 צפייה בגלריה
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים
לוחמות בצבא. צה"ל פרסם תנאי סף לתפקידים חדשים
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
אסנת לוי
אסנת לוי
אסנת לוי. "הרף כל כך הזוי. נכנעים לגופים רדיקליים שלא רוצים נשים בצבא"
5 צפייה בגלריה
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים
"מחליפים אפליה אחת באפליה אחרת"
(צילום: דובר צה"ל)
אסנת לוי, שהייתה ממפקדות הטנק הראשונות בתולדות צה"ל, אמרה כי מדובר בבדיחה. "אם הייתי מתגייסת היום, לא הייתי יכולה להגיע לשריון כי שקלתי עשרה קילו פחות מהדרישות, ואני בגובה של 10 ס"מ פחות ממה שהם דורשים. זו בדיחה מהלכת", היא אמרה. "אני לא מכירה אף גבר שעומד בתנאי הסף האלה. זה אבסורד. אין שום מחקר שתומך בהחלטות שהם קיבלו".
לדבריה, "הם כתבו בהודעה שלהערכתם יגיעו רק עשרות בודדות. זה כי הרף הוא כל כך הזוי. גברים מקבלים פרופיל 97 ומקבלים קב"א ואז מגיעים ליום סיירות וגיבוש, אבל נשים יצטרכו לעמוד בעוד קריטריונים. הם ממשיכים לשים מקלות בגלגלים והעיקר לרצות את הגופים הרדיקליים שלא רוצים נשים בצבא. הם נכנעים ללחץ. הרמטכ"ל כוכבי אמר בעקבות הדרת החיילת בניהול הטקס בכותל שאף גוף חיצוני לא ישפיע על החלטות צה"ל, אבל בפועל הוא ממשיך לתת לגופים חיצוניים להדיר".

"שיבחנו אותנו על הסף שבוחנים גברים"

בפיילוט שבו השתתפה לוי, כך סיפרה, לא עמדו הנשים בקריטריונים שצה"ל מציב כיום. "הפיילוט שלנו צלח מאוד. הצלחנו ללא פציעה. חלק מהבנות היו פחות מ-1.50 מטר ולא הייתה לנו שום בעיה לסחוב פגזים או להרים אותם. אחרי שבחנו את הגברים גילו שאנחנו ממש לא רחוקות מהם ביכולות. יש המון גברים בסיירות במשקל מאוד נמוך והגובה שלהם לא גבוה. לא ברור לפי מה החליטו", היא אמרה.
לדבריה, "אותן נשים שעתרו לבג"ץ בקשר איתי ולא מאמינות למראה עיניהן. כמה נשים יש בישראל במשקל 78? זה לא קיים בכלל. נשים ששוקלות במשקלים האלו לא יהיו בכושר כנראה. הם מפספסים נשים אתלטיות, וזה פוסל אותן מלכתחילה. מישהי שרירית ומספיק חזקה צריכה להיות במשקל הזוי שכנראה לא יגייסו אותה בגלל בעיות משקל. המטרה ממש לא הושגה. שיבחנו אותנו על אותו סף שבוחנים גברים. נופתע ונראה שיש מלא נשים שעומדות בסף מבלי להוריד אותו".
תנאי סף נדרשים ללוחמת בתחילת ההכשרה
בהחלטתו, דחה אתמול צה"ל את בקשת העותרות לבג"ץ לגשת למיונים ליחידות עילית כמו סיירת מטכ"ל, שייטת 13, סיירות גולני וצנחנים ויחידת דובדבן. שרית, אימה של מור לידאני שמשרתת כלוחמת ביחידה מסווגת בתותחנים ועתרה בדרישה לגשת למיונים של סיירת דובדבן, אמרה כי ההחלטה של צה"ל היום היא "החלפת אפליה באפליה אחרת", כלשונה.
"אם עד עכשיו היחידות האלה נסגרו לנשים כי הן נשים, אז עכשיו נתנו תנאי סף מסוימים. אני לא בטוחה שכל החיילים שנמצאים שם ביחידות מובחרות עומדים בקריטריונים האלה", אמרה לידאני. "זה יותר להגיד 'לא' לנשים בצורה אחרת. הצבא מעמיד שוב סטנדרטים ומונע מבנות מסוימות להגיע ליחידות כי הן לא עומדות בתנאי סף. ההחלטה הזו היא לדאוג לזה שבנות מסוימות שיכולות ורוצות לשרת כלוחמות ביחידות מובחרות לא יוכלו מלכתחילה לבקש להגיע ליחידות הללו".
שילוב נשים בלחימה - יעדים חדשים
"יש פה מהלך היסטורי שהצבא הבין שצריך לשלב בנות ביחידות מסוימות, אבל המהות של העתירה – לפיה כל היחידות יהיו פתוחות לבנות – לא הושלמה", הוסיפה האם. "אנחנו ב-2022. אין סיבה למנוע מבנות להגיע לאן שהן רוצות. אם בצבא יפתחו את כל האפשרויות לבנות, גם באזרחות ייתנו להן להגיע לכל המקומות שסגורים בפניהן מבלי לעבור דרך קשה ולנפץ תקרות זכוכית. יש עוד דרך ארוכה, זה לא סוף פסוק".

"בפלמ"ח היינו שוות בין שווים"

יהודית יחזקאל גלילי, בת 92 ששירתה כלוחמת בפלמ"ח ואף הייתה שליחה של המוסד בצפון אפריקה, הביעה כעס על ההחלטה. "זה ממש מצחיק. אני, נמוכת הקומה, בכל זאת הייתי לוחמת. למי זה הפריע? הייתי מבריחה ילדים מאפריקה. עוד סנטימטר, פחות סנטימטר. למי זה משנה? מה זה החוקים האלה שממציאים מתחת לאדמה? זה שגוי בעיניי, ואני לא מוכנה לקבל את זה", היא אמרה.
לדבריה, "זה פשוט לא הוגן ולא מכובד לזלזל ביכולתן של הנשים. זו אופנה חדשה. בפלמ"ח לוחמות תש"ח היו שוות בין שווים, ולעניות דעתי ישנם תחומים רבים שנשים גם עולות על היכולות של הגברים. לא היו לוחמות בגדוד של טרומפלדור ובגדוד של העבודה בשומר וההגנה? זו השתלטות פוליטית של מגזר מסוים. אני מדברת מדם ליבי. בפלמ"ח הייתה אחווה רעות וכבוד. אף אחד לא זלזל בנשים. היום מנסים להפריד, להדיר נשים. זה כואב לי כי זו לא המדינה שפיללתי לה".
5 צפייה בגלריה
יהודית יחזקאלי
יהודית יחזקאלי
יהודית יחזקאלי: "מה זה החוקים האלה שממציאים מתחת לאדמה?"
(צילום: נחום סגל)
5 צפייה בגלריה
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
(צילום: דובר צה"ל)

סגן שר הדתות מתן כהנא מימינה אותת מצידו הערב כי מפלגתו צפויה להתנגד לפתיחת היחידות הקרביות המובחרות לנשים. כהנא למעשה יישר קו עם עמדת הרבנים שמחו על כך. בשיחה עם סטודנטים באוניברסיטת רייכמן אמר כהנא כי הוא תומך בקידום הנשים ובמתן הזדמנויות שהיו חסומות בפניהן בעבר, אך "לא בכל מחיר". לדבריו, המצב הקיים כיום, שבו חיילות משרתות ביחידות של הגנת הגבולות, הוא "האיזון הנכון".
"מרטינה נברטילובה (מהטניסאיות הגדולות בהיסטוריה - ק"נ) יכולה להיות רגמית בגדוד 12 של גולני", הסביר סגן השר מימינה. "יש עוד אחת כזו, או שתיים, או ארבע. עכשיו השאלה היא האם בשביל אותן שתיים או ארבע שיכולות לשרוד את האירוע המאוד מאוד קשה פיזית הזה אתה מרסק ציבור שלם של אנשים שיש להם בעיה הלכתית אמיתית לשרת את השירות הזה". לדבריו, "שוויון זה ערך חשוב, אבל כשהוא בא מאוד חזק על חשבון ערכים אחרים - אני לא חושב שבהכרח צריך דווקא בערך הזה ללכת לקצה בשביל אותה אחת שמסוגלת".
פורסם לראשונה: 23:37, 07.06.22