משבר המתמחים לקראת פתרון? לאחר שנציגים של עשרות רבות מהם הגיעו לבתי החולים השונים והחלו להציג מכתבי התפטרות, פרסם היום שר הבריאות מתווה חדש - ונציגי המתמחים אמרו כי מדובר ב"פריצת דרך משמעותית".
שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרדו פרופ' נחמן אש פרסמו הערב (יום ב') את פרטי המתווה לקיצור תורנויות המתמחים, מתווה שהוצע כבר אתמול על ידי ההסתדרות הרפואית. המתווה יכלול מסוף נובמבר 2022 גם שני בתי חולים במרכז הארץ, לצד קיצור התורנויות גם במקצועות כירורגיים. בנוסף, היעד החדש שהשיג שר הבריאות הוא קיצור התורנויות בכל בתי חולים תוך ארבע שנים.
לפי הודעת הורוביץ, בעוד שבוע תחל הפעלת צוות יישום למתווה קיצור התורנויות בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. ב-31 במרץ 2022 יחל יישום מתווה קיצור התורנויות בעשרה בתי החולים בפריפריה וב-30 בנובמבר 2022 - הרחבת המתווה למחלקות פנימית ורפואה דחופה בשני בתי חולים במרכז הארץ. בין האפשרויות: בתי החולים אסף הרופא, וולפסון או אסותא.
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
שר הבריאות הורוביץ מכריז: זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על פי המתווה, ב-31 במרץ 2023 יורחב מתווה קיצור התורנויות למחלקות פנימית ורפואה דחופה בכל בתי החולים בישראל. ב-30 בנובמבר מאותה שנה יחל יישום השלב השלישי במתווה, שיגובש על ידי צוות היישום ויאושר על ידי שר הבריאות עד לסוף מרץ 2022. הורוביץ הבהיר גם כי מתווה קיצור התורנויות יכלול קיצור גם במקצועות כירורגיים.
"בכוונתי להקדים את השלמת מתווה קיצור התורנויות בכל הארץ עד לסוף 2025", אמר שר הבריאות ופנה למתמחים במסיבת העיתונאים שערך בבית החולים שערי צדק בירושלים: "רבים מכם חוששים שמתווה קיצור התורנויות שגיבשנו לא יושלם. זו אינה אפשרות מבחינתי. על מנת לספק לכם ודאות אני מציג בפניכם ובפני מערכת הבריאות כולה מפת דרכים ברורה המעגנת באופן ממשי את מחויבותנו להשלמת המהלך".
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
מתמחים בהצהרת הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הוא הוסיף: "אנחנו מקווים שבעקבות הדברים האלה לא יהיו שום התפטרויות. אנחנו מבינים את המתמחים והלחץ שלהם, אנחנו מבינים את המצוקה הזאת, באנו מתוך רצון לפתור את הבעיה ומביאים כאן פתרון ואני מקווה שהדבר הזה ישים קץ למשבר. הם עבדו קשה ואנחנו רוצים שימשיכו וחלילה שלא יעזבו את מערכת הבריאות".
"אבני הדרך האלו מעגנות באופן ממשי את המחויבות של משרד הבריאות ושלי להשלמת מהלך קיצור התורנויות בכל הארץ", הוסיף. "המאבק שלכם הוא המאבק של מערכת הבריאות, הוא המאבק שלי. נצליח בו, יחד". בהודעת משרד הבריאות נאמר כי פרטי המתווה לקיצור תורנויות המתמחים גובשו בימים האחרונים בהנחיית שר הבריאות, בתהליך שהוביל מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש.
בעקבות הצהרת הורוביץ, אמרו בארגון "מרשם" כי "אחרי ימים ארוכים של שיחות לתוך הלילה, הצעות ובחינה של מתווים אפשריים, עם הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ובלשכת השר, נראה כי הדברים מתכנסים לכיוון הנכון ואנחנו שמחים על הודעתו של השר ועל רוח הדברים שיוצאת ממנה. יחד עם זאת, אנחנו מבקשים לראות את המתווה הכתוב ולוודא שהוא מעוגן גם תקציבית וגם ברמת המחויבות מעבר לרמה ההצהרתית".
"ככל שהמתווה שהוצג אכן מעוגן באופן הזה, הרי שאנו סבורים שהוא מהווה פריצת דרך משמעותית שמביאה לידי ביטוי את עמדתנו", הוסיפו. "המאבק כולו, האנשים האמיצים שלקחו בו חלק והצעד שנקטנו היום, עם הגשת מכתבי ההתפטרות, כל אלו מחייבים אותנו כארגון לוודא שאכן מדובר במתווה מחייב ולא רק תוכנית הצהרתית. אנו תקווה שהדברים יתבהרו בימים הקרובים".
מוקדם יותר היום הגיעו נציגים של עשרות רבות של מתמחים מרחבי הארץ לבתי החולים מלווים במכתבי ההתפטרות האישיים, לאחר שלא הושגו הסכמות בין נציגיהם למשרד הבריאות. 60 מתמחים התפטרו מבית החולים איכילוב מהמחלוקות הפנימיות, הנשים והמיון, אל מחלקת הנשים והילדים בוולפסון הגיעו לפחות 25 מתמחים עם מכתבי ההתפטרות.
כמה מתמחים התפטרו גם מעבודתם בבית החולים העמק בעפולה במחלקות הילדים והנשים. בבית החולים בילינסון התפטרו מתמחים שעבדו במחלקה לרפואה דחופה (מיון). חלק מהמתחים במחלקות הפנימיות בבית החולים מאיר בכפר סבא הגישו גם הם את מכתבי ההתפטרות, וכך גם בבית החולים אסותא באשדוד - שם התפטרו 38 מתמחים בין היתר ממחלקות האא"ג, אורולוגיה, נוירולוגיה וילדים. ההתפטרות של המתמחים תיכנס לתוקפה בעוד שבועיים מהיום.