המשטרה עצרה היום (ה') תושבת גוש עציון (32) בחשד שהרעיבה את בתה הפעוטה, כבת שנתיים, המאושפזת בבית החולים איכילוב בתל אביב. הפעוטה סובלת מתת משקל ופרכוסים. האם נשלחה למעצר בית והורחקה מבית החולים.
מחומר החקירה עולה כי האישה תועדה במצלמות בית החולים מנתקת את הזונדה של בתה ושופכת מים על מיטתה. השוטרים מצאו בתיק של האם שהושאר בבית חולים תרופות מסוגים שונים שלא נכללו בטיפול התרופתי שקיבלה הפעוטה.
1 צפייה בגלריה
בית חולים איכילוב
בית חולים איכילוב
בדיקות שבוצעו באשפוז לא הסבירו את מצב הפעוטה. בית חולים איכילוב
(צילום משי בן עמי)
בחקירתה הוצגו לאם הסרטונים שלה מבית החולים, והיא טענה שהתכוונה להאריך את צינור הזונדה ולא ביקשה לפגוע בפעוטה. לדברי השוטרים, האם השיבה בצורה לא עניינית לשאלות בחקירתה. האם טוענת שהייתה חובשת קרבית בצבא ובגלל שירותה היא סובלת מפוסט טראומה.
במשטרה אמרו כי "מדובר בתיק חמור מאוד של פגיעה בחסר ישע עם כאב גדול". עוד אמרו כי התרופות שנמצאו "לא אמורות להיות אצל בן אדם נורמטיבי בתיק".
מבית החולים איכילוב נמסר כי הפעוטה אושפזה בבית החולים לפני כחודש לצורך בירור נוירולוגי עקב פרכוסים, ולמרות שהוזנה בזונדה כבר כשהגיעה, לא עלתה במשקל, המשיכה להקיא וסבלה מפרכוסים. בדיקות שבוצעו באשפוז לא הסבירו את מצב הפעוטה ולכן המקרה עורר את חשד הצוות הרפואי והסיעודי. צילום וניטור צמוד העלו חשד לגרימת נזק מכוון, והמידע הועבר לידי המשטרה וגורמי רווחה.
"מדובר במקרה ההתעללות הקשה ביותר שחווינו בשנים האחרונות בבית החולים", נמסר מבית החולים איכילוב. "מדובר בפעוטה שעדיין במשקל של ילוד. איננו יודעים מה הנזקים העתידיים אם בכלל מהם תסבול".
שופט בית משפט השלום בירושלים איתן כהן כתב בהחלטתו לשלוח את האם למעצר בית כי "החשד הוא שמדובר בתסמונות מינכהאוזן באמצעות שליח. התשתית הראייתית מבוססת על דיווחי הרופאים בבית החולים וסרטונים שצולמו בבית החולים שמחזקים את החשד".
תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח היא תסמונת נפשית מוכרת בתחום הפסיכיאטריה, שעיקר ביטויה הוא בכך שאדם מנסה בכוונה לגרום לפציעה או למחלה של אדם אחר - בדרך כלל במטרה לזכות בתשומת לב או רווח אחר.
עו"ד יעקב וואלאך, פרקליטה של האישה, מסר בתגובה: "כמה שעות בלבד לאחר שנעצרה, הורה בית המשפט המחוזי על שחרורה של מרשתי – זאת במסגרת החלטה מפורטת המדברת בעד עצמה. מרשתי היא אם מסורה ונורמטיבית המכחישה את המיוחס לה, מסרה את גרסתה ומשתפת פעולה עם גורמי החקירה. אנו מברכים על החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר אותה בתנאים שכן מלכתחילה לא היה בסיס להורות על מעצרה של מרשתי".