2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל-אחמר
(צילום: רון פלד)
הסערה הפוליטית והמדינית הבאה? המדינה צפייה להציג את עמדתה ביום ראשון בנוגע לפינוי חאן אל-אחמר, לאחר שהארכה שבג"ץ נתן למדינה כדי להשיב מה עמדתה בנוגע לפינוי, תסתיים. הקבינט המדיני-ביטחוני שיתכנס ביום ראשון היה אמור לדון בנושא אך אמש הסתמן שהדיון וההחלטה יועברו לפורום מצומצם יותר והקבינט ידון בנושאים אחרים.
בדיונים שהתקיימו בימים האחרונים גיבשו במערכת הביטחון המלצה שלא לפנות את הכפר הבדואי הלא-חוקי שמדרום לירושלים כעת, אלא להמשיך את המגעים עם הבדואים ולשכנע אותם לעבור למקום אחר. אחת האפשרויות שנבחנות הוא לבקש מבג"ץ ארכה נוספת למרות שבדיון בחודש יולי הבהירו השופטים שזו הארכה האחרונה.
רה"מ בנט תמך בעבר בפינוי מיידי של חאן אל-אחמר וכמוהו גם שורה של בכירים בממשלה: איילת שקד, אביגדור ליברמן, גדעון סער וזאב אלקין. בכירים בממשלה טענו שבנט שקל בהתחלה להביא את ההחלטה בנושא לקבינט אך לאחר שהזהירו אותו שהוא עלול להיקלע לתסבוכת פוליטית החליט להעביר את ההחלטה לפורום מצומצם.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט פותח את שנת הלימודים בבית הספר המאוחד בירוחם
נפתלי בנט פותח את שנת הלימודים בבית הספר המאוחד בירוחם
יצטרך להכריע בתפוח האדמה הלוהט. בנט
ביולי השנה קרא שר החוץ יאיר לפיד לבחון את התנאים הדרושים לפינוי המתחם ולקיים בחינה משמעותית ומעמיקה של כלל ההשלכות החוקיות והבינלאומיות של המהלך. לפיד כתב למזכיר הממשלה שלום שלמה: "סוגיית פינויו של חאן אל-אחמר נמצאת על שולחנן של ממשלות ישראל מזה מספר שנים. ב-2018 הורה בית המשפט להרוס ולפנות את המאחז, אולם בשל שיקולים מדיניים כאלו ואחרים, שהתקבלו על ידי הממשלות הקודמות - לא פונה המאחז עד עצם היום הזה. פינוי המתחם טומן בחובו מספר אתגרים כבדי משקל, הן ברמת הפנים-מדינית והן ברמה הבינ"ל, ועל כן עלול להוביל להשלכות מדיניות רבות".
לפיד הוסיף: "נוכח זאת שהממשלה החדשה הוקמה זה עתה, ועל כן טרם הספיקה לבחון את הנושא לעומקו באופן עצמאי ובלתי תלוי במסקנותיה של הממשלה הקודמת, ובשים לב שמדובר בסוגיה רגישה במיוחד, אני מבקש לבחון את התנאים הדרושים לפינוי המאחז ולקיים בחינה משמעותית ומעמיקה של כלל ההשלכות החוקיות והבינלאומיות של מהלך".
הפנייה של לפיד נבעה גם מהחשש שפינוי אפשרי של המאחז יגרום לנזק מדיני כבד לישראל. בעבר דווח שרה"מ הקודם נתניהו דחה את הפינוי מחשש להסתבכות מול בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. נתניהו התבטא בשנים האחרונות שהמאחז יפונה בקרוב בין אם תהיה הסכמה עם תושבי המאחז ובין אם לא. אך למרות זאת הוא דחה שוב ושוב את הפינוי.
ב-2019 דחק בנט בנתניהו לפנות את המאחז וגדעון סער אפילו פתח בדצמבר 2019 את מסע הבחירות שלו לראשות הליכוד מהכפר תוך שהוא מאגף את נתניהו מימין. גם ליברמן ושקד תקפו כאמור בחריפות את נתניהו על דחיית פינוי המאחז.
אם בנט יחליט לדחות את פינוי המאחז הוא צפוי לסערה פוליטית מימין ולתיוגו כשמאלן. גם בקשה לארכה נוספת מבג"ץ למתן תשובת המדינה, תיתפס בציבור הימני כדחייה נוספת של הפינוי.