מבצע לסיכול הברחת טלפונים סלולריים זעירים וכרטיסי סים לכלא עופר הוקדש לסגן מפקד הכלא הנערץ, סגן-גונדר האני אבו ריש, שטבע למוות סמוך לחוף בצת כשקפץ לים להציל את בתו שהחלה לטבוע. ימים לפני מותו אבו ריש זיהה נתיב הברחה לתוך כלא עופר, שהצטלב עם מידע מודיעיני שקיבל, והחל לגבש תוכנית לסיכול ההברחה. היום (רביעי) המבצע הבשיל וההברחה סוכלה בזמן אמת.
2 צפייה בגלריה
הסלולריים וכרטיסי הסים מסיכול ההברחה בכלא עופר
הסלולריים וכרטיסי הסים מסיכול ההברחה בכלא עופר
"זיהה את השיטה והנתיב". האני אבו-ריש והטלפונים שהברחתם סוכלה
(צילום: דוברות שב״ס)
הסוהרים בכלא הסמוך לגבעת זאב, שבו מוחזקים אסירים ביטחוניים, חשפו רשת שהבריחה טלפונים וכרטיסי סים לתחומי הכלא לשימוש האסירים הביטחוניים, שעשו בהם שימוש כדי לשמור על קשר עם ארגוני הטרור שאליהם הם משתייכים. במסגרת המבצע נתפסו במהלך ביקורי משפחות אסירים תשעה "ראשי" (מסך ומעבד) טלפון סלולרי, 11 לוחות מקשים ו-18 כרטיסי סים.
מפקד הכלא גונדר-משנה חגי דוד מספר בהתרגשות כי "מי שזיהה את שיטת ההברחה ונתיב ההברחה היה האני, שקיבל את המודיעין והנחה לעקוב אחר הניסיונות להבריח לתוך הכלא את הרכיבים. אבו ריש גיבש את המידע המודיעיני בשבועות האחרונים, מתוך אינדיקציה שזיהה. המידע הוביל לנתיב הברחה אפשרי, שזוהה היום וההברחה דרכו סוכלה".
2 צפייה בגלריה
האני אבו ריש ובתו דימא
האני אבו ריש ובתו דימא
"פעל ימים כלילות למען ביטחון ישראל". אבו ריש לצד בתו שהציל מטביעה
(מתוך טיקטוק)
במהלך ביקורי משפחות במתחם המיועד לכך, הסוהרים זיהו את שעת הכושר להברחה: כשליוו בעין בוחנת את מהלך הביקור, הבחינו בכמה אסירים מאגף חמאס המתנהגים באופן חריג. בסיום הביקור, האסירים הוצאו לתא נפרד. סוהרים, יחד עם לוחמי יחידת נחשון, פרצו למתחם הביקורים שם נתפסו הרכיבים הזעירים. על רצפת המתחם נמצא דוקרן באורך כ-15 ס"מ, ששימש ככל הנראה את האסירים ובני משפחותיהם ליצירת הסדק. בסריקה נמצא פתח צר וקטן בחלון ההפרדה, ששימש כנתיב ההברחה המדובר.
האסירים המעורבים בהברחה הועברו לשהות בבידוד, והסוהרים הקדישו את סיכול ההברחה למפקדם האהוב: "נזכור אותו לעד כמי שפעל לילות כימים למען בטחונה של מדינת ישראל".
אבו ריש, תושב ירכא, בילה בשבוע שעבר עם משפחתו את חופשת חג הקורבן ליד חוף בצת. בתו הנערה נכנסה למים והחלה לטבוע. הוא נכנס לים כדי להצילה, אך נפגע אנושות ומת בבית החולים. הבת עצמה לא נזקקה לטיפול רפואי. אבו ריש הותיר אחריו אישה ושישה ילדים.
משב"ס נמסר: "הסוהרים מתמודדים מדי יום מול סכנות ואיומים ביטחוניים ומקפידים על עבודה נחושה ומקצועית לסיכול פח"ע מתוך ובתוך בתי הסוהר".