4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה השלימה נסיעה ראשונה בגוש דן
הרכבת הקלה השלימה נסיעה ראשונה בגוש דן
הפתיחה נדחתה לנובמבר 2022. נסיעת מבחן בקו האדום, בחודש מאי
(צילום: נת"ע)
העבודות על הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבות כבר חודשים ארוכים. בנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) בונים על מרווחי הזמן ששוריינו בפרויקט, אבל ההערכות הן שהשלמת העבודות תידחה בחודשים וייתכן שאף בשנה שלמה.
בגוש דן עובדים בימים אלו על שלושה קווים של הרכבת הקלה. הקו האדום, שחלקו תת-קרקעי, ייסע מבת ים דרך יפו ותל אביב, רמת גן ועד לפתח תקווה. הקו אמור היה להיפתח לנוסעים החודש אך פתיחתו נדחתה לנובמבר 2022.
הקו הירוק יחבר את חולון וראשון לציון אל תל אביב והרצליה. חלק קצר מהמסלול יהיה תת-קרקעי ומועד השלמתו הוא 2027. הקו הסגול, שיחבר את קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא בתל השומר ושוק הכרמל, אמור להיפתח בשנת 2026.

אלא שבכל הנוגע לקווים הירוק והסגול מתגלגלים עיכובים שונים בהתקדמות הפרויקט. שני הפרויקטים נמצאים כעת בשלב הראשון מתוך שניים שמכונה "אינפרא 1" ובמסגרתו מבוצעות הפקעות, מפונות תשתיות וככל שהקו עובר מתחת לאדמה נחפרות המנהרות ונבנות התחנות. בשלב השני, המכונה "אינפרא 2" מותקנות המערכות השונות - מונחות המסילות, מבוצע החשמול, התקשורת ומבוצעים מבחני איכות ובקרה.
במסגרת העבודות על השלב הראשון, מתרחשים עיכובים משמעותיים בעיקר בקו הירוק. כדי לסיים את השלב הזה תוך עמידה בזמנים נדרש היה לקדם במהירות רבה את עבודות מנהור הרכבת ברחוב אבן גבירול בתל אביב, עבודות על גשר איילון ועבודות שמבוצעות בחולון. בעבודות באבן גבירול חלים עיכובים משמעותיים: בשלב זה מבנה התחנה בכיכר רבין אמור היה להיות בשלבי עבודה אך העבודות עליו יחלו, ככל הנראה, רק ביום ראשון הבא לאחר דחייה של חודשים. עיכוב נוסף נוצר גם בעבודות על פיר שילוח מכונת ה-TBM שחופרת את המנהרות באבן גבירול פינת נורדאו. עיכובים אלו נאמדים בחודשים.
החפירות שנדרשות במסגרת הקו הירוק ספגו ביקורת רבה בעבר הן מצד תושבי דרום תל אביב והן מצד מומחים לתכנון עירוני, וזאת משום שלרכבת קלה על פני האדמה ולא מתחתיה יש יתרונות כלכליים, תחבורתיים ועירוניים רבים והורדתה אל מתחת לקרקע נועדה כדי לא לפגוע בתנועת המכוניות - שאותה המדינה, לפחות בהצהרה, מנסה להפחית. ייתכן שאם המדינה הייתה מקבלת את הביקורת ומקדמת תוכנית סטטוטורית חלופית, עיכובים אלו שחלקם נוגעים במנהור לא היו נגרמים.
4 צפייה בגלריה
ההכרזה על החברות שיבצעו את השלב השני - בשנה הבאה. עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
ההכרזה על החברות שיבצעו את השלב השני - בשנה הבאה. עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
ההכרזה על החברות שיבצעו את השלב השני - בשנה הבאה. עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: אסף מגל)
אך בכך לא תמו הצרות. ההכרזה על החברות שיבצעו את עבודות השלב השני אמורה הייתה להתרחש בתחילת שנה זו (לאחר שפרסום המכרז עצמו התעכב אף הוא). אך ההכרזה על החברות תתקיים לכל המוקדם בתחילת השנה הבאה.
במסגרת הקו הסגול, נדרשת הפקעה של כמה מבנים בכפר שלם בתל אביב. המועד נקבע לאוגוסט 2020, אך זה לא קרה בעקבות התנגדות שרת התחבורה לשעבר מירי רגב. במרץ הוויכוחים הגיעו ללשכת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ומנכ"ל משרד התחבורה דאז ביקש לבחון שוב את מתווה הפיצויים למפונים, אך הובהר לו שלא ניתן לפתוח מחדש את המתווה, לאחר שזה נפתח ושופר כמה פעמים. "הפינוי צריך להתבצע מהר ככל שניתן", קבע בדיון המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ.
למרות ההחלטות, במשרד התחבורה סירבו לקבוע תאריך לפינוי ורגב הואשמה בגרירת רגליים לנוכח הקשרים הפוליטיים של מיעוט התושבים שלא התפנו למרכז הליכוד. במשרד האוצר התייאשו והנחו את נת"ע שלא להכריז על הזוכה עד שכפר שלם יפונה. זאת משום שמרגע הזכייה המדינה עלולה להיות חייבת כספים לקבלן שימתין לסיום השלב הראשון, שבמסגרתו אמורה הייתה להתבצע ההפקעה, הפינוי והכשרת הקרקע.
4 צפייה בגלריה
תחילת נסיעות המבחן של קו הרכבת הקלה בפתח תקווה
תחילת נסיעות המבחן של קו הרכבת הקלה בפתח תקווה
נסיעת המבחן של הרכבת הקלה בפתח תקווה
(צילום: מוטי קמחי)
מאז, הוקמה ממשלה חדשה ועדיין - אין התקדמות במשרד התחבורה. נושא הפינוי שנדון גם בערכאות משפטיות וגם בזמנם של ארבעה שרי תחבורה שבאו והלכו טרם בוצע למרות כל ההחלטות בנושא והסחבת נמשכת, גם כעת תחת כהונתה של השרה מרב מיכאלי.
וזה לא הכול. באותו המכרז שההכרזה על זוכיו מתעכבת מתחרות גם חברות סיניות, עובדה שדוחקת את ישראל למצב רגיש מול האמריקנים. אסי שריב, מי שהיה הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק אמר בריאיון לעפר שלח בפודקאסט "והאמת היא" שהעניין הסיני היה "נושא מאוד משמעותי בביקור האחרון של בנט. יש עכשיו מכרזים של הרכבת הקלה וחלק מהחברות שמתמודדות, אחרי שביידן נכנס לתפקידו, הכניסו אותן לתוך הרשימה השחורה האמריקנית וזו הייתה סוגיה מאוד משמעותית. הממשלה הישראלית תהיה יצירתית בנושא הזה קדימה כי אני יודע שהדרישה הזו עלתה, אני לא יודע כמה חריפה הדרישה האמריקנית אבל ראינו בעבר שהם דרשו - וישראל התקפלה".
גליה לביא, חוקרת בתוכנית סין של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, הסבירה כי "בסין יש מבנה תאגידי מסועף של חברות אם וחברות בת, וחברות שקשורות לחברות הסיניות המתחרות בישראל על המכרז של הרכבת הקלה הן חברות הקשורות באותן חברות שהאמריקנים הכניסו לרשימה השחורה, רשימה שנבנתה בימי ממשל טראמפ. החברות המוכנסות אליה אסורות למסחר עם חברות אמריקניות".

הרקע לכך, לדבריה של לביא, החל לפני כמה שנים. "שנים ארוכות יש דיונים על ההקשר הזה. האמריקנים גילו שסין גדלה על חשבון ארה"ב ובממשל האמריקני הבינו במקביל ובאיחור שסין לא מעוניינת להיות דמוקרטיה. הסינים הפגינו אגרסיביות בעולם הכלכלי ונקטו בפרקטיקות שלא מקובלות בעולם המערבי", אמרה לביא. "התחילו לדבר על סין כיריבה על ההגמוניה העולמית מתוך הבנה שמי שישלוט בטכנולוגיית העתיד יחזיק במפתחות לאותה הגמוניה - הבינה המלאכותית, הקוונטים, הטכנולוגיה וגם התשתיות הן חלק מזה כי אפשר להשתמש בהן למטרות ביטחוניות וכלכליות. הדיונים בארה"ב החלו עוד בשלטון אובמה אבל בתקופת טראמפ זה התבסס כרגישות להשקעה סינית בבנות ברית של ארה"ב".
הפתרון בישראל לסוגייה הרגישה מורכב הן מבחינה משפטית, הן מבחינה דיפלומטית והן בשל קוצר הזמנים בפרויקט התשתית החשוב. ההערכה של גורמי המקצוע היא שתהיה דחייה של חודשים עד שנה שכוללת את העיכובים בעבודות התשתית, על חשבון הזמן שהמכרז בכל מקרה נדחה. בנת"ע טוענים שאין שינוי בתאריך ההפעלה הרשמי ושניתן יהיה להכניס את קבלן השלב השני בשלבים לפי התקדמות השלב הראשון. במסגרת המכרז לקבלן ניתנת שנה להתארגנות פיננסית ואם יקדים בה יוכל להתקדם בפרויקט. כמו כן, אם הקבלן שיזכה יוכיח שהוא יכול להקדים את הזמנים שקבעה המדינה בתמורה לתגמול הרי שייתכנו שינויים.
אופציה נוספת היא הפעלה חלקית לכל הפחות של הקו הירוק, שנחשב לארוך (39 ק"מ), כך שלפחות יופעל במקטע הדרומי מחולון וראשון לציון ועד לדרום תל אביב או לתחנת קרליבך, ויוכל להקל על הביקושים הגדולים בהגעה מדרום המטרופולין למרכז העסקים בתל אביב.
4 צפייה בגלריה
ציפי לבני יו"ר התנועה בראיון לאולפן ynet
ציפי לבני יו"ר התנועה בראיון לאולפן ynet
לבני. קיבלה הצעה להתמנות ליו"ר נת"ע
(צילום: ירון ברנר)
חברת נת"ע - החברה הממשלתית שאחראית על העבודות, פועלת ללא יו"ר מכהן משום שרם בלניקוב שמונה לתפקיד זה בעבר עזב לטובת תפקיד מנכ"ל משרד האוצר. הבוקר דווח בכלכליסט כי התפקיד הוצע לשרת החוץ והמשפטים לשעבר ציפי לבני. אם מינויה יאושר כל הנושאים האלו ונוספים יובאו גם לפתחה.
מנת"ע נמסר: "נת"ע עומדת על כך ופועלת בכל אופן, שהקו הירוק אכן יפעל מסחרית כבר ב-2027, לצד הקו האדום והסגול. עמדה זו תיבחן שוב לאחר בחירת הקבוצה הזוכה במכרז ה-PPP וניתוח לוחות הזמנים של הקבלן. על פי תנאי המכרז עומדת לרשות הזוכה שנה של התארגנות פיננסית, היכולה להתקצר משמעותית, ובכך לצמצם את לוחות הזמנים.
"לעניין העיכובים בקו הירוק - תחנת רבין, נורדאו, ארלוזורוב מערב וקפלן. ההסכם עם הקבלן הזוכה נחתם בנובמבר 2019, ולרשותו עמדה שנת תכנון לביצוע. כעת עומד העיכוב על מספר חודשים והעבודות עומדות להתחיל בקרוב. הנהלת נת"ע פועלת בהתאם להסכמים שעליהם חתמה עם הקבלנים, הכוללים בין השאר גם קנסות על עיכובים ואי עמידה באבני הדרך, וכך גם במקרה זה. יחד עם זאת פועלת כעת נת"ע, בתיאום עם הקבלן לקדם את העבודות במטרה להאיצן ולצמצם את הפערים.
"כידוע, התעכבה פתיחת מעטפות מכרז ה-PPP מאז יוני עקב החלטות האוצר בנוגע לכפר שלם, ובקרוב תפרסם נת"ע את זהות הקבוצות הזוכות בשני המכרזים בסגול והירוק. חברת נת"ע כחברה ממשלתית נוהגת בהתאם לחוק חובת המכרזים, וועדת המכרזים בחברה פועלת באופן עצמאי, מקצועי וללא כל השפעה חיצונית או לחצים באשר הם".