פיקוד הצפון נפרד הערב (ראשון) ממפקדו בשלוש השנים וחצי האחרונות, אלוף אמיר ברעם. בטקס החילופים עם האלוף אורי גורדין שנערך בבסיס הפיקוד בצפת שבו נכח גם הרמטכ"ל אביב כוכבי, ברעם נשא דברים ובפיו היו תחזיות אופטימיות, מבחינת ישראל, ביחס למעמדו של חיזבאללה בלבנון. אלוף הפיקוד היוצא אמר כי "תפיסת העולם של חיזבאללה נותרה מגננתית, ורוב הפעולות של הארגון מולנו הן תגובתיות". לאחר מכן, אף הגדיל ואמר כי "מבחינת המצב האסטרטגי, אנחנו מצויים במאזן ביטחוני טוב. אין עוד אויב המסוגל לאיים על קיומנו כאן".
ברעם המשיך לפרט את מצבו הרעוע במידה מסוימת של ארגון הטרור, וציין כי "הרדיקליות המהפכנית של הג'יהאד השיעי החלה לעורר סימני שאלה גם בבסיס התמיכה הפנימי-אידאולוגי של חיזבאללה, שאינו מקשה אחת כפי שאנחנו הישראלים שוגים לעיתים לחשוב. פרשננו רון בן ישי מציין כי ביממות האחרונות ניכר מיתון בעמדה המאיימת של נסראללה כלפי הסדר המים הכלכליים.
ברעם הוסיף כי "גם הרעיון המאוחר יותר של 'מאבק כמגן לבנון' נתון לביקורת חריפה, והארגון נאשם בכך שבאמצעות פעולותיו הוא מונע את השגשוג וההתפתחות של המדינה. הפחד ממנו פחת, השליטה בפעילים הצבאיים בקו הגבול אינה הדוקה כפי שהייתה, ופושעת בו השחיתות". יחד עם זאת, כוכבי שנאם לאחר מכן אמר כי "חיזבאללה השתלט על חלקים נרחבים בלבנון ולמעשה קובע את מדיניות הביטחון".
4 צפייה בגלריה
אלוף אמיר ברעם
אלוף אמיר ברעם
"כבר למדנו בעבר, כי החברה הישראלית לא אוהבת שמנסים 'ללחוץ אותה אל הקיר'". ברעם בטקס החילופים, היום
(צילום: דובר צה"ל)

בנוגע לביקורת על כך שהצבא לא יוצא למתקפת מנע מול חיזבאללה, ברעם אמר כי "תפקידנו להרחיק מלחמה ולא לקרב אותה. פעולות המערכה שבין המלחמות (מב"ם) פוגעות פגיעה קשה בתשתיות הטרור, בהתחמשותן ובהתבססותן בגבול הצפון. כל זאת, מבלי להפריע לשגרת האזרחית בצפון, ומבלי לצמצם את חופש הפעולה של צה"ל. טוב שהפעולות האלו יהיו מתחת לרדאר, ומתחת לסף המלחמה". הוא ציין כי המאמצים ההגנתיים לסכל פיגועים של הארגון בגבול לבנון נועדו "לא רק למנוע מחיזבאללה הישגים בדמות נפגעים שלנו, אלא גם לייאש ולהחליש אותו".
למרות כל הדברים שנאמרו, ברעם הכיר בכך שהצבא גם נערך לאפשרות של מלחמה שמרכזה בלבנון, ואף אמר כי "למרות שבעשרות השנים האחרונות ידענו בעיקר עימותים א-סימטריים או מבצעים מוגבלים, הרי שלא תם עידן המלחמות הגדולות, לא באירופה ובוודאי שלא במזרח התיכון". והדרך לנצח במלחמה שכזו, לדברי ברעם, היא אחת: "תמרון יבשתי, רב-מימדי ואגרסיבי בשטח האויב. זאת לצד הגנה רב-מימדית, אש מדויקת, ומכשול חדש ומשוכלל שנבנה זה עתה". אלוף הפיקוד היוצא אמר כי "אם לא נפעיל את התמרון הזה, בליווי מהלומות קטלניות של אש מדויקת, לא נצליח לנצח מהר ובאופן מוחץ - ובכך בעצם נגרום להתארכות של המלחמה, לריבוי נפגעים בחזית ובעורף ולדשדוש אסטרטגי".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
כוכבי בטקס החילופים, היום
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. "איש מנוסה המבין היטב את מחיר המלחמה"
(צילום: AFP / HO / AL-MANAR)
חוץ מתמרון, ברעם זיהה מרכיב הכרחי נוסף לניצחון במלחמה כזו, והוא לדבריו "רוח של לחימה ורצון עז של החברה בישראל לנצח". הוא הסביר כי "אנחנו נידרש ללגיטימציה פנימית ואורך-רוח של העורף על מנת לספק לצה"ל את הזמן הנדרש כדי להשלים את המשימות ולעמוד ביעדים שיציב הדרג המדיני. כבר למדנו בעבר, בדיוק כפי שגם נסראללה למד, כי החברה הישראלית לא אוהבת שמנסים 'ללחוץ אותה אל הקיר'. נסראללה הוא איש מנוסה המבין היטב את מחיר המלחמה". על האיום המרומז של ברעם, הרמטכ"ל הוסיף כי "מדינת לבנון ומדינת חיזבאללה יישאו בתוצאות אם תיפגע ריבונותה של ישראל ואם ייפגעו אזרחיה או נכסיה".
חוץ מאפשרות למלחמה, חיזבאללה משחק תפקיד בכל הנוגע להסכם המתגבש בין ישראל לבין לבנון על הגבול הימי בין שתי המדינות. גורם מדיני בכיר אמר היום כי המו"מ בין שתי המדינות מתקדם, זאת לאחר שביום שישי נועד המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין עם נשיא לבנון מישל עון בארמונו בבעבדא. פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, ציין כי ההערכה כעת היא שחיזבאללה – אף שלא יהיה חלק מההסכם המתגבש – לא ינסה לטרפד אותו.
4 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד
בשאר אל אסד
לא כל חלקי סוריה נמצאים בשליטתו. אסד
(צילום: AP)
ומלבנון, ברעם עבר לסוריה, עליה אמר כי היא "התפרקה לארבעה חלקים" שלא כולם נמצאים בשליטתו של המנהיג הסורי בשאר אסאד. הוא ציין כי "חיזבאללה לא מצליח להתבסס במרחב שמדרום לדמשק, לממש פיגועי טרור, ולפתוח מולנו חזית יבשתית בגבול רמת הגולן. על מנת למנוע זאת - פעלנו באמצעות אין ספור תקיפות אוויריות, פשיטות קרקעיות וסיכולים", וסיכם: "מנענו מדרום סוריה להפוך לדרום לבנון ולדרדר אותה לעוד חזית חמה מול חיזבאללה".
ובנוגע לדרום לבנון, כוכבי ציין כי "טילים, רקטות, עמדות נ"ט וחדרי שליטה מרצפים את האזור". עם זאת, הרמטכ"ל הדגיש כי "צה"ל לא עמד, לא עומד, ולא יעמוד מנגד. כל ניסיון לפגוע בישראל, בכל זירה, ייתקל בתגובה חריפה או ביוזמה מקדימה. התוכניות מוכנות".