2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים
אילוס אזיקים
"לא נקלע לאירוע מסעיר, אלא יזם פעולת נקם". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי לנוער בבאר שבע גזר שש שנות מאסר על צעיר בן 18 מהפזורה הבדואית בדרום, שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בירי בשתי הזדמנויות שונות לעבר אנשים שעימם היה מסוכסך. בנוסף נגזרו על הצעיר, שהיה בן 17 בעת המעשים שיוחסו לו, מאסר על-תנאי וכן פיצויים בסך 50 אלף שקל לגבר שנורה בשתי ברכיו ובסך 10,000 שקל בגין פגיעה ברכבו של קורבן נוסף.
על רקע האלימות הגוברת בחברה הבדואית, ציין השופט באופן חריג בהחלטתו: "במגזר הבדואי תופעת האלימות מפושטת מאוד והיא רחבה ועמוקה וחלק מההוויה החברתית-תרבותית שלו".
מכתב האישום המתוקן, שהוגש על-ידי עו"ד ליאת לוי-סיגל מפרקליטות מחוז דרום, עולה כי הרקע למעשיו של הצעיר היה סכסוך קרקעות בין פלגים שונים במשפחתו. בינואר בשנה שעברה הגיע הצעיר רעול פנים למתחם של הפלג היריב, חיבל עם נשקו ברכב של אחד מהם וירה בשתי ברכיו של אחר.
בהמשך ירה הנאשם כמה כדורים לעבר קבוצת אנשים ולעבר רכב מבלי לפגוע בהם. למחרת ירה הצעיר שוב לעבר הפלג היריב, גם הפעם מבלי לפגוע. בהסדר הטיעון, שלא כלל הסכמות לעונש, הודה הנאשם בעבירות חבלה בכוונה מחמירה, איומים, עבירות נשק וחבלה במזיד.
2 צפייה בגלריה
השופט אליהו ביתן
השופט אליהו ביתן
השופט אליהו ביתן
השופט אליהו ביתן, סגן נשיאת בית המשפט, ציין בגזר הדין שהותר באחרונה לפרסום כי "בשנים האחרונות תופעת החזקת הנשק הבלתי חוקית עולה כפורחת והיא מביאה איתה רעות רבות וקשות. אחת מהן, שבאה לידי ביטוי כאן, היא השימוש בשק המוחזק שלא כדין לביצוע עבירות אלימות קשות. התופעה האמורה בולטת מאוד במגזר הערבי ובאזורנו במגזר הבדואי".
עוד ציין השופט כי "מבחינת ההשפעות ההרסניות הנגרמות לפרט ולחברה מהאלימות ומהשימוש בנשק, אין זה משנה כלל אם מבצע העבירה הוא קטין או בגיר. אדם שנורה איננו מוצא נחמה בכך שמי שירה בו הוא קטין, וכך גם זהות היורה איננה ממתנת את המתח והחרדה שבחיים בסביבה של אלימות ושימוש בלתי חוקי בנשק".
השופט ביתן הבהיר כי "התנהגותו של הנאשם מזעזעת בחומרתה. אין המדובר במי שנקלע לאירוע מסעיר והגיב בצורה בלתי אחראית, אלא במי שיזם בעצמו פעולת נקם ושילם, אשר הגיע מרצונו למקום מגורי קורבנותיו ופגע ברכושם.. הוא לא ברח מהמקום מבוהל, אלא עמד מולם כשאקדח בידו, איים, התבטא בגסות ובכוחנות, ולא בחל בירי חוזר ונשנה. לאחר מכן הוא לא נעלם מהשטח מפחד התגובה כלפיו, אלא פעם נוספת ירה. מעשיו החמורים מעידים על חוסר גבולות פנימיים, אכזריות ואי מורא דין".