תוספת חלקית והבטחה: מנהיגת מאבק המתמחים, ד"ר ריי ביטון, הצהירה היום (רביעי) על ניצחונם במאבק שנמשך קרוב לעשור לקיצור התורנויות הממושכות בבתי החולים, אך בפועל למרות איומי ההתפטרות הוסכם שבמקום להחיל את המתווה לבתי חולים במרכז הארץ, מרבית המתמחים שייהנו מקיצור התורנות רק בבתי החולים בפריפריה ומשרד הבריאות הסכים לצרף רק עוד שני בתי חולים במהלך השנה הבאה.
3 צפייה בגלריה
המאבק (כמעט) הושלם: המתמחים, הורוביץ ואש
המאבק (כמעט) הושלם: המתמחים, הורוביץ ואש
המאבק (כמעט) הושלם: המתמחים, הורוביץ ואש
(צילום: ליהי קרופניק, אלכס קולומויסקי)
כמו כן, ארגון המתמחים "מרשם" דרש לקצר את התורנות גם למתמחים הכירורגיים, אך יצאו מהמשא ומתן עם הבטחה לקצר אותה - כשבשלב זה לא ברור באיזו מתכונת זה יתבצע ואם זה ישפיע על משך ההתמחות. כמו כן, המתמחים טענו היום כי קיבלו הבטחות בכתב ממשרד הבריאות, אולם בניגוד למתווה הקודם - התוכנית החדשה טרם פורסמה לציבור. כמו כן, המתמחים דרשו שמספר המתמחים שיצטרפו למתווה בכל שנה יעוגן - אך גם זה לא פורסם.

מאבק המתמחים - כתבות נוספות

"אפשר לומר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: ניצחנו", אמרה בצהריים ד"ר ביטון. "המתמחים ניצחו והציבור ניצח, כי הוא לא יקבל טיפול מרופאים ורופאות עייפים מדי בשעה ה-25 לתורנות שלהם. כולנו נזכה לקבל רפואה טובה יותר. זה שינוי היסטורי שישפיע על אלפי מתמחים ומתמחות ועל מאות אלפי מטופלים. הילכו עלינו אימים, הכפישו אותנו, אמרו עלינו דברים נוראים, אמרו שיפגעו לנו בהתקדמות, והיום הצלחנו להביא בשורה אמיתית. אני רוצה להודות לשר ניצן הורוביץ על החלטה אמיצה מאין כמותה, להביא סוף סוף לקיצור העוול הזה. השרה אורנה ברביבאי עשתה מעשה שאף שר כלכלה לא עשה לפניה. בזכותה, יחד עם הורוביץ, הגענו למקום שאנחנו נמצאים בו היום".
גורמים בקרב המתמחים טענו כי למעשה "מרשם" ניסו "לרדת מהעץ שטיפסו עליו" סביב מכתבי ההתפטרות, וציינו כי בניגוד להצהרות על 2,500 מכתבי התפטרות - רק 200 לבסוף הגישו את התפטרותם מבתי החולים שהעסיקו אותם.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
ד"ר ריי ביטון לאחר הפגישה עם הורוביץ
(צילום: גיל יוחנן)
3 צפייה בגלריה
המתמחים המפגינים חומסים רחובות בתל אביב
המתמחים המפגינים חומסים רחובות בתל אביב
המתמחים באחת ההפגנות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
נכון לעכשיו, אין מספיק תקנים לקיצור התורנויות. גם בכירי מערכת הבריאות מתחו ביקורת על הפער בין ההצהרות לסגירת הקצוות בעניין התקנים, שהוא קריטי ליישום המתווה. "אין מספיק תקנים לקיצור התורנויות במחלקות הפנימיות, שנמצאות בחסר גדול", אמר הבוקר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "מה שעומד לנגד עינינו הוא דו"ח ועדת טור כספא שלפיו יש להוסיף כארבעה תקנים לכל מחלקה פנימית בישראל ולהגיע ל-16 תקנים. במהלך הקורונה התקבלו תקנים אבל הם חלקיים ביותר ולא מספיקים. אנחנו נמצאים כרגע בחסר, ועל החסר הזה רוצים שנקצר את התורנויות. השר מקבל החלטות לא הגיוניות ולא ישימות מתוך אילוצים פוליטיים בלי לשתף את האנשים שחיים את הרפואה הפנימית באופן יומיומי. אנחנו רוצים להיות שותפים ולעזור כדי שהתורנויות יקוצרו בצורה הגיונית ושקולה".
בתגובה לדברים אמר הורוביץ כי "הצעדים ליישום המהלך ההיסטורי לקיצור תורנויות המתמחים וכן פעולות ההיערכות הרבות שנדרשות לקראתו נדונים בעבודת מטה משרדית ואל מול הגורמים הרלוונטיים, ויפורסמו עם הבשלתם".