2 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב
אכיפת משטרה את הסגר השלישי בכיכר דיזנגוף בתל אביב
אכיפה משטרתית בזמן הסגר השלישי
(צילום: מוטי קמחי)
באוקטובר 2020 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד תושב הדרום בגין הפצת מחלה, זאת לאחר שיצא לחגוג במסיבה - בזמן שהיה חולה קורונה מאומת. כתב האישום היה הראשון מסוגו שהוגש בישראל. כעת, כשנה לאחר הפרשה, הפרקליטות חזרה בה מהגשת כתב האישום והחליטה להעביר אותו למשטרת ישראל לצורך הטלת קנס מנהלי.
בהודעה לבית המשפט, הסבירה הפרקליטות כי התגלו קשיים משמעותיים באופן שבו יושמה מדיניות האכיפה ביחס לחולי קורונה מאומתים שהפרו בידוד. "בניגוד למדיניות האכיפה שנקבעה - ברוב המקרים הוטלו קנסות מנהליים ורק מיעוטים הופנו לאפיק הפלילי, במסגרתו הוגש גם כתב האישום שבנידון", נכתב.

הפרת הנחיות בזמן קורונה - כתבות נוספות

על פי כתב האישום, שהוגש כאמור בשנה שעברה, יוחאי חדד בן ה-24 ממושב ברכיה אובחן כחיובי לנגיף הקורונה ב-25 בספטמבר. ימים בודדים לאחר מכן, פנה לרופאה וביקש אישור לצאת מהבידוד - אך זו השיבה לו כי עדיין מוקדם לכך. ולמרות זאת, חדד יצא מביתו, נסע למושב הודיה והשתתף במסיבה עם עוד יותר מ-20 חוגגים - חלקם לא עטו מסכות על פניהם.
סנגורו של חדד, עורך הדין שרון וקנין, טען כי מדובר באכיפה בררנית. אז, שופטת בית משפט השלום באשקלון ענת חולתא הורתה לפרקליטות להגיש תגובה מפורטת באשר למספר תיקי החקירה שנפתחו במשטרה בגין הפרת בידוד מפרוץ המגפה, וביקשה שיציינו בכמה מהתיקים הסתיים הליך החקירה בקבלת דו"ח או בהגשת כתב אישום.
2 צפייה בגלריה
מתחם היבדק וסע בגני התערוכה תל אביב
מתחם היבדק וסע בגני התערוכה תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
לפי המידע שהגיע לבית המשפט, נכון לחודש פברואר הפרקליטות סגרה שבעה תיקים שנפתחו נגד אזרחים בגין עבירות דומות לאלה של חדד, ועדיין שקלה אם להעמיד לדין חשודים ב-13 תיקים נוספים. אחד מהתיקים שנבחנו, למשל, היה של חולת קורונה שהגיעה למרפאה על מנת לבקש אישור על מחלתה.
בתיק אחר סופר על מאומת שנסע לאילת, ובמקרה נוסף על נשא של הנגיף שעלה על מטוס לאוקראינה. בפרקליטות בוחנים גם את המקרה של זוג חולי קורונה שהסתובבו ברחובות בת ים, ושל מאומת שהפר בידוד ויצא לקנות סיגריות.
בפרקליטות הדגישו כי מדיניות האכיפה נקבעת בהתאם לחומרת ההפרה. כך למשל, כאשר מדובר בהפרת בידוד - יינתן קנס, אולם כאשר חולה מאומת מגיע למקום הומה אדם ומסכן אחרים בהידבקות - תיפתח נגדו חקירה. ואכן, במקרה של חולה שהגיעה לנתב"ג הוחלט לבסוף להגיש כתב אישום.
נתונים נוספים הראו כי מתחילת המגפה ועד סוף שנת 2020 חילקה המשטרה 8,732 קנסות בגין הפרת בידוד. כמו כן, כ-25 תיקי חקירה נפתחו נגד חולים מאומתים שהפרו בידוד והועברו לעיון הפרקליטות.
רק לאחרונה הנחה ראש הממשלה נפתלי בנט להגיש כתבי אישום נגד מאומתים שהפרו את הבידוד, במיוחד כאלה שהשתתפו באירועים בזמן מחלתם. עם זאת, יודגש כי ההחלטה על משיכת כתב האישום הגיעה לפני ההנחיה.
בפרקליטות התעקשו כי העמדתו לדין של חדד אינה נעוצה באפליה פסולה או שרירות לב ודעת. "תיקים בעלי נסיבות דומות לתיקו של הנאשם הועברו אף הם לעיון הפרקליטות". עם זאת, כאמור, החליטו בסופו של דבר למשוך את האישום.