זכריא זביידי, אחד המחבלים שברח עם חמישה אסירים נוספים מכלא גלבוע בשבוע שעבר ונלכד, נפגש היום (יום רביעי) עם פרקליטו, עו"ד אביגדור פלדמן, במתקן הכליאה "קישון" הסמוך לחיפה. לפי עו"ד פלדמן, זביידי צורף לתוכנית הבריחה שבועות ספורים לפני שיצאה לפועל: "הוא התפלא על שני דברים - על כך שהיה כל כך קל לברוח, ושלבורחים לא הייתה שום תוכנית לשלב שאחרי היציאה מהכלא".
7 צפייה בגלריה
זביידי בבית המשפט בנצרת
זביידי בבית המשפט בנצרת
זביידי בבית המשפט בנצרת
(צילום: EPA)


7 צפייה בגלריה
זכריא זביידי, שנעצר אחרי שנמלט מכלא גלבוע
זכריא זביידי, שנעצר אחרי שנמלט מכלא גלבוע
זכריא זביידי, דקות אחרי שנתפס
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
"האסירים האחרים אמרו לו שאחד מהמתכננים המקוריים של הבריחה התחרט", סיפר עו"ד פלדמן, "והציעו לו להצטרף במקומו. הוא לא ידע למה הם רוצים להיות דווקא שישה, אבל ניצל את ההזדמנות. במילים שלו, 'אם פותחים לך את הדלת - אתה מנצל את ההזדמנות ובורח'".
זביידי סיפר לעורך דינו כי כשיצאה החבורה מהמנהרה, הוא הביט על מגדלי השמירה וראה כי הם ריקים. "בימים שלאחר מכן הם אכלו מה שמצאו בשטחים חקלאיים; קצת פירות וירקות, וגם מים שמצאו בשטח. הם לא קיבלו סיוע מהתושבים הערבים באזור, אלא להיפך", הוסיף עו"ד פלדמן. "כשהגיעו למסגד הם ביקשו להתקשר, ולא אישרו להם. הוא לא יודע כיצד המשטרה הגיעה אליהם בסופו של דבר, אבל בהחלט יכול להיות שזה היה במקרה".
לפי הפרקליט, זביידי טוען כי במעצר, כשנשאל לזהותו והשיב בעת שכבר היה אזוק - הוכה על-ידי החיילים. "הוא סובל משבר בלחי ובשתי צלעות ונבדק בבית חולים ביום המעצר", אמר עו"ד פלדמן. "עם זאת, מצבו לא הידרדר מאז כפי שנטען בשמועות שונות".
7 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
"זביידי התפלא שהיה כל כך קל לברוח". כלא גלבוע
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
זביידי בבית המשפט בנצרת
זביידי בבית המשפט בנצרת
זביידי אחרי המעצר
(צילום: EPA)
עו"ד פלדמן קבל על כך שעם מעצרו של זביידי לא הותר למרשו להיפגש עמו. "הכניסו לסעיפי החשדות נגדם עבירות ביטחוניות, כדי לאפשר את מניעת המפגש", הוא אמר. "בחקירה שאלו אותם אם הייתה להם כוונה לבצע פיגוע אחרי הבריחה, אבל זביידי השיב בשלילה והחוקרים לא המשיכו לחקור בקו הזה".
על המעבר לתא של אסירי הג'יהאד אמר זביידי לפרקליטו כי מדובר בהליך שגרתי שביצע כמה פעמים בעבר: "הוא גם היה בתא עם אסירי חמאס וג'יהאד אחרים. לא היה בזה שום חריג ואיש לא הערים קשיים על המעבר".

"אדריכל" הבריחה מכלא גלבוע: "תכננו את זה 9 חודשים, איש לא עזר לנו"

מחמוד עארדה, אחד מששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע בשבוע שעבר, שנחשב למפקד הבריחה ונלכד במהלך המצוד של כוחות הביטחון, אמר אמש לפרקליטו, עו"ד רסלאן מחאג'נה, כי תכנון הבריחה ארך כתשעה חודשים. הוא סיפר כי השישה היו יחד מרגע ההימלטות - עד שהגיעו לכפר נאעורה שממזרח לעפולה, שם נכנסו למסגד והתפצלו לצמדים. בינתיים, נמשך המצוד אחר שני אסירים נוספים.
7 צפייה בגלריה
מוחמד עארדה  בהארכת מעצר בבית משפט השלום נצרת
מוחמד עארדה  בהארכת מעצר בבית משפט השלום נצרת
"תכננו את הבריחה 9 חודשים". מחמוד עארדה, "אדריכל" הבריחה, בבית המשפט
(צילום: AFP)
עארדה טען כי האסירים שנמלטו לא קיבלו עזרה מאיש, וגם לא מאסירים ביטחוניים אחרים לפני בריחתם. "אני אחראי על כל התכנון לבריחה והחפירה", הוא הדגיש. "שמחתי מאוד כשראיתי שהרבה אנשים תומכים בנו". פרקליטו הוסיף כי מרשו טען כי במהלך הבריחה האזינו השישה לדיווחים בנוגע לפרשה באמצעות מכשירי רדיו קטנים שלקחו איתם. "רצינו להגיע לשטחים, אבל ידענו שמחכים לנו המון כוחות בגבולות".
עוד אמר כי הוא נעצר יחד עם יעקוב קאדרי "באופן פתאומי" - ולא בגלל שאדם מסוים דיווח למשטרה על כך שהם מחפשים מזון: "היינו ליד הר הקפיצה בנצרת ואז עברה שם ניידת משטרה. שוטרים ראו אותנו שם - ונעצרנו. הם העבירו אותנו לחקירה בנצרת ואז לג'למה. חוקרים אותנו שמונה שעות כל יום".
עו"ד חאלד מחאג'נה, פרקליטו של אסיר נוסף שנמלט, מוחמד עארדה שברח יחד עם זביידי, שוחח עמו גם כן. האחרון סיפר כי "ביום המעצר ישנו מתחת למשאית באום אל-גאנם. ראינו כוחות משטרה וידענו שמחפשים אותנו. אחד השוטרים התקרב למקום שבו היינו ולא ראה אותנו. הוא הכניס את ידו מתחת למשאית ותפס לי את היד. ניסיתי לברוח ואז הוא עצר אותי ואת זביידי".
לטענתו, השניים הוכו במהלך המעצר. "מאז הבריחה הסתובבנו בהרבה מקומות בצפון, בעיקר בגליל התחתון, ואכלנו פירות מהעצים. ב-48 השעות שלפני התפיסה לא מצאנו מים לשתייה, אחרת היינו ממשיכים ברגל, אבל לא היה לנו כוח".
עוד סיפר כי מאז שהשישה התחלקו לזוגות, הוא "לא ראה אף אחד ולא יודע לאן כל אחד הלך". מוחמד עארדה הוסיף: "לא הייתה לי שום כוונה לפגוע באחרים. רציתי להגיע לאימא שלי ולחבק אותה, אבל זה לא קרה".