1 צפייה בגלריה
אחמד חכם חמדי אבו מרחיה
אחמד חכם חמדי אבו מרחיה
אחמד חכם חמדי אבו מרחיה
שנתיים חלפו מאז שהגיע אחמד חכם חמדי אבו מרחיה (25) לישראל בבקשה למקלט, לאחר שנרדף וספג איומים על חייו על רקע נטייתו המינית. "הוא הוזהר שלא לחזור לשטחים", סיפרו מקורבים אליו. "הייתה לו אשרת שהות פה כי העריכו שהוא באמת בסיכון. כולם ידעו שהוא בסכנת חיים, גם הוא". אתמול (רביעי) הוא נרצח באכזריות בחברון, ומקרוביו מעריכים שיש לכך קשר לנטייתו המינית. סרטונים קשים לצפייה של הרצח והתעללות בגופה הופצו ביממה האחרונה ברשתות החברתיות. "מטרתם להפחיד, למען יראו וייראו", אמרו המקורבים.
המשטרה הפלסטינית הודיעה על מציאת גופתו אתמול בחברון, וגורמי ביטחון מסרו שראשו נערף והונח לצד גופתו. החשוד ברצח נעצר על-ידי שירותי הביטחון הפלסטיניים, והוא אינו קשור למשפחתו של הקורבן. למעשה, משפחת החשוד ברצח אף ביקשה "הודנה" ממשפחתו של אבו מרחיה, וזו הודיעה שלא תנקום את מותו.
למרות זאת, אמור, חבריו של אבו מרחיה בישראל בטוחים שלרצח יש קשר לנטייתו המינית. ריטה פטרנקו, מנכ"לית הבית השונה, ליוותה את אחמד בשנתיים האחרונות. "הוא היה בחור מאוד חיובי", סיפרה. "הוא למד עברית בעצמו והתחיל ללמוד אנגלית. הוא רצה לבנות לעצמו עתיד ולהתקדם, אבל במציאות בישראל הוא הרגיש מאוד תקוע ולא בטוח". לדבריה, "בשנתיים שהוא שהה כאן הוא לא הייתה לא אפשרות לעבוד באופן חוקי. זה הקשה על יכולתו להתקיים באופן עצמאי ואילץ אותו להמשיך ולחיות במקלטים". היא הוסיפה: "היו לו תקופות לא פשוטות. היו תקופות שבהן הוא היה חסר אונים ואיבד תקווה, אבל הייתה לו ציפייה לחיים טובים יותר".
פטרנקו דוחה את הטענות שאחמד לא נרצח על רקע נטיותיו המיניות. "הוא המשיך לקבל איומים גם לאחר שברח מהשטחים", סיפרה. "הוא סיפר לי שהוא לא יודע מי מאיים עליו ומדי פעם הוא החליף מספר טלפון. הוא חשש לחייו, הוא לא הרגיש בטוח". פטרנקו הבהירה כי "אני לא יכולה לדמיין שהסיבה היא אחרת. אם בן אדם מקבל איומים על חייו ופתאום הוא נרצח, לתחושתי זו הסיבה".
לדבריה, צעירים להט"בים שמגיעים לארץ ומבקשים מקלט נאלצים להתמודד עם לא מעט קשיים. "הם מגיעים לכאן אחרי טראומה כי רובם חוו אלימות, ואין להם לאן לפנות. הם צריכים טיפולי פסיכולוגי ולפעמים פסיכיאטרי, ומכיוון שאין להם ביטוח בריאות פה, הם מקבלים טיפול רק אם הם מגיעים למצב קיצוני וחמור. רבים מהם סובלים מפוסט טראומה שאינה מטופלת במשך הרבה זמן". היא הוסיפה: "לא מגיע להם סיוע סוציאלי. הם יכולים להגיע למקלט, אבל הם לא יכולים לקבל תוכנית שיקום, תעסוקה או תוכנית לימודים. זה גורם להם לתחושה שהחיים שלהם לא יציבים - מה שמקשה על השיקום שלהם. כל רגע אפשר לגרש אותם, אז הם בחרדה. הם מרגישים שאין להם עתיד".
"הלב כואב", אמרו באגודה למען הלהט"ב. "זו תזכורת מדממת וכואבת על מצבם הקשה של מבקשי המקלט מקהילת הלהט"ב הנרדפים בשטח הרשות, שבמקרים רבים חשופים לאיומים ממשיים ברצח ומבקשים להגיע לישראל ולמצוא בה מקלט. יהי זכרו של אחמד מהפכה".
מנגד, קולות אחרים מתעקשים שהמניע לרצח אינו קשור לנטייתו המינית של הנרצח. "התמונה עדיין לא ברורה, אך ככל הנראה הרקע קשור לסמים ולקטטה", אמרו תושבים, "ייתכן שהתגלע ויכוח בין הנרצח לרוצחו שהסתיים ברצח מזעזע".
קו הקשב ללהט"ב בשפה הערבית של בית אל-מים זמין היום בטלפון 054-8732110 בין השעות 21:00-18:00, ובצ'אט אנונימי באתר.