אירועי יום הזיכרון לציון 27 שנים לרצח רבין החלו היום (ראשון) במשכן הנשיא בטקס האזכרה הממלכתי "נר ליצחק", במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג. הנשיא נאם בטקס הפתיחה: "בחייה של אומה ,בהיסטוריה של עם, 27 שנים הן כהרף עין. לתהליכים של ממש, לתמורות עמוקות המשנות מציאות ,נדרש זמן ארוך יותר כדי להותיר חותם אמיתי. עם זאת, במקרה של רצח רבין, נראה שמימד הזמן מקבל משמעות אחרת, ו-27 השנים האלו נדמות כמעט כנצח. כמה עברנו מאז נרצח, כמה ידענו מאז - כאומה וכפרטים".
הרצוג המשיך: "כמחצית מתושבי ישראל של היום עדיין לא נולדו אז. לנוער הנרות שמילא את הכיכר מיד לאחר הרצח יש היום כבר ילדים בגיל הנעורים. ומן הצד השני, נדמה שלא הרבה השתנה, או לא השתנה מספיק, כששוב ושוב מתגלים בחברה הישראלית סימנים מדאיגים של הסתה והשתלחות, של אלימות המכרסמת ביסודות הדמוקרטיה. סימנים שמצביעים על קושי עמוק, מהותי, ביכולת שלנו לנהל מחלוקת, ביכולת שלנו להתגבר ולנווט את מדינתנו ואת חיינו יחד, גם במציאות של חוסר הסכמה על הנושאים היקרים ביותר לליבנו".
4 צפייה בגלריה
טקס נר ליצחק בבית הנשיא
טקס נר ליצחק בבית הנשיא
הרצוג: "סימנים על קושי עמוק ביכולת שלנו לנהל מחלוקת"
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
טקס נר ליצחק בבית הנשיא
טקס נר ליצחק בבית הנשיא
טקס "נר ליצחק" בבית הנשיא
(צילום: עמית שאבי)
הנשיא הרצוג התייחס למערכת הבחירות, על ההתבטאויות וההאשמות הקשות שנשמעו במהלכה, וקרא לדיאלוג בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית: "שוב הופרחו לחלל האוויר האשמות בבגידה, ושוב נשמעו השוואות לנאצים. המרחב הציבורי והרשתות החברתיות התמלאו באלימות מסוכנת. זוהי העת להנמיך את הלהבות ולגלות אחריות. למנהיגיו של הציבור הישראלי מכל הקשת, מהקואליציה הצפויה ומהאופוזיציה הצפויה, אני קורא ומבקש: תקפנו די, נאבקנו די, גידפנו די.
"יש לנו הזדמנות להתנהל מעתה אחרת. לזכור שיש דרך לחלוק, באופן נוקב, באופן עמוק, באופן שלפעמים מטלטל אותנו; אבל גם בכבוד, מתוך הבנה שכולנו חלק משלם, ושאף אחד לא הולך לשום מקום. לגזענות אין מקום בקרבנו, לאלימות אין מקום בקרבנו, לשנאה אין מקום בקרבנו. מדינת ישראל מחויבת לרוחה של מגילת העצמאות. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, המחויבת לשלטון החוק, ולכבוד האדם וזכויותיו; ועל החברה הישראלית להיאבק ולשמור עליה ככזו, למול כל מי שמציתים את מדורות השנאה והפילוג".
הרצוג פנה לצעירים שבקהל: "המשימה שלכם צריכה להיות שיקום החברה בישראל, על כל חלקיה. בקשו ללמוד את דעת האחר, את אורחות חייו ואמונותיו; הקשיבו אחד לשני; התווכחו, אבל התנגדו לשפה אלימה שפוסלת את האחר, גם אם הוא חושב אחרת מכם או שייך למחנה פוליטי שונה מכם. הכירו את פסיפס הדעות, הדתות, התפיסות והאמונות שמתקיימות זו לצד זו במרחב הישראלי. הכירו את המיעוטים על כל גווניהם. אל תיבהלו מחוסר ההסכמה, מההבדלים. אני מפציר בכם: הצמיחו לנו את חברת המופת שאנו ראויים לה".
4 צפייה בגלריה
טקס נר ליצחק בבית הנשיא
טקס נר ליצחק בבית הנשיא
"נר ליצחק". הנשיא הרצוג בטקס האזכרה
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
27 שנים לרצח. רבין בעצרת בתל אביב, ארכיון.
27 שנים לרצח. רבין בעצרת בתל אביב, ארכיון.
27 שנים לרצח. רבין בעצרת בתל אביב, ארכיון.
(צילום: מיכאל קרמר)
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים יתקיים בשעה 15:00, ובאירוע יישאו דברים הנשיא הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד, שזאת תהיה ההופעה הפומבית הראשונה שלו לאחר פרסום תוצאות הבחירות.
משפחת רבין בחרה שלא לנאום באירועים, אך הנין של רבין, אדם בן ארצי, ידליק בטקס את אבוקת הזיכרון. הרב הראשי לצה"ל, תת אלוף אייל קרים, יקרא פרק תהילים, ויובל רבין יאמר קדיש. החזן הצבאי הראשי שי אברמסון צפוי לשאת תפילת "אל מלא רחמים", והזמר שולי רנד ישיר את השירים "בין קודש לחול" ו"רואים רחוק רואים שקוף".
האירוע יסתיים בהנחת זרי פרחים ובשירת "התקווה". לא ברור אם יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יגיע לאירוע. בטקס בשנה שעברה נמנע נתניהו מלהגיע לטקס, לאחר שבשנים קודמות נרשמו בו חילופי דברים קשים בינו לבין משפחת רבין.
בשעה 17:00 תתקיים ישיבה מיוחדת לזיכרו של יצחק רבין במליאת הכנסת, בהשתתפות הנשיא הרצוג. במקביל, אלפי חניכים ומדריכים מתנועות הנוער יתכנסו בערב בכיכר הבימה בתל אביב וייצרו מעגלי שיח.
בתו של רבין, דליה, אמרה: "שיח פתוח הוא תנאי הכרחי לקיומה של מדינה יהודית ודמוקרטית, שבמרכזה ציונות. לצד זאת, אין מקום בחברה דמוקרטית לשיסוי, לאלימות ולקיצוניות מסוכנת שמאיימת עלינו מבפנים. גם השנה בחרתי להגיע לאסיפה ישראלית מתוך הבנה שזו העצרת שמייצגת יותר מכל את החזון והדרך של אבי. התפקיד של תנועות הנוער הוא להתעמת עם הסוגיות הקשות ביותר בחברה. מדובר בתפקיד חשוב וערכי, ואני מודה להן על שהן נושאות את לפיד הזיכרון ללא מורא וללא ציניות".