יעל (שם בדוי) הייתה סוהרת צעירה כשהוטרדה מינית ב-2017 על ידי האסיר הביטחוני מוחמד עטאללה, אחרי שנשלחה לאגף שלו בהוראות קצין המודיעין שהיה עמו בקשר. היום (רביעי), אחרי שמפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית הודה למעשה כי הפרשה הייתה "סרסור בחיילות", אמרה יעל לעורכת דינה כי גליה שמילוביץ' כי "זה החזיר אותי אחורה. כל מה שניסו להסתיר נחשף ויצא החוצה בוועדה". יש לציין כי בשב"ס עדיין לא מכירים בטענות באופן מלא - ואף תקפו היום את בן שטרית וטענו כי הוא מנסה להסיט את תשומת הלב הציבורית ממחדל בריחת המחבלים בכלא גלבוע, שעליו העיד היום.
יעל אמרה לעורכי דינה גם כי "אני דורשת צדק ושהפרקליטות תפתח את התיק". עו"ד שמילוביץ' שמייצגת את יעל הגישה בשמה ערר על החלטת הפרקליטות לסגור את תיק החקירה נגד קציני השב"ס. קצין המודיעין, הנאשם המרכזי בפרשה, אף חזר בהמשך לשירות בתי הסוהר.
"מדובר באסיר ביטחוני שביצע עבירות מין, כשמישהו נותן לו חסות", אמרה עורכת הדין. יעל נתקלה באסיר הביטחוני אחרי שהשתחררה מצה"ל וחזרה לעבוד כסוהרת בכלא גלבוע. האסיר, שהיה מסתובב בכלא בחופשיות וללא אזיקים, קרא לה לבוא אליו - וכשצעקה עליו בתגובה, אמר לה "את עוד תעבדי אצלי". היא ענתה לו לשמור על פיו, אך הוא אמר לה שאם היא לא תעבוד אצלו - הוא "יעשה מרד". כמה ימים אחר כך, קצין המודיעין שלח את יעל ללוות את עטאללה ממקום למקום, ובליוויים הללו הוא יצר את האינטראקציה בינו לבינה. כיום מתנהל נגדו משפט על עבירות המין שביצע בכלא.
2 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: דוברות שב"ס)
נגד מפקד הכלא דאז, קצין המודיעין וגורמי השב"ס המעורבים - שעמדו כחומה בצורה כדי לאפשר לעטאללה את המעשים המגונים - לא הוגש כתב אישום. מדובר למעשה במנגנון שהפעיל את השיטה, שהתקיימה גם כלפי סוהרות אחרות - ולא יעל. הגורמים השונים אף התכתבו ביניהם מי הסוהרות שתובא לעטאללה במקום יעל.
יעל, היום בת 26, נאלצה לעזוב את הארגון בעקבות הפרשה. "היא בהלם, שנים היא נלחמה כדי שיכירו במה שקרה", אמרה היום עו"ד שמילוביץ'. לדבריה, "זה אירוע מטלטל, לסרסר בחיילות-סוהרות כדי לקבל שקט תעשייתי או מודיעין זה לא אמיתי, זה דבר שלא ייעשה. חשוב ששב"ס יבדוק את עצמו".
עו"ד גליה שמילוביץ׳עו"ד גליה שמילוביץ'צילום: חן נגר
בן שטרית, נזכיר, העיד בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחה מכלא גלבוע - התייחס בדבריו גם להדחתו של קצין מודיעין. בן שטרית כינה זאת "סרסור בחיילות חובה על-ידי אסירים ביטחוניים", והוסיף: "סימנתי לעצמי איך אירוע כזה לא קורה בכלא. ראיתי זאת כחובה, הן היו עבורי כמו הילדים הפרטיים שלי. זה היה נר לרגליי".
עו"ד קרן ברק ממשרד עורכי הדין ליזרוביץ ברק, שמייצג שתי סוהרות בפרשה, מסרה כי "מצער להבין שרק היום מוכנה המערכת להודות במעשים האיומים הללו לאחר שניסו במשך שנים להציג את מרשותיי באופן משפיל ומבזה לא רק בפעולות אלא גם בתגובות. שתי הסוהרות המיוצגות במשרדנו יקבלו את יומן בבית המשפט בהליכים אזרחיים שהוגשו נגד המדינה ואין לי כל ספק כי עתה עם חשיפה, הגיע הזמן לפתוח מחדש את התיקים נגד הקצינים ולחדול מהטיוח המביש".
2 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית
פרדי בן שטרית
פרדי בן שטרית
(צילום: יאיר שגיא)
עם זאת, בשב"ס ובסביבת הנציבה קטי פרי תקפו את בן שטרית. לפי התגובה הרשמית של שב"ס, "מוזר לשמוע שטענה כה חמורה מצידו של מי שישב במרכז קבלת ההחלטות הארגוני ושימש כעוזר נציב שב"ס בזמן בדיקת האירוע, נשמעת רק כעת - וכנראה לא הייתה מושמעת לולא התבקש לבוא ולהעיד בעניין הנוגע אישית לתפקודו. מדובר בניסיון לשנות את הדיון הציבורי מעיסוק בבדיקת תפקודו, לעיסוק בעניין שנבדק תחת נציב קודם, ונסגר על-ידי הפרקליטות".
לדברי שב"ס, "אין לנו, אלא, להצטער על בחירתו של הקצין לנצל באופן ציני את פגיעותן של נפגעות עבירה המנסות לשקם את חייהן בכדי להסיט את תשומת הלב הציבורית מעדותו בוועדת חקירת הבריחה שהתרחשה תחת פיקודו הישיר. אם יש בידיו של בן שטרית מידע חדש המצדיק את פתיחת החקירה, עליו להעבירו באופן מיידי לרשויות האכיפה כדי לבחון בשנית את ההחלטה הקודמת".
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
בסביבתה של פרי אמרו כי "אם מפקד כלא גלבוע כל כך חרד, ובצדק - כי מדובר באירוע קשה - מדוע כשהיה עוזר של ממלא מקום הנציב, גונדר אשר וקנין, הוחזר קצין המודיעין שהוצא לחופשה לשירות?". לדברי גורמים בסביבת פרי, "איפה היה בן שבת בזמן הזה?".
גורם בכיר בשב"ס טען היום כי "עטאללה היה אסיר בעייתי מאוד - אבל בין זה לבין מה שנטען בזמנו יש פער. כל התיק הזה הועבר למשטרה ותוחקר. הקמ"ן הרי הושעה וחזר לעבודה. פרדי במצוקה אז הוא אמר את זה היום, אבל זה לא קרה. אם זה קרה אז אוי ואבוי אם מגיעים למצב כזה, כי הבריחה היא כלום לעומת זה".
יו"ר הוועדה לביטחון הפנים בכנסת, ח"כ מירב בן ארי, הודיעה שתכנס דיון בנושא: "אי אפשר לעמוד מהצד בנושא התנהלות שב"ס בסוגיית האסירים הביטחוניים אל מול סוהרות וחיילות. הוועדה בראשותי תקיים דיון בנושא ביום רביעי הבא".
רועי רובינשטיין סייע בהכנת הכתבה