דובר צה"ל פרסם הבוקר (ג') את ממצאי ועדת החקירה שהוקמה בעקבות מותו של אלוף-משנה שרון אסמן ז"ל, שהתמוטט ביולי אשתקד במהלך אימון כושר קרבי, שלושה ימים לאחר שהתמנה למפקד חטיבת הנח"ל. הוועדה קבעה כי אסמן, בן 42 במותו, לקה בסבירות גבוהה בדום לב, ובמסגרת מסקנותיה הומלץ להציב דפיברילטורים בכל חדרי הכושר בבסיסי צה"ל ולחזק את התיאום של הצבא מול מד"א.
1 צפייה בגלריה
אל"מ שרון אסמן
אל"מ שרון אסמן
אל"מ שרון אסמן ז"ל
(צילום: דובר צה"ל )
הטרגדיה, נזכיר, התרחשה במחנה מפקדת חטיבת הנח"ל סמוך לכפר יונה. מעט לפני השעה 7:00, אסמן רץ במשך כרבע שעה לצד קצינים ולוחמים נוספים של החטיבה, ואז נכנס לחדר כושר, אך לפני שהחל להתאמן – התמוטט. קצינים העניקו לו טיפול ראשוני בשטח בהובלת רופא החטיבה שהוזעק למקום. הרופא ביצע בו פעולות החייאה ממושכות אך בסיומן נאלץ לקבוע את מותו. בחדר הכושר לא היה דפיברילטור.
בעקבות מותו הפתאומי הורה הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי על הקמת ועדת החקירה, שבראשה עמד תת-אלוף (במיל') גיא חסון, וממצאיה הוצגו כבר אתמול לבני משפחתו של אסמן. לצד הוועדה הזו, פעלה גם ועדת משנה רפואית בראשותה של ראש ענף רפואה במרכז לשירותי רפואה, סגן-אלוף ד"ר שרון אוחיון.
דובר צה"ל מסר כי הוועדה לא הצליחה לקבוע בוודאות את סיבת המוות. "עם זאת, לאחר בדיקת מאפייני האירוע, ובהתבסס על ידע רפואי נרחב המגובה במחקר רפואי, ניתן לומר כי בסבירות גבוהה סיבת המוות הינה דום לב", נמסר.

עוד נאמר בהודעת דובר צה"ל כי הוועדה מצאה שרופא חטיבת הנח"ל הגיב במהירות לאחר שאל"מ אסמן התמוטט, תוך דקות בודדות, וכי החל בפעולות החייאה מיידיות בסיוע צוות מד"א שהגיע לנקודת האירוע. עם זאת, הוועדה מצאה כי נכון היה לשלב דפיברילטור בשלב מוקדם יותר בתהליך ההחייאה. בהודעה הודגש כי "אין במסקנה זו ערבות שתוצאות האירוע המצער היו נמנעות".
בנוסף, הוועדה מצאה פערים בהנחיות לפריסת מכשירי החייאה ביחידות צה"ל, ועל כן המליצה על הרחבת פריסתם בצה"ל באופן מיידי. בצה"ל הדגישו כי בחדר הכושר שבו אירע האירוע, לא הייתה חובה להציב מכשיר מסוג זה.
כמו כן, הוועדה מצאה כי מד"א הוא המענה הרפואי הזמין ביותר לבסיסים צבאיים עורפיים הממוקמים בצמוד למרכזים עירוניים – כדוגמתו של מחנה בית ליד ע"ש רא"ל מוטה גור, ועל כן המליצה על רענון ותרגול דרכי ההתקשרות עם מד"א.

קידום משרתי קבע יותנה בבדיקות רפואיות

בעקבות סיום עבודת ועדת החקירה, הנחה מפקד זרוע היבשה על הקמת ועדה למימוש המסקנות בהקשרי סקר בריאות המשרתים והכושר הקרבי, וזאת מתוך ראיית המצב הבריאותי לצד רמת הכושר הקרבי, כחלק מרכזי מכשירותם של מפקדים לוחמים.

מסקנות הוועדה הוצגו גם לרמטכ"ל כוכבי, ולפי צה"ל הוא הנחה על הצעדים הבאים: לתקף את הפקודה המגדירה את הצהרת הבריאות התקופתית, להנגישה למשרתים ולחזק את מנגנוני אכיפתה. שנית, הנחה הרמטכ"ל על ביצוע מעקב אחר אוכלוסיות בעלות גורמי סיכון בריאותיים. בנוסף, הנחה על הצבת מכשיר החייאה בכל חדר כושר במחנות צה"ל ובמרחבים מתאימים נוספים, ועל השלמת רכישתם והתקנתם עד 1 ביולי.
"הרמטכ"ל הדגיש את חשיבות הביצוע של בדיקות הסקר הבריאותיות ועל כן, הנחה להגדירן כבדיקות חובה למשרתי הקבע ואף כתנאי לקידומם", נמסר מדובר צה"ל. "הבדיקות יבוצעו בטווחי זמן קצרים, אשר ייקבעו על ידי חיל הרפואה. בתוך כך, הרמטכ"ל הנחה להתאים את תדירות הבדיקות לכל משרת באופן פרטני, בהתאם למאפייניו הבריאותיים".
משפחת אסמן ז"ל מסרה בתגובה: "אנחנו מודים לצוות ועדת הבדיקה על העבודה היסודית והרגישה ועל השקיפות ואופן הצגת ממצאי הבדיקה בפנינו. אנו תקווה שהמסקנות ייושמו כדי שניתן יהיה להציל חיים בעתיד. שרון אהב את הצבא וראה בתפקידו כמפקד בצה"ל את שליחות חייו. הוא היה איש של אנשים שהקפיד לראות ולכבד כל אדם באשר והוא והשאיר אחריו מורשת של אומץ לב וערכים. אנחנו מבקשים לחזק את ידיהם של לוחמי ומפקדי צהל בעשייה היומיומית למען בטחון מדינת ישראל ואזרחיה. ומבקשים במיוחד לחזק את לוחמי ומפקדי יחידת אגוז בימים הקשים הללו".
אלמנתו של אסמן, שרון, היא סמנכ"לית בכירה בקבוצת "ידיעות אחרונות", ואם לשתי בנותיהם, אמה, בת 6, ואלכס בת השנתיים. אסמן היה חתום על כרטיס "אדי", ובהסכמת משפחתו נתרמו קרניות עיניו.