תסריט שנראה עד לפני זמן קצר כדמיוני, הפך אמש (יום שלישי) למציאותי - כשכל המערכת הפוליטית המתינה בדריכות להחלטת מועצת השורא של התנועה האיסלאמית, שהתכנסה במשך כשבע שעות בכפר קאסם כדי להכריע על המשך דרכה של רע"מ בקואליציה - וסיימה מבלי לקבל שום החלטה. ההחלטה צפויה להתקבל הבוקר, ורע"מ הודיעה כי תקיים מסיבת עיתונאים ב-09:30 בכפר קאסם. יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר בתום הדיון כי "היו מגעים מאוד רציניים עם הגורמים השונים בקואליציה, יש התקדמות חיובית אבל זה לא הגיע עדיין לסיכום הסופי ולכן ההחלטה תתעכב". ח"כ וליד טאהא אמר: "דיברנו על הרבה דברים, עכשיו צריך ללכת לישון".
גורם בכיר במעוצת השורא מסר כי לפי ההערכות המועצה תחליט על המשך הקפאת חברות רע"מ בממשלה, אך תאפשר לחברי המפלגה להחליט אם להשתתף בהצבעה על הפלת הממשלה. אז מהי מועצת השורא, כיצד מתקבלות ההחלטות בה - ומתי חברי הכנסת של רע"מ מחויבים להן? ynet עושה סדר בדברים.
באופן כללי, מועצת שורא היא מוסד מסורתי באיסלאם, שתפקידו לייעץ להנהגה הפוליטית על פי עקרונות השורא. בישראל, מועצת השורא היא המועצה העליונה של הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, שמונה 32 חברים מכל חלקי הארץ - שלוש מהן נשים. בראש המועצה עומד השייח ספואת פריג', יו"ר התנועה האיסלאמית, המקורב מאוד ליו"ר רע"מ עבאס. הבחירות לאסיפה הכללית של המועצה נערכות מדי ארבע שנים, ובמהלכן בוחרים כ-600 חברי התנועה את היו"ר וחברי המועצה. חברי הכנסת של רע"מ, שמייצגת את הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, נמנים כחברי המועצה באופן אוטומטי.

7 צפייה בגלריה
האם רע''מ תישאר בקואליציה? מנסור עבאס יוצא מדיון במועצת השורא בכפר קאסם
האם רע''מ תישאר בקואליציה? מנסור עבאס יוצא מדיון במועצת השורא בכפר קאסם
לקחו את הזמן, אולי כדי שלא תתקבל החלטה. כינוס מועצת השורא בכפר קאסם
(צילום: חגי דקל)
7 צפייה בגלריה
לילת אל קאדר בהר הבית
לילת אל קאדר בהר הבית
חשיבות המסגד לא אפשרה לרע"מ להבליג. אל-אקצא
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
שייח ספואת פריג'
שייח ספואת פריג'
למנסור עבאס מעמד מכריע לאור החברות איתו. שייח ספואת פריג'
(מתוך פייסבוק)
7 צפייה בגלריה
מועצת השורא לאחר הכינוס
מועצת השורא לאחר הכינוס
7 שעות בלי החלטה. מועצת השורא מתפזרת, אמש
המועמדים למועצת השורא חייבים לעמוד ב-14 קריטריונים, שהבולט שבהם הוא חברות של 10 שנים בתנועה האיסלאמית. למועצה יש חוקה קבועה, שכוללת את סמכותו של כל בעל תפקיד ביחידותיה (חינוך, פוליטיקה, מסגד אל-אקצא, עמותות ועוד).
בעיני המועצה, למסגד אל-אקצא יש חשיבות עליונה - ופעילות רבה נעשית סביבו באמצעות עמותת "אל-אקצא", שהיא הזרוע הפעילה ביותר לצד הוואקף בתוך המסגד. לדוגמה, מדי יום שישי נשלחים מתפללים באוטובוסים של העמותה, שמתנדבת גם לשיפוץ ושימור מבני המסגד והבתים הסמוכים לו. לאור החשיבות שמייחסת המועצה לאל-אקצא, לא יכלה רע"מ להבליג אל מול העימותים בהר הבית והמחאות בעולם הערבי נגד ישראל - ועל כן הודיעה על הקפאת חברותה בקואליציה. בממשלה ובמשטרה אמרו כי הסטטוס-קוו בהר הבית כלל לא הופר, והציגו ראיות ליידוי אבנים וירי זיקוקים לעבר שוטרים בהר, אך על רקע המתיחות הגבוהה ממילא וחשיבות המסגד לעולם הערבי, ברע"מ מסרבים לפי שעה לחזור בהם מההחלטה.
פירוש המילה שורא בערבית הוא "התייעצות", ובמועצה אומרים כי "ההתייעצות היא חופשית - אך ההחלטה מחייבת". המועצה מקבלת את החלטותיה בהתאם לעמדת הרוב, אבל כשמדובר בהחלטות גורליות - כמו ההחלטה על כניסת רע"מ לקואליציה או הדיונים הערב על הפרישה ממנה - נדרש רוב של שני שליש ויותר. אגב, ישיבת המועצה הערב בכפר קאסם קיבלה פוקוס רב לאור הרגישות הפוליטית, אך למעשה המועצה מתכנסת כל שבועיים - בין אם בכפר קאסם ובין אם דרך הזום.
7 צפייה בגלריה
גאזי עיסא
גאזי עיסא
"לחברי המועצה הוצגו כל התסריטים - והם החליטו להקפיא את החברות בקואליציה". גאזי עיסא
7 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ברע"מ כועסים על הצהרות בנט - ויתנהלו מול לפיד
(צילום: EPA)
השייח גאזי עיסא, מנכ"ל עמותת הסיוע של התנועה האיסלאמית וחבר במועצה, הסביר כי חברי הכנסת של רע"מ לא צריכים לעדכן את חברי מועצת השורא בכל צעד וצעד, אך כפופים לה בכל הקשור להחלטות גורליות. "מועצת השורא היא הממשלה של התנועה האיסלאמית", אמר. "העניינים הפוליטיים מוצגים לכלל חברי המועצה. לדוגמה, בכינוס שבו הוחלט על הקפאת החברות בקואליציה, הוצגו לחברי המועצה כל התסריטים האפשריים - והם קיבלו את ההחלטה ברוב מוחץ. יש לחברי המועצה חופש פעולה, חברי הכנסת לא צריכים להתייעץ איתה בנוגע לכל דבר שהם עושים. רק החלטות שקשורות באג'נדה של התנועה האיסלאמית מחייבות התייעצות, שבסופה יהיו הח"כים כפופים להחלטה שמתקבלת".
עם זאת, ועל אף שהמועצה מחליטה עבור רע"מ, מנסור עבאס מרגיש בה גורם מכריע - בין היתר לאור חברותו הקרובה עם היו"ר, ועמדתו בתנועה האיסלאמית.

שעות של דיונים ללא החלטה

בינתיים, בתום הדיונים אמש המועצה לא הודיעה על החלטה כלשהי - על אף שהישיבה החלה ב-17:00 והסתיימה סמוך לחצות. חברי המועצה, למעשה, לא ממהרים לקבל החלטה - ואפילו מצאו זמן להחליף את מיקום הישיבה מהמקום שבו היא תמיד מתכנסת למשרדו של חבר הכנסת טאהא. חברי המועצה נהנו גם מכמה הפסקות אוכל - ובאחת מהן אפילו הוזמנה להם שווארמה. למעשה, עד לשעה 22:00 דיברו רק חמישה אנשים מתוך כל המשתתפים בדיון.
7 צפייה בגלריה
מנסור עבאס , בנימין נתניהו
מנסור עבאס , בנימין נתניהו
גם ראש האופוזיציה המתין למועצת השורא? עבאס ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, ראובן קסטרו )
גורמים המקורבים לפרטים אמרו כי הנושא המרכזי שעלה אמש הוא אל-אקצא - וחברי המועצה הדגישו שכל עימות בהר הבית עלול לגרום לרע"מ מבוכה רבה. גורם במועצת השורא אמר כי הוא העדיף שלא תתקבל שום החלטה, כדי "להראות שאל-אקצא הוא קו אדום". מדי פעם, כשיצאו ונכנסו חברי המועצה מהמקום, הם התבקשו לדבר - אך השיבו כי נאסר עליהם. חברי הליכוד התבדחו אתמול בטוויטר על ההמתנה להחלטת מועצת השורא, כשמנגד יו"ר רע"מ מנסור עבאס טען שגם בנימין נתניהו המתין להחלטתה בעת שניהל משא ומתן על כניסת רע"מ לקואליציה. בליכוד השיבו כי "מעולם לא היינו ולעולם לא נהיה תלויים במועצת השורא לקיום ממשלה בהנהגתנו במדינת ישראל".
ברקע כינוס מועצת השורא אמש עומדת כוונת האופוזיציה להעלות היום את הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית. למעשה, עוד לפני שתמו הדיונים, נראה היה שרע"מ החליטה שלא להחליט: הקו המנחה הוא לא לפרוש מהקואליציה, אך גם לא לחזור מההקפאה - ולמעשה "לשרוף זמן" עד ליישור ההדורים. המשמעות היא שכל עוד לא תקבל החלטה אחרת, רע"מ לא תתייצב להצבעה על פיזור הכנסת.
ללא תמיכת רע"מ, הקואליציה תתקשה לצלוח את ההצבעה על פיזור הכנסת - שכן גם חברי הרשימה המשותפת צפויים להצביע בעדה, אחרי שהתנגדו להצעות אי-האמון בממשלה שהגישו הליכוד, יהדות התורה וש"ס אתמול. הנחת העבודה היא שאם ההצעה תעבור בקריאה טרומית, היא תייצר דינמיקה בעייתית לקואליציה ועשויה לייצר כדור שלג שלא ניתן יהיה לעצור אותו.

ברע"מ כועסים בעיקר על הצהרותיו האחרונות של ראש הממשלה נפתלי בנט בעניין הר הבית, ודורשים התחייבות לשימור הסטטוס-קוו במסגד אל-אקצא ו"למנוע הקמת תפילות ופולחנים תלמודיים יהודיים בחצרות המסגד". ישראל, נזכיר, מסרה כמה פעמים בהודעות רשמיות שהסטטוס-קוו וחופש הפולחן למוסלמים בהר הבית נשמרים, אך בעולם הערבי טוענים שהסטטוס-קוו הופר. עד כה, הממשלה לא נענית לדרישות של רע"מ - ולכן אומרים במפלגה כי אין להם ברירה אלא להמשיך את הקפאת חברות בקואליציה.
דרישה נוספת של רע"מ היא "הסכם חתום על ידי כל ראשי הקואליציה ליישום תוכנית החומש הכלכלית והעברת תקציביה תוך שנה". רע"מ דורשת גם ליישם את החלטות הממשלה בנגב והכרה בכפרים הבלתי מוכרים תוך חצי שנה, לצד התחייבות בכתב מבנט "לפתור את הבעיות" שקשורות לחברה הערבית במשרד הפנים, במיוחד בכל הקשור לתכנון ולבנייה. רע"מ דורשת גם את הגברת איסוף הנשק הלא-חוקי בחברה הערבית ולהרחיב את התוכנית למאבק באלימות ובפשיעה, על אף שבקואליציה מצביעים בינתיים על ירידה משמעותית במספר מקרי הרצח השנה בחברה הערבית.
בנט ושר החוץ יאיר לפיד, מנגד, החליטו שרע"מ תתנהל מול יש עתיד בכל הנוגע למגעים על חברותה בקואליציה. ‏מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי, נעמה שולץ, נשלחה מטעם לפיד לנסות ולפתור את המשבר עם רע"מ. בסביבת בנט אומרים שלא קיבלו רשימת דרישות מרע"מ.
פורסם לראשונה: 22:52, 10.05.22