הדיונים העוקצניים במשפט הדיבה שמנהלת משפחת נתניהו נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הגיעו לשיא היום (ראשון), כשבבית משפט השלום בתל אביב עלו להעיד יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנם יאיר. עורך דינו של אולמרט, באישור השופט, דרש את התייחסותם של בני המשפחה לשורה של פרשיות, סערות ושמועות שנקשרו בהם לאורך השנים: מפרשת "הקלטת הלוהטת" בתחילת שנות ה-90, דרך הטענות שנתניהו הוא סוכן שתול של ה-CIA ועד לפרסומים ששרה נתניהו אושפזה בבית חולים פסיכיאטרי באוסטריה.
בתחילת הדיון שאל את יו"ר האופוזיציה עורך הדין יוסי כהן, המייצג את משפחת נתניהו: "אתה קראת את הפרסומים מושא התובענה. תאמר לנו מה דעתך עליהם". נתניהו השיב: "הפרסומים הם שקר וכזב, אבל הם גרועים מזה. הם לא המצב הרגיל בפוליטיקה שמישהו אומר 'מטורלל, פסיכי, משוגע'. זה מקובל במקומותינו אבל אני לא מדבר ככה, זה 'פאסון דה פרלה'". השופט אמר לו: "הצרפתית שלי מסתכמת בבונז'ור".
10 צפייה בגלריה
נתניהו מגיע לבית המשפט
נתניהו מגיע לבית המשפט
נתניהו מגיע לדיון
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
אולמרט בבית המשפט
אולמרט בבית המשפט
אולמרט בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
שרה נתניהו. התפרצה מהקהל
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו מגיע לדיון
(צילום: מוטי קמחי)
נתניהו המשיך: "אבל לא על זה מגישים תביעה כאן. היה בשני הפרסומים דבר שלא נתקלתי בו, לא מכיר את זה גם במנהיגים בעולם, שמי שכיהן כראש ממשלה אומר על מישהו אחר לא כהבעת דעה או הכפשה הנהוגה לצערי במקומותינו, אלא כקביעת עובדה קלינית. כדבר חותך, ברור, חד, על ידי ראש ממשלה לשעבר, כאילו הוא ממתיק סוד. כאילו יש לו חוות דעת מוסמכת או מקורות מידע מוסמכים, והוא משתף את הציבור וגורם לכך שאנשים יכולים לחשוב, מכיוון שזה ראש ממשלה לשעבר שמדבר על ראש ממשלה אחר בזמן בחירות, כאילו זו עובדה קלינית. מר אולמרט מביא את הדברים ולא כהבעת דעה. והוא נשאל על כך ואז בהבעת הדעה השנייה, אומרים לו אפילו בתוכנית שלא בדיוק אוהדת את משפחתי ואותי, 'לא הגזמת קצת?'. יש התעקשות שלו שלא מדובר בהבעת דעה והחלטנו כמובן לצאת ולתבוע את הצדק והאמת".
יו"ר הליכוד הוסיף: "זה נועד לפגוע בי ולפגוע בסיכויים שלי להיבחר. במקביל האמירה נועדה להכתים ציבור שלם של פגועי נפש. באופן מעשי זה פשוט לא נכון. לא חל לגבי ולא בני משפחתי".
10 צפייה בגלריה
עורך דין טיטנוביץ'
עורך דין טיטנוביץ'
עורך דין אמיר טיטונוביץ המייצג את אולמרט. "מר נתניהו, אתה מטורלל?"
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר מכן החל לתשאל אותו פרקליטו של אולמרט עו"ד אמיר טיטונוביץ. "למה התכוונת כשאמרת 'פגיעה בחולי הנפש?'". נתניהו השיב: "אני חושב שהוא רצה להראות עד כמה פגיעת נפש היא דבר חריג, שלילי".
עו"ד טיטונוביץ: "איך בדבריו שמעת שמחלת נפש היא דבר רע?". נתניהו: "כל ההקשר בזמן הבחירות. כשאתה אומר על מישהו שהוא משוגע אתה מתכוון למשהו שלילי. זו הייתה גישתו". עו"ד טיטונוביץ: "אז אתה אומר שזה חמור מאד שאדם מביע את דעתו שאדם אחר לוקה במחלת נפש כראש ממשלה?". נתניהו: "כוונתו הייתה מאד שלילית". עו"ד טיטונוביץ: "הוא התכוון למנוע שתהיה ראש ממשלה?". נתניהו: "לגמרי".
בהמשך שאל עורך הדין "מדוע התנגדת לחשוף את ההיסטוריה הפסיכיאטרית שלך בבית משפט?", ונתניהו ענה: "אין לי היסטוריה פסיכיאטרית. חובת ההוכחה היא עליך". השופט התערב: "אפשר היה לומר זאת ולומר שכל הדיון היה עקר". נתניהו השיב: "כבודו, אני אומר את זה כאן זה מוקלט תרשמו - אין לי כל היסטוריה פסיכיאטרית".
10 צפייה בגלריה
השופט עמית יריב
השופט עמית יריב
השופט עמית יריב
(צילום: מוטי קמחי)
פרקליטו של אולמרט חקר את נתניהו לגבי שכירת ד"ר צבי ברקוביץ' לתפקיד הרופא האישי של ראש הממשלה ללא מכרז. עו"ד כהן התנגד לשאלה, אך השופט אישר אותה. נתניהו הבהיר כי היה חשוב לו למנות דווקא אותו לתפקיד מכיוון שהוא מטפל בבני המשפחה שנים רבות ומכיר את ההיסטוריה הרפואית של בני המשפחה, אך הדגיש: "ההיסטוריה הרפואית שלי לא מסובכת".
עו"ד טיטונוביץ: "הוא היה נקרא באישון לילה כשהיית נתקל בחום גבוה כדוגמה?". נתניהו: "לא היה דבר כזה. הוא מטפל בי באופן שוטף". עו"ד טיטונוביץ: "אם בנך הפסיק לאכול בצורה מדאיגה למשל, למי היית מתקשר?". עו"ד כהן: "שישאל בכבוד". השופט: "לא שמעתי משהו לא מכובד". עו"ד טיטונוביץ: "כאשר שרה נתקפה בהתקפים בלתי נשלטים, האם ד"ר ברקוביץ' נקרא להרגיע אותה?". נתניהו: "לא מקבל את ההנחה שלך". עו"ד טיטונוביץ: "אשתך לא נתקלה בהתקפים קשים?". נתניהו: "לא זוכר שאירע דבר כזה. שאל את אשתי. אני לא זוכר התקפות בלתי נשלטות. אני יכול להגיד לך שלפעמים יש מצבי לחץ של אנשים בכל משפחה ומתייעצים עם חברים". עו"ד טיטונוביץ: "האם הדוקטור התבקש לבוא לביתכם לטפל בהתקף שבו נתקפה שרה נתניהו?". נתניהו: "לא לטפל בהתקף. האם הוא מדבר במצבים מסוימים, יכול להיות". עו"ד טיטונוביץ: "הוא נתן לה תרופה?". נתניהו: "אני לא מכיר מקרה אחד שנתן לה תרופה כלשהי".
בשלב זה קראה שרה נתניהו מהקהל "נכון". היא אמרה: "הוא שואל את בעלי עליי. אני הייתי הרבה פעמים מול שופטים, ככה זה הולך? ששואלים אותו עליי?". לבסוף התנצלה בפני השופט: "אני מתנצלת כבודו".
פרקליטו של אולמרט המשיך ושאל: "באוקטובר 2014 פורסם שפקידי ממשל אובמה כינו אותך 'חולה תסמונת אספרגר מוג לב'. מדוע לא תבעת אז? אלו דברים חמורים, כינו אותך 'צ'יקן שיט'". נתניהו ענה: "בחלל הפוליטי נוהגים לעשות כל מיני כינויים והשמצות והכפשות שאין בהם שום דבר. מבחינתי זו דוגמה קלאסית - ממשל עוין יוצא עם השמצות מהסוג הזה. אולמרט אמר שזו מחלה קלינית, וכך חצה את הגבולות".
עורך הדין של אולמרט הציג ריאיון של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון שאמר "נתניהו לחוץ ונתפס לפאניקה. הוא מאבד עשתונות, כך ראיתי אותו לא פעם אחת. זה נתניהו". הוא שאל "הגשת תביעה נגד מר שרון?". נתניהו הסביר: "לא, זו התקפה פוליטית על רקע הקמת קדימה. יריבים פוליטיים, אז הוא משמיץ".
עו"ד טיטונוביץ העיר לנתניהו "תענה לשאלות שלי ותסתכל עליי ולא על אשתך". נתניהו ענה לו בבדיחות: "אבל היא שולטת בי שליטה מוחלטת".
מנהיג הליכוד התייחס לעובדה שבמהלך מגוריו בארה"ב השתמש בשם בנג'מין ניתאי. "זה היה שם עט של אבי. החלפתי את השם, ועם שובי לארץ שיניתי שוב", הסביר. עורך הדין שאל אותו "מי זה ג'ון סאליבן", בהתייחסו לתחקיר שפורסם ב-1996 בעיתון "כל העיר" מעט אחרי ניצחונו של נתניהו בבחירות לראשות הממשלה, ובו נטען כי בתיק הביטוח הלאומי של נתניהו מופיע השם ג'ון סאליבן.
נתניהו ענה: "מפלגת העבודה שלחה חוקר מיוחד לחקור את עברי. הם חזרו ומצאו שעל מספר הביטוח הלאומי בארה"ב חונה אדם בשם ג'ון סאליבן. אמרו שג'ון סאליבן הוא סוכן CIA ואני בכלל לא ישראלי, אני שתול. הבל הבלים. לימים נציגת מפלגת העבודה עמדה על הדוכן ואמרה 'מי אתה סוכן ה-CIA שנשתל? וכעבור שלושה חודשים עיתונאי שהוא לא חלק מהלהקה המוכרת הלך ובדק ומצא את אותו אדם שנמצא בפנסיה. לפעמים שני שמות חונים בשיטה שלהם על אותו מספר. מה זה מעיד עליי?".
עורך הדין שב ושאל "מי זה ג'י סאליבן ג'וניור?". נתניהו אמר לו: "תגיד, אתה מטורלל? אני במקומך היית בורח מהנושא". עורך הדין שאל: "אדוני מר נתניהו, אתה מטורלל?". נתניהו אמר "ממש לא". השופט קטע את הקטטה המילולית והפטיר: "נתקדם".
עו"ד טיטונוביץ שאל את נתניהו לגבי הבן יאיר. "האם אתה ורעייתך הייתם מודאגים לתקופה ממצבו הנפשי של יאיר?".
נתניהו: "כל הורה דואג, יש מצבים כאלו". עו"ד טיטונוביץ: "לא מדבר על בעיות רגילות, אלא על בעיות מיוחדות. הפרעות אכילה, אי שליטה בזעם וכעסים". נתניהו: "לא משהו מיוחד".
יו"ר האופוזיציה התייחס לטענות של ראש המוסד המנוח מאיר דגן שלפיהן נתניהו ניסה להכניס את אשתו ובנו לדיונים ביטחוניים רגישים. "שקר. לא הוא ולא אשתי היו באף ישיבה עם מאיר דגן. לפעמים עם אנשים פוליטים, במהלך קמפיין, טבעי שבני המשפחה יהיו".
פרקליטו של אולמרט שאל: "האם רעייתך הייתה באוסטריה ב-2020?". נתניהו ענה: "לא הייתה באוסטריה, בטח לא באוסטריה. הואשמנו שהיא הלכה וקיבלה שם טיפול. זה שקר מוחלט".
עו"ד טיטונוביץ: "האם כל התיאורים שאתה מכיר על הדרישות המוזרות של שרה ועל עדות של OCD (הפרעה טורדנית כפייתית) קשה". נתניהו: "אני רואה את זה אחרת. זה ניסיון שלה לקבוע סטנדרטים לניקיון. מי אמר שההתנהגויות הללו מתוארות נכון? חלקן מתוארות בשקר מוחלט והגזמה". עו"ד טיטונוביץ: "את חקירת שרה בפרשת המתנות ב-99 אתה זוכר?". נתניהו: "זוכר שנחקרה".
עורך הדין הציג את עדותו של נתניהו במשטרה, שבה אמר "לעניין ההערה שאשתי עסקה בזה באופן אובססיבי, (בהסרת מדבקות ממתנות) צריך לדעת מה הייתה הנורמה של נשות ראשי ממשלה שקדמו לה אני למציע לא לעשות שימוש במילה". עו"ד טיטונוביץ שאל "מדוע אז היית כל כך רגיש להצמדתו של המונח 'אובססיבי' לאשתך?". נתניהו ענה: "משום שאז אולי לא רלוונטי לדבר".
עו"ד טיטונוביץ: "האם אשת ראש ממשלה קודם כלשהו צרחה על עובדים ועל בעלה בפרהסיה לרבות במהלך אירועים רשמיים רבי משתתפים מלבד התובעת?". הבן יאיר (מהקהל): "אוהו!". נתניהו: "לא מקבל את ההכללות שאמרת. למיטב ידעתי היו מקרים כאלו בעבר". עו"ד טיטונוביץ: "האם אשת ראש ממשלה אחרת נתקפה בהתקפי אלימות וזעם?". נתניהו: "לא אלימות". עו"ד טיטונוביץ: "האם אשת ראש ממשלה אחר זכתה לכל כך הרבה התייחסויות לבעיות הנפשיות שלה?". נתניהו: "אף אחד שאני מכיר לא זכה לקיתונות רעל, השמצות, סקרים, שאני זכיתי להן, וכדי לפגוע בי פגעו בה. לא רק שאין לה מחלת נפש, יש לה תעצומות נפש כבירות לעמוד בזה. היא מטפלת בילדים נותנת סיוע לפגועי נפש כפסיכולוגית".
פרקליטו של אולמרט תהה על היקף עבודתה של שרה נתניהו. שרה השיבה מהקהל "חצי משרה. מאיפה הוא יודע את אחוזי המשרה שלי?". השופט ענה לה: "אני יודע את של אשתי".

נתניהו על וינרוט ז"ל: "זה מראה את רמת הערעור הנפשי שלו"

בנקודה זו הציג עורך הדין של אולמרט קטע מריאיון של עורך הדין המנוח יעקב וינרוט שייצג את בני משפחת נתניהו שנים ארוכות. בריאיון לתוכנית "עובדה" הוא אמר "הוא נתניהו קורא לי כסוג של פסיכיאטר. אני מקלף את החרדות. הוא יוצא ממני רגוע, אבל חמישה ימים אחר כך הוא מנפח את מה שקורה עד השמיים".
10 צפייה בגלריה
עו"ד וינרוט ז"ל. "אמרתי לו 'למה הוצאת את דיבתנו?'"
עו"ד וינרוט ז"ל. "אמרתי לו 'למה הוצאת את דיבתנו?'"
עו"ד וינרוט ז"ל. "אמרתי לו 'למה הוצאת את דיבתנו?'"
(צילום: יריב כץ)
עו"ד טיטונוביץ שאל: "אם הוא, שהיה לו אכפת מכם, מתאר את מצבכם הנפשי כך - אז מה אתה מלין על הנתבע שמאמין לו?". נתניהו אמר בתגובה דברים חמורים על וינרוט: "אני לא פסיכואנליטיקאי. הוא יחד עם הפסיכואנליטיקאית אילנה דיין (המראיינת - ג"מ), הם קובעים את מצבי הנפשי. הוא היה בערוב ימיו. אחרי ששמעתי את הריאיון אמרתי לוינרוט 'למה אמרת את הדברים למה הוצאת את דיבתינו?'. הוא אמר 'לא התכוונתי, משכו את זה ממני'. הוא ביקש להתנצל על מה שאמר". טיטונוביץ שאל: "למה לא ביקשת שיעשה מזה פומבי?". ונתניהו השיב: "הוא היה על ערש דווי. אתה כעורך דין ואנשי משפט יודעים שעורך דין לא יכול לומר דבר כזה זה. מראה על רמת הערעור הנפשי שלו".

שרה נתניהו: "לא אושפזתי בבית חולים בחו"ל"

בנימין נתניהו סיים להעיד, ורעייתו שרה עלתה על דוכן העדים. עורך דינה יוסי כהן שאל אותה: "ראית את הפרסומים של אולמרט?", והיא השיבה: "אני הרגשתי שהם חצו קו אדום, מאחר שמי שאמר אותם ראש ממשלת ישראל לשעבר, ולא התקשורת שאני כבר רגילה אליהם 30 שנה. הוא אמר דברים באופן עובדתי, כאילו צוות מומחים נושף בעורפו והוא מסיק מסקנות ואומר את זה כדבר אלוהים חיים".
שרה מתחה ביקורת על השימוש בביטוי "חולי נפש" כגנאי: "כל המשפט הזה בא בצורה מתויגת שלילית על אנשים שיש להם בעיה נפשית. אני אינני חולת נפש. אבל כן בתפקידי כפסיכולוגית מפנה ילדים לפעמים לפסיכיאטר המחוזי או הורים. אני רואה את זה בחמלה רבה. אנשים כאלו לא צרכים להתבייש, החברה צריכה להתבייש כשאנשים כאולמרט שמתייגים שלילית אנשים עם קושי נפשי. גם הנסיכים וויליאם והארי נרתמו למאבק הזה".
עו"ד כהן שאל: "זו לא הפעם הראשונה שנאמרו עליך דברים שליליים, למה תבעת?". היא ענתה: "כי הוא ראש ממשלה לשעבר. אולי אנשים יותר מאמינים לו. אולי חושבים שיש לו ידע מסוים או מקורות, יותר מאמינים לו".
פרקליטה של משפחת נתניהו שאל אותה על אשפוז פסיכיאטרי כביכול באוסטריה. "שקר וכזב", הדגישה, "לא היה. אם כבודו ירצה אביא דרכונים ויראה את החותמות". עורך הדין של אולמרט שאל: "כל פעם שטסת לחו"ל את מחתימה דרכון, תמיד?". שרה השיבה: "תמיד".
עו"ד טיטונוביץ שאל "אמרת שמאד מפריע לך התיוג חולה נפש, כך חינכת את ילדייך? לא לכנות כך?". שרה ענתה: "זה ענייני. חינכתי את ילדיי לראות את הטוב באנשים ולא את הרוע. לצערי הרב ילדיי קיבלו הרבה רוע מהתקשורת ואנשים כמוך".
פרקליטו של אולמרט ביקש מנתניהו לספר על השכלתה המקצועית והיא הירכה על כך. "כבוד השופט אני שמחה על השאלה כי התקשורת 20 שנה לא סיפקה את זה", השיבה ופירטה: "תואר ראשון בפסיכולוגיה בתל אביב, תואר שני בעברית בפסיכולוגיה חינוכית, סיימתי אותו. התחלתי לעבוד כפסיכולוגית. עבדתי עשר שנים למבחן של המומחיות. בהמשך עמדתי במשך כמה שעות בצוות פסיכולוגים שהוציאו אותי כפסיכולוגית מומחית". עו"ד טיטונוביץ שאל "את עובדת בעירייה? ראיתי שמ-50% עברת ל-30% אחוז". שרה הבהירה: "שנה אחת זה היה ככה. אני עובדת שלושה ימים בשבוע".
גם עו"ד טיטונוביץ שאל על האשפוז באוסטריה, שעליו פרסם הבלוגר ריצ'ארד סילברסטיין. "כפי שאת יודעת התפרסם שאת ב-2020 אושפזת בבית חולים פסיכיאטרי בווינה".
שרה: "הוא לא פנה אלי מעולם, עד שנכנסתי למשפט הזה. ואז הסבירו לי מי זה האדם ההזוי הזה. לבדוק ברישומי שדה התעופה". עו"ד טיטונוביץ: "ברת נתניהו את בטרנס, מבקש רק לענות". שרה: "אם יגידו לאשתך שהיא אושפזה?". עו"ד טיטונוביץ: "בכתבה הזו יש את התגובה שלך". שרה: "כבוד השופט יש כאן הטעיה. לא ראיתי את המאמר מעודי. אין שם תגובה, לא התבקשתי לענות. אין לי מושג מי האיש הזה. לא ידעתי על הכתבה הזו עד למשפט ולא אקרא אותה". עו"ד טיטונוביץ: "מי זה עופר גולן?". שרה: "זה דוברו של בעלי". עו"ד טיטונוביץ: "אז התגובה ניתנה על ידיו, הוא הגיב". שרה: "עופר נותן כבר תגובות שגרתיות על פייק ניוז, לעתים מבלי שידעתי. זה לא אומר שתגובתו לא נכונה". עו"ד טיטונוביץ: "אנחנו מדברים על פרסום של בית החולים הכללי בווינה, החמישי בגודלו באירופה, והוא רוצה להיכנס לבולגריה. הוא פרסם ידיעה בשם עצמו בבולגרית והוא מספר שב-2020 הגברת בן ארצי נתניהו מאושפזת במחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים". שרה: "שקר. אין לי מושג על סמך מה הוא פרסם את זה, ואיזה בית חולים זה. לא הייתי במקום כזה. זה לא נתפס, יש גבול להשמצות עליי. אתה לא שואל, אתה נותן נאומים". עו"ד טיטונוביץ: "מוסד גדול בווינה מפרסם שהיית מאושפזת אצלו ולא ידעת?". שרה: "לא" עו"ד טיטונוביץ: "אף אחד לא איים בתביעה? את מקווה שבית משפט יאמין לזה?". שרה: "לא הייתי שם. זה כנראה גם פייק".
לאחר מכן הציג עורך הדין של אולמרט באולם בית המשפט את ההקלטה שפורסמה ב-2018 באתר וואלה ובה נשמעה שרה נתניהו צועקת על יועץ בכיר "פסי-כו-לו-גית, M.A, B.A - זהו". נתניהו טענה כי הקלטת "בושלה ונערכה". עורך הדין שאל "האם את הדוברת בה?". נתניהו ענתה: "זה לא הקול שלי".
עו"ד טיטונוביץ: "אני מבין שאת אומרת 'כן זה הקול שלי, אבל נעשו בו מניפולציות? שרה: "זה לא הקול שלי, נעשו מניפולציות. אפילו התמונה לצד ההקלטה היא רעה. בישול ועריכה וקטיעה. מעולם לא היה הקול שלי ככה". עו"ד טיטונוביץ: "אני מניח שבשיחת ההקלטה לא דיברת בשלווה?". שרה: "דיברתי אולי בכעס, אך לא בצורה כזו. מותר לאדם לכעוס. אתה שואל שאלות שיש בהן הנחה שקרית, לא אפול ברשת שלך. תשאל שאלות אל תתן הרצאות". עו"ד טיטונוביץ: "האם לפני השיחה הזו שתית?". שרה: "ממש לא. אני לא שותה. עכשיו בכלל לא".
נתניהו עקצה את אולמרט: "וודקה היה בבית אחרי שקודמנו השאיר שם". אולמרט בתגובה צחק בקול רם.
לאחר מכן נשאלה שרה נתניהו על הפרסום של העיתונאי בן כספית במעריב, ובו תמליל שיחה שקיימה בזמן מבצע "צוק איתן" עם מוניק בן מלך, בת זוגו של ראש העיר שדרות לשעבר אלי מויאל. בהקלטה היא נשמעה אומרת בין היתר "העלך לא יהיה ראש הממשלה, אז הוא מקנא".
עו"ד טיטונוביץ: "השיחה התקיימה? שרה: "התקיימה. לא הפרשנות של בן כספית השקרן". עו"ד טיטונוביץ: "את מסכימה שההקלטה תושמע בבית המשפט?" עו"ד כהן: "אתה רוצה שנקרין בבית משפט איך אדון אולמרט מקבל מעטפות?". שרה: "יש לי ראיות על עליזה אולמרט שלא הועברו למשפט שהיא קיבלה סופ"שים בצימרים על חשבון המדינה. יש עוד הרבה דברים שאפשר להראות. אני לא מאיימת, זה בחשבון של משרד ראש הממשלה". השופט: "הגברת נתניהו, הגברת אולמרט תגיש תביעת לשון הרע, תוכלו להציג את הראיות הללו". עו"ד טיטונוביץ: "למה את לא מסכימה מבחינה אישית שהוא תושמע פה". עו"ד כהן: "אני מתנגד שחברי יגיש ראייה. אדוני לא בחר להביא לעדות את מוניק בן מלך. עו"ד טיטונוביץ: "למה את מתביישת בהצגת הקלטת?". שרה: "אין לי מושג אם הקלטת הזו גם מבושלת. לא יודעת. אני יודעת מה היה בשיחה ולא היה בה כלום. אני אומרת בשבועה לא היה שום דבר. היו חילוקי דעות פוליטיים". עו"ד טיטונוביץ: "היו צווחות?". שרה: "לא היו". עו"ד טיטונוביץ: "האם נקטת נגד בן כספית הליך כלשהו בזה?". שרה: "לא. יש לי רשימה שלמה. הוא משקר עליי 30 שנה".
בשלב זה עבר עורך הדין של אולמרט לעסוק בתלונות על התעמרות בעובדים במעון ראש הממשלה בתקופת בני הזוג נתניהו, ובפרט בתביעתו של אב הבית לשעבר מני נפתלי.
עו"ד טיטונוביץ: "בתביעה שהגיש מני נפתלי נגד המדינה הוא טען כי התעמרת בעובדי ראש הממשלה. היית עדה. שרה: "העדתי כי פרקליטות מחוז ירושלים ביקשה שאבוא לעזור". עו"ד טיטונוביץ: מה היה פסק הדין? שרה: "לא יודעת. נקבעו דברים, לא הייתי צד במשפט ולא הייתה לי זכות להתגונן. שמעתי 'העסקה פוגענית' פעם ראשונה מהשופט. רציתי להגיש ערעור על זה ולא ניתן לי להגיש ערעור כי לא הייתי צד. הייתי עד ולכן לא התאפשר לי להגיש ערעור". בנימין נתניהו (מהקהל): "אלא אם כן לעד קוראים נתניהו". עו"ד טיטונוביץ: "בית המשפט קבע שההתנהגות שלך, שאני אומר וזה פרשנות שלי, היא מזעזעת. הוא קבע שהוא מאמין לעובדת ולא לה". שרה: "כל מה שהיא אמרה עליי זה שקר, וכל מה שהשופטת אמרה עליי זה שקר". עו"ד טיטונוביץ: "העדת שלא צרחת ולא השפלת. שלא תקפת ושלא איבדת שליטה, ובית הדין קבע שכן. נכון או לא נכון?". שרה: "בית הדין טעה טעות מוחלטת. כל מה שאמרתי אמת. פורסם לפני מספר שנים שאיש בכיר בחברת כח אדם אמר לעובדת 'את יכולה לדפוק קופה על חשבון המדינה'. זה שודר בערוץ 12. 'רק תגידי דברים על שרה נתניהו ונייצג אותך בדרך לכסף על חשבון המדינה'. הם קיבלו כסף וחיבוק מהתקשורת רק כדי שתגיד משהו רע על שרה. זה נרטיב של 30 שנה".
שרה נתניהו נשאלה על "תיק המתנות" מסוף שנות ה-90 - כינוי לחשד שבסוף לא הבשיל לכתב אישום שלפיו בני הזוג נתניהו ניסו להעביר לרשותם מתנות שקיבלו במהלך תקופת הכהונה הראשונה בראשות הממשלה.
עו"ד טיטונוביץ: "לגבי מה נחקרת באזהרה במשטרת ישראל?". תשובה: "לא הוגש כתב אישום". עו"ד טיטונוביץ: "כי היועץ המשפטי שלך אמר שאת במצב נפשי". שרה: "כבן אדם שעובר את מה שאני עוברת כבר 30 שנה, יש לי בריאות נפשית איתנה מאוד". עו"ד טיטונוביץ: "נחשדת בגניבה מהמדינה של מתנות שהתקבלו במהלך כהונת נתניהו ראש הממשלה. הוסרו המדבקות". שרה: "הכול שקר. חבל שלא אומרים את הדברים האמיתיים עליי, הטובים".
הדיון עבר לעסוק ב"פרשת הקלטת הלוהטת" - שעניינה הווידוי של בנימין נתניהו בריאיון בזמן מערכת הבחירות לראשות הליכוד ב-1993 כי ניהל רומן בזמן נישואיו לשרה. עורך הדין של משפחת נתניהו התנגד ואמר "אי אפשר לבוא לשאול דברים כאלו כשצריך להוכיח מחלת נפש". שרה אמרה: "יש עוד ריב שהיה לי בגן חובה, בוא נלך אחורה לגמרי". אך השופט התיר לשאול בנושא.
עו"ד טיטונוביץ: "קראתי על זה שבריאיון ליעל דן לפני שנים נשאלת על בגידתו של בעלך אחרי פרשת הקלטת הלוהטת. אז ענית: 'מי שבוגד הוא חלאה, אבל מה אתם רוצים מבעלי? מה עם פרס שהוא בניו יורק הולך לקולט אביטל'". שרה: "לא אמרתי את זה. היה איזה סיפור על קולט אביטל ופרס והתנצלתי על הדבר הזה. אני לא זוכרת. אתה עושה אמבושים עלינו. מי יכול לזכור מה היה לפני 30 שנה? לפני כמה חודשים אביטל טענה על טענות של הטרדות ואז כולם אמרו שוב 'שרה צדקה'". יאיר נתניהו (מהקהל): "וקולט אביטל לא הייתה היחידה".
עורך הדין של אולמרט הציג קטע וידאו שבו נתניהו מתנצלת על הדברים שאמרה לגבי קולט אביטל. הוא שאל: "קולט אביטל מספרת שהוצאת דיבתה בעניין, ומאז מייחסים לה את הרומן עם פרס, זה נכון? 20 שנה של נזק". היא השיבה: "עובדה ששנים אחר כך היא סיפרה שהייתה הטרדה מינית מצד פרס".
10 צפייה בגלריה
קולט אביטל
קולט אביטל
קולט אביטל. "עובדה ששנים אחר כך היא סיפרה שהייתה הטרדה מינית מצד פרס"
(צילום: מיכאל קרמר)
עו"ד טיטונוביץ: "מדוע כל כך הרבה אנשים מכל כך הרבה כיוונים, אפילו החברים שלך כמו מרים אדלסון, כולם בוחרים לתאר אותך בביטויים שקשורים לבריאותך הנפשית?". שרה: "השאלה מניחה הנחה שקרית. רוב האנשים בחיי אוהבים ומעריכים אותי. יש כאלו שמקבלים תמלוגים כספיים. מה שקורה היום בבית המשפט עם בעלי מוכיח - תפרו תיקים כדי להפיל את בעלי. מרים אדלסון הבינה שאם תגיד דברים רעים היא תצא חביבה. על גבר מעולם לא היו דברים כאלו. יש משהו בתרבות השוביניסטית התקשורתית שנורא נוח להפוך נשים למשוגעות - דמוניזציה".

יאיר נתניהו: "אני עצמאי ומרוויח סבבה"

אחריה עלה להעיד הבן יאיר נתניהו. "האמירות שלו חצו את הגבול גם כי הוא ראש הממשלה ותופסים אותו בתור איש רציני. הוא לא חזר בו, הוא לא התנצל", אמר כשנשאל מדוע הגיש את התביעה.
עו"ד טיטונוביץ: "כמה פרסומים את עושה ביום ברשתות החברתיות? יאיר: "כולל שייר וריטוויט (שיתוף ופרסום מחדש של ציוצים מחשבונות אחרים - ג"מ)? לפי מה שיש לי לומר". עו"ד טיטונוביץ: "כמה אתמול?". יאיר: "לא יודע". עו"ד טיטונוביץ: "מי הם טופז לוק ויונתן אוריך?" יאיר: "את יונתן הכרתי כשעבד אצל אבי, ואת טופז הכרתי בצה"ל. עו"ד טיטונוביץ: "הוא לא עוזר לך בפרסומיך? יאיר: "לא". עו"ד טיטונוביץ: "אתה עושה שימוש תדיר מאד בשימוש במחלות נפש לאנשים?". יאיר: "לא".
עורך הדין הציג ציוצים שפרסם נתניהו הבן בטוויטר שבו הוא ייחס מחלות נפש לאישים אחרים. בין היתר על ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כתב: "פסיכופת דמנטי". לשר הביטחון לשעבר בוגי יעלון צייץ קישור לאתר של המרכז לבריאות הנפש אברבנאל. יאיר הסביר: "רציתי לצחוק על האובססיה כלפי אבא שלי. רק לארץ נהדרת מותר?".
עו"ד טיטונוביץ שאל "אם מישהו מקלל אותך אז זה בסדר לפגוע בכל חולי הנפש במדינת ישראל?". יאיר ענה: "זה ויכוח טוויטר, זה לא עבודה סמינריון. אולמרט לא היה לו פליטות פה ואז חזר בו - זה ויכוח שהוא קילל אותי, ואני מתעצבן שמקללים אותי ואת הוריי. אתה חושב שאני זוכר כל פרסום?".
נתניהו הבן היה נסער ודיבר בשטף מעל הדוכן. כשנשאל על דברים שכתב על אהוד ברק הסתובב יאיר אל אולמרט ועורך דינו ושאל: "גם אתה חגגת שם בחגיגות של ג'פרי אפשטיין? אני חושב שפדופיליה זו מחלה". עוד אמר לו יאיר "אני בן של אח שכול מה אתה עשית בצבא?" - זאת למרות העובדה ששניהם לא שירתו שירות קרבי בצה"ל. כשעורך הדין שאל אם כינה את העיתונאי גיא פלג "דמבו" על שם הפיל מהסרט של דיסני ענה: "הוכח שהוא שיקר".
עו"ד טיטונוביץ: "תפרט את כל מקומות העבודה שעבדת מאז שוחררת". יאיר: אני בוגר תואר שני. בניגוד ליאיר לפיד". השופט: מה קשור יאיר לפיד? יאיר: "זה קשור לזה שהוא רוצה להיות ראש ממשלה ואין לו בגרות". יאיר: "עבדתי בשורת דין. אני עצמאי ומרוויח סבבה. אני עושה הרצאות. עובד בגלי ישראל בתור עיתונאי וכותב טורים ב-ICE. מה לעשות שלא כולם יכולים לקבל מעטפות כמו אולמרט, יש כאלו שצריכים לעבוד". עו"ד טיטונוביץ: "ממי אתה מקבל כל חודש 12 אלף שקל?". יאיר: "אני חתום על הסכם שאסור לי לגלות. יש כל מיני מקומות שאני בא, עושה סטורי ואומר 'אוי איזה יפה פה' ויש לי הרבה עובדים. פרסום של מוצר. ובכל הזמן הזה אני עושה תואר שני!". עו"ד טיטונוביץ: "שמעתי שבשירותך בדובר צה"ל לא השתלבת בין החיילים". יאיר: "יש כאלו שכן ויש כאלו שלא. את חברה שלי הכרתי בקורס דובר צה"ל, אז כנראה שכן".
אחרי שבני המשפחה סיימו להעיד עלו לדוכן עדים מטעמו של אולמרט: הפסיכולוג פרופ' שאול קמחי וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר פרופ' עוזי ארד. קמחי עוסק בניתוח אישיותי של מנהיגים ובין היתר עבד עבור אגף המודיעין בצה"ל. הוא הציג מחקר שביצע על אישיותו של נתניהו תחת הכותרת "השורד". לדבריו, "הכותרת מתמצתת את הכול. היא אומרת שהשרידות האישית היא מעל הכול. הגענו אל הקטגוריות העיקריות: אגוצנטריות ותחושת גדלות, תחושת 'מגיע לנו', כוחנות בפוליטיקה, חוסר אמינות על בסיס דיווחי מנהיגים בעולם, חשדנות רבה, קושי בקבלת החלטות, שאפתנות שאינה יודעת גבול שזה לא משהו רע, דמוקרטיה בעירבון מוגבל".
עורך הדין יוסי כהן חקר אותו נגדית ושאל: "אתה הגעת למסקנה משום שיש בידיך מידע שיכול להעיד על מצבם של התובעים שלא פורסם על ידיך?". קמחי ענה: "גם כן גם לא כל מה שכתבו פה נוגע למצב נפשי. מה שכתבתי זה מה שיש".
פרופ' עוזי ארד, שהיה ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי, טען בעדותו כי נתניהו "האציל סמכויות שלטוניות" לרעייתו שרה. הוא סיפר על ימי אסון השריפה בכרמל שבו נספו 38 בני אדם באוטובוס של שב"ס. "בערב השני אחרי שהשריפה כותרה טסנו בהליקופטר משדה דב לאזור השריפה בחשכה. הוא רוכן אליי ואומר 'אתה יודע השריפה הזו תשרוף חצי מהמדינה' אני לא יודע מאיפה הוא לוקח את זה, כשמתקרבים רואים שלוש מדורות ופה ראש הממשלה אומר לי משהו נוסח אפוקליפסה עכשיו. ביום האחרון, השריפה כבר כובתה, הוא מבקש ממני לתת את ראש ממשלת אוסטרליה. אני אומר לו 'ביבי, אוסטרליה זה 24 שעות מפה. השריפה כבר כובתה. הוא מתעקש 'תן לי את ראש ממשלת אוסטרליה!'. אמרתי לו 'תן לנו לעבוד!' וסגרתי את הטלפון".
10 צפייה בגלריה
עוזי ארד
עוזי ארד
פרופ' עוזי ארד. "שרה פעם אחת רצתה להסתער עליי. העיניים ננעלו והיא התחילה לנוע בצורה מאיימת"
(צילום: מוטי קמחי)
הוא המשיך וסיפר: "היה מצב שראש הממשלה מאציל לה (לשרה) סמכויות שלטוניות. החלטות למשל מי יצטרף ומי לא, לאן נוסעים ומתי לא. דעתה על מינויים בכירים במערכת הביטחון זה הפך להיות דבר שהעיק מאד בעיקר על ראש הממשלה. אבל הוא החליט להשלים עם זה".
פרופ' ארד רמז להתנהגות אלימה מצידה של שרה נתניהו. "שרה פעם אחת רצתה להסתער עליי. היא מסתכלת עליך, פתאום העיניים ננעלות כמו עיני רנטגן, והיא מתחילה לנוע אליך בצורה מאיימת אז זזתי. ראיתי את הדברים האלו. אני לא רוצה לפרט מה ראיתי ושמעתי, אבל אני רוצה להגיד שיובן, שהדברים האלה גבו את מחירם מהמדינה".
הוא סיפר על מקרה שבו נתניהו הגיע לא מוכן לפגישה עם נשיא ארה"ב. "היה ביקור בארה"ב, היום הראשון נשיא היום השני מזכיר ההגנה. מכינים לקראת את ספר הנסיעה, מה סוכם ומה הוחלט. אצל אולמרט היו ישיבות הכנה. נתניהו אמר שתהיה הכנה בטיסה, אבל הוא יושב בטיסה עם רעייתו ויש נושאים שאי אפשר לדבר לידה. ואני אומר לו 'צריך שעתיים הכנה', וזה לא קורה. והוא אומר שיקרא כשאני אישן, ואני רואה שלא קרה. וזה גובה מחיר. ביום הראשון בשיחות עם הנשיא זה לא תפס, אבל ביום השני היה פיצוץ אדיר עם שר ההגנה. מזכיר ההגנה מקדיש לכך בזכרונותיו שלושה עמודים. היה פיצוץ, הפנטגון מנתק מגע לחודשיים, אני נקרא לסגנית והיא אומרת 'מה קרה פה? הוא לא יודע על מדברים!".

"עלייה קבועה ומפחידה בהשפעת יאיר על קבלת ההחלטות"

אחר כך עלה להעיד ניר חפץ, הדובר לשעבר של משפחת נתניהו ואחד מעדי המדינה במשפטו. "מיד אחרי הבחירות ב-2015, יאיר נתניהו סיפר לעצמו איזה סיפור שהניצחון הזה הוא כל כולו של שני אנשים, שאל אביו ושלו. נתניהו האב תמך בהרבה מקרים בגרסה זו", אמר חפץ בפתח עדותו. "מהתאריך הזה ועד עזיבתי ב-2018 יש עלייה מטאורית לינארית קבועה ומפחידה של השפעת יאיר על תהליך קבלת ההחלטות בכל הדברים הפוליטיים, ההסברתיים, המדיניים ואפילו ביטחוניים במקרים מסוימים".
חפץ אמר עוד: "נוצר שיח על רקע זה גם בסביבת בנימין נתניהו, על הצורך למזער את ההשפעות האלו או ניסיונות ההשפעה והיה שיח רחב על ההתנהגות החריגה שלו שהייתה עניין של יום ביומו. הוא בא ואומר לך עשרות פעמים שהוא מומחה להסברה לנושאים מדיניים, מכנה עצמו 'גאון'. יושבים בבלפור, הוא נכנס בתוך רבע שעה שמונה פעמים כדי לומר אותו משפט".
הדובר לשעבר של המשפחה הוסיף על יאיר נתניהו: "הוא בחור חכם ורהוט, הבעיה כולה בתחום ההתנהגותי-רגשי, אבל אני לא איש מקצוע, לא יכול להביע דעה. שמעתי מביבי ושרה שהמצב הנפשי של יאיר בעייתי. כבר ב-2009-2010, כשהייתי דובר של הממשלה, הייתה התנהגות בעייתית של יאיר, אבל אז הוא היה חייל וזה לא הפריע.
"היו עשרות שיחות על 'בעיית יאיר'. היה מגיע מדי שבוע מילואימניק של דובר צה"ל, אדם ידוע, לטפל בבעיות של יאיר נתניהו. כדובר זה היה מגיע לפתחי, כל עוד הוא לא ניסה להתערב בהחלטות שלטוניות זו הייתה בעיה משפחתית. אלו בסוף עניינים שנגעו לכולנו".
חפץ סיפר עוד: "בחמישי בערב נקראתי להגיע לבלפור. ישבנו בחדר של ראש הממשלה ארבעה אנשים - נתן אשל המקורב, שלמה פילבר אז מנכ"ל משרד התקשורת, ראש הסגל יואב הורוביץ ואני. ניהלנו שיחה על הסכם שנחתם באותו יום בין כל ראשי סיעות הקואליציה של 2015 על פשרה בין עמדת נתניהו לכחלון כדי לכונן תאגיד חדש להקים את ערוץ 11. אדריכלי ההסכם היו הורוביץ ופילבר.
"היה דיון נינוח, לפתע הדלת נפתחת. יאיר נתניהו נכנס ופצח ברצף דיבור של דקות ארוכות, לא ניתן היה להשחיל מילה. הוא מדבר במהירות עצומה, הוא לא מקשיב, הטיח בנו שאנחנו כולנו אשמים בהסכם שנחתם על ידי 'יועצי אחיתופל'. בבחירות 2015 הוא אמר שהליכוד ניצח בזכותו למרות עצות אחיתופל שלנו. ואז החל מופע שהוא יורד על ארבע רגליו, משרבב לשון ואומר לאבא שלו 'תמשיך ללקק לכחלון'.
"הוא דרש מאביו להזמין למחרת היום את ועד העובדים של רשות השידור, לשמוע מהם תוכנית חליפית כדי לפרק את ההסכם. הגיע כבר יום שישי. פילבר, שאני בטוח שאם יבקשו ממנו הוא עוד ישכח את זה, לוחש 'אני לא אתן לאדם הזה להרוס את המדינה'. נשארנו אשל ואני, והפלא ופלא למחרת היום הגיע ועד העובדים של הרשות, והסתבר בדיעבד שלפחות שרה ויאיר היו איתו בקשר ונתניהו עצמו פירק את ההסכם ואז הממשלה בכמה ימים הייתה במשבר גדול. בעיית יאיר נתניהו הגיעה לחלוטין להחלטות שלטוניות".
10 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ
(צילום: מוטי קמחי)
אחר כך התייחס חפץ לפרשת הסרת המגנומטרים בהר הבית ב-2017. "נקראתי לבלפור בדחיפות, כי 'רק אני אוכל להציל את המצב'. היה באותו הזמן דיו ביטחוני ברמות הגבוהות אם להוריד את המגנומטרים שאיימו לפוצץ את המצב הביטחוני בירושלים ואולי במזרח התיכון כולו. אמרתי ליואב הורוביץ שאו שנלך למנדלבליט כדי שהוא ידבר עם נתניהו כדי להרחיק את יאיר או שאתפטר. הורוביץ ענה לי 'ניר, אני בשליטה על הדבר הזה'. שבוע-שבועיים אחר כך התפטרתי, בגלל זה עזבתי.
"אחרי זה יזמתי פגישה עם ליברמן שהיה שר הביטחון, ואמרתי לו 'אם תראה את בנימין נתניהו יוצא החוצה בתוך ישיבת הקבינט וחוזר ומציע משהו לא הגיוני אז תהרוג את זה'. יאיר נתניהו דרש מאביו שאם הוא יוריד את המגנומטרים בשערים שבהם נכנסים המוסלמים, שיורדו גם המגנומטרים ליהודים שבאים מהכותל. סיפרתי את זה לליברמן. ההחלטות שהתקבלו במשבר בסופו של דבר היו שקהילת הביטחון המליצה עליהן, אבל אותי זה הטריד".
חפץ גם נשאל בעדותו מה הוא יודע על האובססיה של שרה נתניהו לסדר. הוא השיב: "דעתי על שרה נתניהו היא דעה טובה. היא אישה חכמה שמחזיקה את המשפחה שלה בתנאים לא קלים, אני מעריך אותה. היא מאוד מקפידה על ענייני סדר וניקיון ואריזות, אבל לא אוכל לומר שום דבר שמציג אותה כחוסר נורמליות. יש לכל אחד מאיתנו את השריטות שלו".

משפחת נתניהו תובעת 837,000 שקל: "זדון ורשעות"

בני משפחת נתניהו תובעים מאולמרט 837 אלף שקלים. לטענתם הוא הוציא את דיבתם כשאמר בשני ריאיונות כי הם "חולי נפש" הזקוקים לטיפול פסיכיאטרי.
התביעה מתייחסת לריאיון שהעניק אולמרט לכלי התקשורת האינטרנטי דמוקרטTV באפריל, בתקופה שבה עוד כיהן נתניהו כראש הממשלה, שם הוא אמר: "מה שלא בר שיקום זו מחלת הנפש של ראש הממשלה, אשתו ובנו. בתנאים רגילים כל רופא פסיכיאטר שיש לו מצפון היה אומר שצריך להוציא צו אשפוז לו, לה ולבן". בריאיון אחר, בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12, לא חזר בו אולמרט מן הדברים.
בכתב התביעה שהוגש לפני שנה נאמר: "זמן מה אחרי שסיים לרצות עונשו בכלא החל אולמרט בניסיונותיו האובססיביים לפגוע בתובעים ולרמוס את שמם הטוב בפומבי מתוך הנאה ותסכול עמוק, זדון ורשעות לשמה. התובעים הבליגו זמן רב, והוא החריף את הנאצות כלפיהם עד שחצה כל קו אדום אפשרי. האמירות של אולמרט אינן אמת. הן כזבים בוטים ומכוערים". עוד נאמר שיש בדברים "פוטנציאל הרסני".
בכתב ההגנה של אולמרט, שהוגש באמצעות עו"ד אמיר טיטונוביץ ואפרת עקל-אזולאי, נטען כי דברי אולמרט בנוגע למצבם הנפשי של השלושה שיקפו את דעתם של רבים - ולא רק את שלו. לדברי אולמרט, עמדותיו "שיקפו הלך רוח בקרב הציבור, בישראל ובעולם, לרבות בקרב מנהיגי עולם, בקרב מקורבים של משפחת נתניהו, ובקרב אלה המבינים דבר או שניים בחקר נפש האדם". אולמרט טוען שדבריו נאמרו כדעה וכי "אין המדובר בהצגת עובדה רפואית".
בפברואר דחה בית המשפט את בקשתו של אולמרט להורות לבני משפחת נתניהו להעביר לידיו רשומות רפואיות בתחום בריאות הנפש, לחתום על כתב ויתור על סודיות רפואית ולהיבדק על ידי פסיכיאטר מטעמו לשם חוות דעת במסגרת התביעה. השופט הורה ליאיר, שרה ובנימין נתניהו להשיב לכמה שאלות בשאלון שהעביר אולמרט. בדיון בחודש שעבר הציע השופט עמית יריב לשני הצדדים "לרדת מהעץ" ורמז שלאולמרט אין אפשרות להוכיח שבני משפחת נתניהו הם "חולי נפש". אלא שהצדדים מתבצרים בעמדותיהם, ולכן מתנהל בבית המשפט שלב ההוכחות.
פורסם לראשונה: 08:57, 12.06.22