7 צפייה בגלריה
10 מהנרצחים בשנה האחרונה חברה הערבית
10 מהנרצחים בשנה האחרונה חברה הערבית
עשרה מהנרצחים בשנת 2021 בחברה הערבית
(צילום: דוברות המשטרה, יפו 48)
"אני רק בן 16 ואיבדתי את אבא שלי באירוע ירי ואף אחד לא יודע למה. אני מודאג יותר מכל תקופה אחרת. כולנו בסכנה. אנשים חפים מפשע נרצחים בדם קר. כולם אומרים שאין מה לעשות עם זה, אבל אם לא נשב בחיבוק ידיים נצליח אפילו באחוז קטן להילחם בפשע. מספר הנרצחים מתקרב ל-100 ואנחנו לא יודעים מה יקרה בחודשים הבאים. מה שקורה בחברה הערבית זה טבח".
את הדברים הקשים הללו אומר יזיד עמאש מג'סר א-זרקא. הוא איבד את אביו אחמד, שנרצח ביריות, בשבוע שעבר. עמאש, תושב המקום, נורה ופונה במצב אנוש לבית החולים הלל יפה בחדרה, שם נקבע מותו. תושבים סיפרו כי הרקע הוא נקמת דם, אף שלמנוח לא היה קשר לסכסוך בעצמו - אם כי למשפחתו. "מדובר באדם ישר ונקי שעבד למען משפחתו. רצחו אותו בדם קר", אמרו.
אשרף עומר, תושב כפר כנא, אמר נחרצות כי "אין ביטחון ביישובים הערביים. מעשי הרצח שמשתוללים מאיימים על כל אחד מאיתנו. התופעה הזו מתפשטת ואף אחד לא יכול להילחם בה. ההנהגה רק מבטיחה - אך לא זזה. זלזול ברור מצד כולם. אם המצב יישאר כפי שהוא - התוצאות יהיו קשות ונהיה עדים לקורבנות נוספים ולסיפורים קורעי לב. כל הגורמים הממשלתיים לא מוכנים להיאבק בתוהו ובוהו של סוגיית כלי הנשק והפשע".
7 צפייה בגלריה
אשרף עומר
אשרף עומר
"אם המצב יישאר כפי שהוא - התוצאות יהיו קשות". אשרף עומר
פאדי כטיב, תושב קלנסווה, הצטרף לדברים: "גם אם אנחנו נמצאים בתוך הבתים שלנו - אנחנו עלולים להיפגע מירי. המצב מסוכן ביותר. על כל דבר קטן רוצחים בדם קר. גם חפים מפשע מאוימים בלי לדעת למה". הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה: "עושים לנו תרגילים כדי להרגיע אותנו ואומרים שיעשו את כל המאמצים כדי להגיע לפושעים, אבל בשטח אין שום התקדמות. רק עוד רצח, אלימות ואיומים".
תושבת הצפון, שביקשה להישאר בעילום שם, סיפרה כי ביתה נפגע מירי - אך האחראים למעשה לא נתפסו עד היום: "אני לא יוצאת מהבית כי אני חוששת לחיי ולחיי משפחתי. היום רוצחים אותנו בהפתעה ואני לא רוצה להיפגע. לא אופתע אם מספר הנרצחים השנה יגיע ליותר מ-120". לדבריה, מספר הקורבנות "גדול יותר מבכל שנה אחרת. בכל יום יש פשע וירי בלי הפסקה. זה הפך לעוד אירוע חולף בלי ערך".
7 צפייה בגלריה
פאדי כטיב
פאדי כטיב
"עלולים להיפגע מירי גם בתוך הבתים, המצב מסוכן". פאדי כטיב
מוחמד שייח' יוסף, תושב טייבה, אמר: "ציפיתי שהשנה תהיה פחות אלימות ורציחות, אבל אנו עדים לפשעים אכזריים וכואבים מדי יום. כמה עצוב לי כשאני רואה ילדים שרצחו את אבותיהם ואמותיהם. רוצים להאשים אותנו באחריות למה שמתרחש, כאילו יש לנו אמצעים למיגור הפשיעה. זה התפקיד של המשטרה, לא שלנו. התפקיד שלנו הוא לחנך, אבל בפשיעה אין לנו כלים להילחם".
7 צפייה בגלריה
מוחמד שיך יוסף טייבה
מוחמד שיך יוסף טייבה
"מיגור הפשיעה - תפקיד המשטרה. אנחנו צריכים לחנך". מוחמד שייח יוסף

אמה נרצחה מיריות במכון היופי: "לא מרגישים מאבק רציני נגד הפשע"

מארווה מנסור, תושבת טירה, איבדה את אמה סוהא באפריל. אלמונים ירו חמישה כדורים לעבר מכון היופי שבו עבדה - ונמלטו. היא הותירה אחריה שלושה ילדים. "אני לא מרגישה שמתנהל שום מאבק רציני נגד הפשע והאלימות. הכול חלש. המשטרה מאשימה אותנו בהכול ולא רוצה לעשות את עבודתה", אומרת מארווה. "הם ידעו שהיינו מאוימים ולא הצילו את אימא. הציתו לנו את הרכוש, לא ישנתי במשך ימים כי הרגשתי שמשהו חריג הולך לקרות". 99 בני אדם נרצחו בחברה הערבית מתחילת השנה - ונראה שהמקרה הבא הוא רק עניין של זמן.
7 צפייה בגלריה
מרוה מנסור תושבת טירה יחד עם אמה סוהא שנרצחה
מרוה מנסור תושבת טירה יחד עם אמה סוהא שנרצחה
מארווה מנסור ואמה סוהא
"ביום הרצח הייתי בבית יחד עם המשפחה", מספרת מארווה. "התקשרתי לאימא והיא לא ענתה. הייתה לי הרגשה מוזרה". בשלב הזה, כשהיא מודאגת וטרודה, היא נסעה למכון היופי שבו עבדה האם. "ראינו המון אנשים נכנסים לעסק ואת אימא על הרצפה. מתה. למרות שהיא הייתה ללא רוח חיים התקשרתי לאמבולנס כדי שינסו להציל אותה".

אחותו של סאהר איסמעיל, שנרצח בראמה: "התייתמנו פעמיים"

סמאח איסמעיל, אחותו של סאהר איסמעיל, תושב כפר ראמה שנרצח גם הוא ביריות, סיפרה גם היא על התחושות הקשות "כשאני רואה שמספר הקורבנות מגיע כמעט ל-100". היא מקווה "שהאלימות הזו תיפסק כדי שנחיה בביטחון. התחושה הקשה ביותר היא שאנחנו לא יודעים מי רצח את אחי. הוא תמיד היה אומר לנו: אם רבתם עם מישהו - תסלחו לו".
7 צפייה בגלריה
צילום: גיל נחושתן
צילום: גיל נחושתן
"התייתמנו פעמיים". סאמח איסמעיל ואחיה סאהר, שנרצח ביריות
(סאמח אחותו של סאהר איסמעיל)
לדברי סמאח, "כדי להילחם בפשיעה - הממשלה חייבת לפעול ברצינות רבה יותר; לאסוף את הנשק ולשים קץ לאלימות. אם לא - הפושעים ימשיכו לרצוח. אני לא יודעת איך הם ישנים בלילה אחרי שהם רוצחים מישהו". רצח אחיה השפיע עליה גם מבחינה נפשית, והיא הגיעה לאשפוז בבית חולים "בגלל העייפות והכאבים שלי".
סמאח, שעובדת כמורה, מודה כי לעתים היא מתמוטטת לעיני תלמידיה בבכי: "הם אומרים לי, 'אנחנו יודעים הכול ורוצים שתספרי לנו על מה שעברת'. אמרתי להם שאני רוצה שהם יצליחו ויילחמו באלימות על כל צורותיה. הם מרחמים עליי". עוד היא אומרת: "התייתמנו פעמיים. בפעם הראשונה כשאבינו מת - וסאהר הפך לאבא שלנו ותמך בנו בכל דבר; אבל הם רצחו גם אותו".

הנרצח ה-99: בן 32 מג'דיידה מכר

הדברים באים כשברקע הרצח של איאד דבדוב, בן 32 מג'דיידה-מכר שבגליל המערבי, שנורה למוות שלשום (שני) ביישוב מגוריו. גבר נוסף, גם הוא בשנות ה-30 לחייו ותושב ג'דיידה-מכר, נפצע באורח קשה. לדברי קרובי ותושבים בכפר, דבדוב לא היה היעד לרצח, אלא הפצוע קשה - ואילו דבדוב נפגע בטעות.
דבדוב, נשוי ואב לשניים, עמד ליד ביתו עם קרובי משפחתו. האדם שנפצע קשה בתקרית הצטרף אליהם, ואז הגיעו רעולי פנים וירו לעברם. השניים פונו באמבולנס פרטי לבית החולים לגליל בנהריה. עם לבית החולים הוכנסו שני הפצועים לטיפול בחדר ההלם. בהמשך נקבע מותו של דבדוב. שוטרים נשלחו לבצע סריקות ביישוב, ואספו ממצאים מזירת הירי.
7 צפייה בגלריה
הנרצח איאד דבדוב
הנרצח איאד דבדוב
הנרצח ה-99, איאד דבדוב
מוקדם יותר שלשום התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לפשיעה המשתוללת בחברה הערבית, ובתדרוך בניו יורק לאחר נאומו בעצרת הכללית של האו"ם אמר כי צוות שרים בראשותו הוקם לטיפול באלימות בחברה הערבית - וכי ביום ראשון הוא יכונס לפגישה ראשונה. סגן השר לביטחון פנים, יואב סגלוביץ', מונה לאחרונה ל"ראש הצוות" בעניין.
הרצח שלשום הוא ה-99 בחברה הערבית מתחילת השנה, והוא מגיע אחרי סוף שבוע מדמם במגזר. במוצאי שבת נורתה למוות סומאיה אל-טלאלקה בת ה-42 בלקיה שבנגב. שלוש בנותיה נעצרו לאחר התקרית בחשד למעורבות בירי - חרף העובדה שאחת מהן בת 14, והן כלל לא ידעו שאמן מתה בבית החולים. השוטרים אף לא הביאו חוקרת ילדים על מנת לתשאל אותן. לאחר כמה שעות הן שוחררו ממעצר, ובן אחר של הנרצחת, בן 16, נעצר בהמשך בחשד למעורבות ברצח.
ביום שישי נורה למוות בבאר שבע אחמד אלג'רג'אוי, בן 30 משגב שלום, בבית קפה בעיר העתיקה. מחקירת המשטרה עולה כי הסיבה לרצח היא ככל הנראה נקמת דם בין משפחת אלג'רג'אוי למשפחת אבו טהא. צעיר בן 25 שישב במקום נפצע מהירי באורח בינוני. לאלג'רג'אוי היה עבר פלילי עשיר שכלל מעצרים ועונשי מאסר. לפני כן נפצע קשה איהם עבד אלהאדי בן ה-6 מירי תועה שפגע ברכב שבו נסע באום אל-פחם, בזמן שחזר עם דודו מחתונה.
מוקדם יותר ביום שישי נפצע גבר באורח קשה מירי בכפר קאסם. הירי התרחש כשעתיים לאחר הרצח של העבריין המורשע נעים סורי (56) - שנורה למוות בכניסה לבניין מגוריו בנצרת. סורי השתחרר לפני כארבעה חודשים מהכלא, בתום 19 שנות מאסר - בין היתר על עבירת רצח שבה הורשע. ביום חמישי חוסל ביריות חוסאם עותמאן בן ה-30 בדרך אלנבי בחיפה.

ניצב ג'מאל חכרוש, הממונה על אגף סיכול הפשיעה ביישובים הערביים במשטרה שגם ביתו בכפר כנא הפך לאחרונה למטרה, הודה בריאיון לאולפן ynet כי למשטרה אין הרתעה ברחוב הערבי. "יש דברים שהוזנחו במשך עשרות שנים, אי-אפשר לצפות שבחודש-חודשיים תראו את התוצאה שאנחנו רוצים", אמר. "התוצאה עדיין לא טובה, אבל אני אופטימי כי אני מכיר את התוכניות וער לזה שכולם רוצים לתמוך ולתת את הכוח והגיבוי כדי שנפעל ברחוב הערבי. אנחנו עדיין בשלבי ההתארגנות, ויש הבטחות להרבה כוחות שיגיעו. התקציב יאושר רק בחודש נובמבר, ואז נקבל אותם".
ממשטרת ישראל נמסר: "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו למען שלום הציבור ובטחונו. הנושא מצוי בליבת העשייה ובמרכז הקשב הארגוני ומוקצים לכך משאבים רבים כשבמוקד פתיחת אגף סיף ופתיחת תחנות ביישובי המגזר כשבכוונת המשטרה לפתוח תחנה נוספת באום אל פאחם.
"אנו פועלים בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד עבירות האלימות והנשק. מאז תחילת השנה הנוכחית, עצרה המשטרה אלפי חשודים בגין עבירות נשק וירי בקרב החברה הערבית. כמו כן נתפסו נשקים רבים ופרטי אמל"ח לא חוקיים ביישובי החברה הערבית והוגשו כתבי אישום בהתאם נגד המעורבים בעבירות אלו. נדגיש כי תפיסת אמצעי לחימה מונעת אירועי אלימות רבים.
"לצערנו, בדרך כלל המשטרה זוכה לשיתוף פעולה נמוך משמעותית מצד קורבנות עבירה ועדים לעבירות אלימות ורצח בקרב החברה הערבית, המתרחשים רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. מלבד האמור, פועלת המשטרה להגברת שיתופי הפעולה, ומתבצעים כל העת מגוון מאמצי מניעה והסברה לחיזוק נורמות הציות לחוק".
פורסם לראשונה: 23:11, 28.09.21