3 צפייה בגלריה
סגן אלוף מחמוד חיר א-דין
סגן אלוף מחמוד חיר א-דין
סגן אלוף מחמוד חיר א-דין
(באדיבות דובר צה"ל)
פרסום שמו וזהותו של סא"ל מחמוד חיר א-דין, שנהרג במבצע חשאי ברצועת עזה ב-2018, הציפו מחדש את הדיון בסוגיית חוק הלאום - ועוררו שוב מחאה על יחס המדינה לאזרחיה הדרוזים. ראש העדה הדרוזית בישראל, מואפק טריף, קרא למקבלי ההחלטות "לעשות חשבון נפש" לגבי יחסם לבני העדה, ושר האוצר אביגדור ליברמן - שרוב חברי מפלגתו הצביעו בעד חוק הלאום - קרא הבוקר (ראשון) לשנותו.
האמירות הללו החיו מחדש את השיח ברשתות החברתיות סביב חוק הלאום. עיתוי פרסום הפרטים ביום הנכבה העלה תהיות רבות בקרב רבים מבני העדה הדרוזית. בקבוצות פייסבוק שונות שדנות בחוק הלאום ובמאבק נגדו הרבו לשתף את דבריו של השר ליברמן, ואף דרשו ממנו להפוך את הדיבורים למעשים. אחד החברים בקבוצות הללו כתב: "לא הבנתי את הפוסט! מי מנע או מונעך ממך עד עכשיו להציע תיקון לחוק האווילי הזה? או שזה עוד מס שפתיים?" חבר אחר בקבוצה כותב: "קשה להבין, אות ומופת סוג ב' עם צווי הריסה. די עם המלל וההבטחות חסרי הכיסוי, נמאסתם".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר ליברמן. "זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום"
(צילום: קובי קואנקס)
ליברמן כתב הבוקר כי כי "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא"ל מחמוד חיר א-דין ז"ל" והוסיף כי "זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד". עוד הוא אמר: "אני קורא לאופוזיציה ולקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו 'אחים לנשק' לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש".
ראש העדה הדרוזית השייח מואפק טריף בירך על דבריו של ליברמן: "אני מבקש מכל סיעות הכנסת, קואלציה ואופוזיציה, לפעול יחד לתיקון חוק הלאום, בדרך של עיגון עקרונות מגילת העצמאות לשווין זכויות חברתי ומדיני, ואזרחות מלאה ושווה וכן לעגן את מעמד העדה הדרוזית וזכויותיה. אני רוצה להאמין ומקווה כי הנבחרים והפוליטיקאים בישראל - ימין, מרכז ושמאל - יתעלו על עצמם, ויעשו את התיקון הנדרש למען ריפוי הפצע הפתוח".
בצהריים שיתף שר החוץ יאיר לפיד בטוויטר את דבריו של ליברמן וכתב: "מסכים עם כל מילה". כמו כן נודע כי חבר הכנסת יוסי שיין ממפלגתו של ליברמן צפוי להגיש בקרוב את התיקון לחוק הלאום על פי נוסח מגילת העצמאות.
3 צפייה בגלריה
מואפק טריף
מואפק טריף
השייח מואפק טריף. "מקווה שהפוליטיקאים יתעלו על עצמם"
יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג אמר כי אפשר להצביע כבר ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה על חוק יסוד מגילת העצמאות. "יש שתי דרכים לתקן את העוול שחוק הלאום יצר לחלקים בחברה הישראלית, ושתיהן עוברות בחוקים שכחול לבן הגישה ומקדמת כבר מיום הקמתה. אחד הוא חוק יסוד השוויון, שיגדיר כי כל אזרחי ישראל שווים בפני החוק, וכי אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין או מכל טעם דומה אחר. השני הוא חוק יסוד מגילת העצמאות, המעגן בחקיקה את רוח וערכי המגילה. שני החוקים כבר הוגשו ואפשר להצביע עליהם בוועדת השרים לענייני חקיקה כבר ביום ראשון".
במקביל ח"כ גבי לסקי ממרצ הודיעה כי תגיש הצעה לביטול חוק הלאום. "אני מצטרפת לקריאה הצודקת של חבריי לקואליציה יחד עם משפחתו של סגן אלוף מחמוד חיר-א דין. חוק הלאום הוא חוק גזעני ומפלה שדינו להתבטל. בימים הקרובים אגיש מחדש את הצעת החוק לביטול חוק הלאום", מסרה לסקי.
"חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי" נחקק ב-2018. הוא קובע כי "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי" וכי "מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי". חקיקתו עוררה מחאה נרחבת בקרב בני העדה הדרוזית, שסבורים כי הוא מקפח אותם.
ביישובים הדרוזים קיימים עדיין פערי תכנון ובניה גדולים ובתים רבים עומדים מול הליכים מנהלתיים הכוללים קנסות וצווי הריסה, ושכונות שלמות שלא מחוברות לחשמל, תשתיות תקשורת ותשתיות ביוב. השייח מואפק טריף מרבה לפעול מול גורמים בממשלה כדי לנסות להביא פתרון לסוגיה שמשפיעה על אלפי בתים ותושבים בכל היישובים הדרוזי. בשל אותם פערי תכנון, תושבי שבכוונתם לבנות על אדמות פרטיות לא מסוגלים לקבל היתר, ובתים שכבר נבנו על אדמות פרטיות לא מוסדרים מבחינה חוקית.
מוניר דאהר, אחד ממובילי מחאת חוק הלאום, הוסיף בשיחה עם ynet: "אנחנו מקבלים כלשונה את הצעתו של שר האוצר, אביגדור ליברמן: לקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד, ובכך לתקן את חוק הלאום ולהפוך לישראלים שווים. יחד עם זאת, כל עוד שזה לא יחוקק בכנסת, מבחינתנו זה מס שפתיים. זו העת לפעול בכנסת ולתקן את הנדרש. אסור להעלות חוק לעדה הדרוזית בנפרד, אשר יהפוך אותנו לשכירי חרב ללא זכויות ושוויון. לעת עתה ולצערי, אנחנו אזרחים סוג ב' וגם חללינו גיבורינו".
לדברי עו"ד שכיב עלי, פעיל בולט נגד חוק הלאום, "מאז קום המדינה מתנהלת מדינת ישראל עם העדה הדרוזית בצורה של ניפוח בלון האגו, צ'פחות וליטופים, מתוך אמונה כי הדרוזים הם סוג של ציבור שניתן לרצות אותו באמצעות ליטופים וניפוח של האגו. זמנים אלה חלפו מן העולם, העדה הדרוזית הגיעה למסקנה שהתנהלות המדינה עימה הייתה בבחינת שקרים ועבודה בעיניים למשך עשרות שנים, כאשר במהלך השנים דאגה המדינה לטפח רק את הממסד הדתי שאינו משרת בצבא תוך התעלמות מהצעירים שתרמו את חלקם בשירות הצבאי ותוך התעלמות מהזכויות האחרות".
עוד אמר עלי: "כעת על המדינה להתעורר ולהתחיל לתקן את הנזק העצום שעשתה לצעירי העדה הדרוזית על פני השנים. חוק הלאום זה חוק של עליונת יהודית שנולד בחטא, קיומו זה חטא ויש להכחידו כדי לסיים את הסאגה של חוק הלאום ולמחוק אותו מספר החוקים שעה שהוא מבייש את מדינת ישראל. פרסום שמו של מחמוד בעיתוי הזה אינו ראוי, היה מקום להימנע מהפרסום דווקא ביום הנכבה".
השתתפה בהכנת הכתבה: מורן אזולאי