זה אמור היה להיות טיול שנתי תמים של תלמידי כיתה ח' בבית הספר האנתרופוסופי "ולדורף" בקיבוץ הרדוף שבגליל התחתון. חמישה ימים באזור מצדה, שלושים תלמידים ושני אנשי צוות, שאחד מהם הוא שותף בקבוצת הניהול של בית הספר וגם מחנך הכיתה.
אלא שבמהלך הטיול יזמו בנות הכיתה, נערות בנות 13, צילום שלהן בעירום חלקי, ללא חלק עליון, כשהן פונות עם הגב למצלמה. אירוע חריג ומסוכן שלא היה צריך לקרות כלל, ודאי לא במסגרת חינוכית. אבל לא רק שהמנהל לא עצר את הבנות, כמתבקש, אלא הוא נענה לבקשתן לצלם אותן בטלפון הנייד שלו, ואחר כך גם פרסם את התמונה בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית.
5 צפייה בגלריה
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
בית הספר האנתרופוסופי בהרדוף
(צילום: נחום סגל)
5 צפייה בגלריה
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
צילום מבחוץ של בית ספר ולדורף הרדוף בקיבוץ הרדוף
מסורת ידועה, ולא נעשה דבר כדי להפסיק אותה. בית הספר ולדורף הרדוף
(צילום: נחום סגל)
מעדויות שהגיעו ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" התברר שצילום הבנות במהלך הטיול הפך למסורת מפוקפקת ארוכת שנים שידועה לצוותים החינוכיים של בית הספר. כמו כן, למרות שהאירוע נודע למשרד החינוך ומתווסף לשורה של אירועים חמורים דומים שקרו באותו המוסד, לא ננקט כל צעד משמעתי בנושא. רק אחרי פניית ynet ו-"ידיעות אחרונות" הודיע המשרד כי יזמן את המנהל לשימוע.
"מדובר בכל בנות הכיתה", סיפר מ', אביה של אחת הנערות. "14 נערות, ילדות בכיתה ח' ללא חולצה וחזייה, עומדות עם הגב ומביטות למצלמה באמצע המדבר. לפחות שש שנים שהדבר הזה נמשך בבית הספר, וגם אם זה לא נעשה בנוכחות המורים - הם ידעו את זה. זו מסורת ידועה, ולא נעשה דבר כדי להפסיק אותה. השנה הבנות ביקשו מהמנהל עצמו שיצלם אותן והוא הסכים. הילדים יצאו לטיול ללא הטלפונים הניידים שלהם, ולכן רק למורים הייתה אפשרות לצלם. כשהם חזרו הביתה הם פתחו את הטלפונים ואז בקבוצה של כל הכיתה המנהל שלח את התמונה לכל הילדים, כולל הבנים, וזמן קצר לאחר מכן מחק והתנצל.
5 צפייה בגלריה
קיבוץ הרדוף, ארכיון
קיבוץ הרדוף, ארכיון
קיבוץ הרדוף, ארכיון
(צילום: אסף קמר)
"אני מרגיש שיש בעיה מוסרית עמוקה באופן שבו בית הספר מתנהל, והיא הולכת וגולשת למקומות שמסכנים את בריאות נפשם של הילדים. יש הבדל אם הבנות מצלמות בסתר לבין זה שהמנהל בעצמו מצלם את התמונה. זה מסר בעייתי, חשיפה מינית של הגוף שלהן כלפי מורה. אם מנהל בית הספר חושב שצילום עירום הוא לגיטימי, איך אני יכול לסמוך על שיקול דעתו? זה אבסורד. אני לא מעוניין שאף גבר, בטח לא דמות חינוכית, יצלם את הבת שלי עירומה. אני מזועזע. נראה לי כל כך הזוי, זה אירוע טראומטי עבור הילדות. גם אם הן לא יודעות ומבינות את זה כרגע, הן יגדלו ויבינו את הסיטואציה".
המנהל, שמחק את התמונות מקבוצת הוואטסאפ זמן קצר אחרי ששלח אותן, כתב מכתב להורים: "בזמן הטיול ביקשו בנות הכיתה להצטלם על רכס חוד עקב עם גב חשוף. לאחר שהתמונה צולמה הודעתי להן שאני לא יכול לשלוח אותה אליהן אם הדבר לא מתאים למישהו, כולל ההורים. לצערי הרב, כאשר שלחתי את כל תמונות הטיול בקבוצה של ילדי הכיתה הועברה תמונה זו בטעות ונמחקה מיד. אני מתנצל בפני ההורים שחשו שזה מעשה לא ראוי לאשר צילום שכזה, למרות שהבנות רואות זאת כמסורת וביקשו ממני, וכמובן על הטעות בשליחת התמונה".
למרות שמדובר באירוע של בגיר שמצלם קטינות בעירום, עד כה לא הוגשה תלונה בנושא הצילומים, לא על ידי ההורים ולא על ידי משרד החינוך, והמקרה לא מוכר למשטרה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: אסף קמר)
משיחות עם הורים נוספים מתברר שהיה לפחות עוד מקרה דומה אחד לאורך השנים, עם מורה אחר. גם הוא נודע למשרד החינוך, אך לא טופל מעולם באופן משמעותי. "קיימת מסורת ארוכת שנים של צילום כיתתי בעירום בטיול שנתי בכיתה ח'", סיפרה אמא שילדיה למדו במוסד. "בנים בנפרד, בנות בנפרד, איברי המין מוסתרים. לפני מספר שנים מחנך כיתה הצטלם עם כל הבנים כשהם - הילדים והמחנך - עירומים ומסתירים את איבר המין עם הידיים. נעשה ניסיון לסגור את זה בתוך בית הספר. גם אז הסתכלו על זה כעל איזו שטות או הלצה שלא במקומה. זה הגיע למשרד החינוך והסתכם בנזיפה, והמחנך המשיך בתפקידו".
"הנהלת בית הספר מתייחסת למשרד החינוך כאל אויב, מתעסקת במי הדליף את התמונה ולא בחומרת המצב", הוסיפה. "אין גורם שמפקח. אפשר לשקר, אפשר לטייח, לסגור הכל בתוך הקהילה. ההסתרה, היהירות - תפיסה של ההנהלה לפיה 'אנחנו יודעים מה זה חינוך ומשרד החינוך לא יודע', זה הלך רוח הרסני ובעייתי. לא הייתי שמה עוד ילדים במסגרת הזאת".
5 צפייה בגלריה
(צילום: אסף קמר)
האירועים האלה מצטרפים לאירועי אלימות לכאורה של מורה בבית הספר כלפי תלמידים, שהתפרסמו בשבועות האחרונים ברשתות החברתיות. "הוא היה המחנך שלי ביסודי הרדוף במשך שש שנים. חמש שנים מתוכן הוא התעלל בי פיזית, מכיתה א' ועד כיתה ה'", תואר בפוסט שכתבה בוגרת בית הספר בפייסבוק. "כל פעם שאני הייתי עושה משהו שלא מצא חן בעיניו - נגיד לדבר בכוונה כשמבקשים שקט או להתרוצץ בכיתה כשצריך לשבת - במקרה כזה הוא לא היה מחכה יותר מדי. הוא היה תופס אותי חזק בשתי הזרועות, מרים אותי גבוה באוויר, לעיתים עד מעל גובה הראש שלו, ומטיח אותי חזק על הספסל או על משקוף הדלת, או על ידית המתכת של הדלת - דאג שהיא תיתקע בי ממש בעצם הזנב או בגב התחתון. גם המתלים של התיקים היו אחלה כלי דוקר שאפשר להטיח אותי עליו".
אחת האמהות סיפרה על אותו מחנך כי "הילדים שלי אמרו בפירוש שראו אותו לפחות פעם אחת גורר ילדים באופן אלים, מטיח אותם על כיסא. כולם יודעים את זה, וזה מעמיד את הילדים בקונפליקט מאוד גדול. יש המון צדדים נהדרים ויפים במסגרת הזאת, אבל אם יש ילד יותר מאתגר מתחילים חיכוכים והאצבע המאשימה תמיד מופנית לילד ולהורה. אחת הבעיות במערכת הזאת שהיא כל הזמן שמה אותך במקום שהם יודעים ואתה לא. הבעיה היא בילד, בך, אבל לא אצלם".
בפוסט אחר שכתבה אשת צוות שעבדה בבית הספר, נכתב: "עזבתי מרצוני כי לא יכולתי להמשיך לקחת חלק במקום כזה. האלימות המוסתרת, כל האירועים החריגים, המושתקים, כל הפאסיב-אגרסיב והמניפולציות הרגשיות שמפעילים בהרדוף על ילדים, נוער, מבוגרים, הורים, מורים וחסרי ישע. ואיפה הפיקוח? גם הוא נופל למלכודת הדבש - עושים לו הצגה גדולה עם כל הנכסים ומשתיקים את השאר".
כאמור, רק בעקבות פניית ynet ו-"ידיעות אחרונות" הודיע משרד החינוך כי לנוכח חומרת הטענות מנכ"לית משרד החינוך הורתה לזמן את המנהל לשימוע שתערוך בעצמה. "אשר למורה, יצוין כי הוא אינו מגיע לבית הספר", נמסר.