3 צפייה בגלריה
אחמד טיבי איימן עודה
אחמד טיבי איימן עודה
הקרע נמשך. איימן עודה וסמי אבו שחאדה
(צילום: AFP)
פחות משבועיים לפני הגשת הרשימות לוועדת הבחירות, והפערים העמוקים בין מפלגת חד"ש, הגדולה מבין מרכיבי הרשימה המשותפת, למפלגת בל"ד - התרחבו עוד יותר. במפלגתו של סמי אבו שחאדה החליטו שלא להתמודד במתכונת הנוכחית בבחירות הקרובות - אך לא פוסלים את האפשרות לרוץ בנפרד או עם מפלגות אחרות מהרשימה המשותפת, כשלמעשה נותרה רק תע"ל של אחמד טיבי.
חוסר ההסכמה לרצונו של איימן עודה להמליץ על מועמד לראשות הממשלה קיבל היום (היום) אישור נוסף, הפעם בקרב הוועד המרכזי של בל"ד, שהתכנס במטה המפלגה בבאקה אל-גרבייה.
חברי המפלגה קבעו כי בל"ד תישאר מחויבת לעקרונות "הזרם השלישי", שמשמעותו חוסר השתתפות בזירה הפוליטית הישראלית בכל הנוגע להמלצה על ראשי ממשלה, אך המשך פעילות בכנסת תוך מאבק על הסוגיה הפלסטינית ופנייה לקהל מצביעים ערביים. בוועד המרכזי החליטו שבכירי בל"ד ימשיכו לנהל משא ומתן עם מפלגות ופוליטיקאים ערבים - אך הוא זה שיאשר את ההתפתחויות שיירשמו במהלך השבוע הקרוב.
3 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
ישתף פעולה עם בל"ד? ח"כ אחמד טיבי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש מטה הבחירות של חד"ש, עאדל עאמר, פרסם הערב הודעה הקוראת לשותפים ברשימה המשותפת למצות את המשא ומתן. "הסחבת בהרכבת הרשימה משרתת רק את הימין הגזעני ואת המפלגות שרוצות לדחוק לשוליים את הציבור הערבי ואת קולם הלאומי בכנסת", אמר עאמר. "אנחנו התחלנו לפעול בכל הרמות כדי לצאת לציבור עם תוכנית עבודה שמתייחסת לבעיות והחששות של העם שלנו. התוכנית הזו תהיה חזקה יותר עם אחדות, וכך גם העם שלנו".
הוא ציין כי "אנחנו יכולים לומר בביטחון, על סמך הניסיון של השנים האחרונות שבהן עבדנו בהרמוניה. הרמנו את קולם של אנשינו ושירתנו אותם, ואין הצדקה לפיצול הרשימה המשותפת בזמן שסמוטריץ' ובן גביר מתאחדים".
בתוך כך, בתע"ל של אחמד טיבי נערכו היום פריימריז לרשימת המועמדים, כשהיו"ר טיבי נבחר למקום הראשון מבלי שאיש יתמודד מולו - אך הדרמה המפלגתית התרחשה כשמספר 2 ברשימה, חבר הכנסת אוסמה סעדי, הודיע על פרישתו - מה שהוביל לניסיונות לשכנע אותו להישאר.
בתגובה להחלטתו של סעדי החליטו גם שני המועמדים הנוספים שהתמודדו נגדו על המקום השני בתע"ל לפרוש מהפריימריז - ובמפלגה יצטרכו להכריע על זהות המועמד שייבחר. טיבי הפציר גם כן בסעדי לחזור בו מהחלטתו, ושיבח אותו בהודעות שהוציא מטעמו. "סעדי הוא לא עוד חבר כנסת, אלא הטוב ביותר שיש", אמר יו"ר תע"ל. "הוא מנהיג שתרם רבות לרשימה המשותפת ולחברה הערבית כולה - והודעתו היא מכה קשה לתע"ל".
3 צפייה בגלריה
אוסמה סעדי
אוסמה סעדי
החליט שלא להתמודד - אך המפלגה מסרבת לקבל זאת. אוסמה סעדי
(צילום: יואב דודקביץ')
טיבי הוסיף כי "המפלגה מסרבת לקבל את הודעתו, ולמרות ההתנגדות הנחרצת בוועידת המפלגה הוא לא חזר בו עדיין. מקווה שהמשא ומתן להקמת הרשימה המשותפת יצליח - ואוסמה יהיה שחקן מפתח בה".