על הנייר, הצבא הרוסי אמור היה לכבוש את קייב בתוך ימים. אבל אחרי כשבועיים של לחימה, כוחותיו של פוטין מתקדמים באיטיות רבה. הרוסים אינם מפרסמים את כמות האבדות שלהם, אבל אוקראינה טוענת שיותר מ-10,000 חיילים פולשים נהרגו עד כה. זאת בנוסף ל-250 טנקים שהושמדו, 48 מטוסי קרב ומספר דומה של מטוסים.
המלחמה באוקראינה – כתבות נוספות:
הסיבה העיקרית לדשדוש הרוסי היחסי, למרות היתרון הגדול באיכות ובכמות הלוחמים וכלי המלחמה, היא שממול מציבים האוקראינים כלי נשק פשוטים ויעילים, ובראשם מל"טי התקיפה שרכשו מטורקיה, הביירקטר TB2.
3 צפייה בגלריה
מל"ט טורקי טורקיה טס מעל קפריסין סכסוך על גז
מל"ט טורקי טורקיה טס מעל קפריסין סכסוך על גז
מל"ט טורקי. ארכיון
(צילום: AP)
המל"ט הטורקי כיכב כבר בשירות אזרבייג'ן מול ארמניה, במלחמה האחרונה בנגורנו קרבאך, ובמלחמת האזרחים בלוב. עלותו רק כמיליון דולר, לעומת 20 מיליון דולר עבור המל"ט האמריקני התוקף המקביל, MQ9 ריפר, והוא מסוגל לשהות 24 שעות באוויר ולשאת ארבע פצצות.
צילומים מאוקראינה הציגו מל"טי ביירקטר משמידים מהאוויר שיירות רוסיות של טנקים ומשגרי טילים נגד מטוסים. המל"ט יכול להמריא משדות תעופה קטנים ומוסווים, והוא קשה יותר לגילוי ולהפלה.
פולין כבר הזמינה לפני כמה חודשים 24 מל"טים כאלה, וליטא הודיעה השבוע שתהיה הלקוחה הבאה. הטורקים מכרו כבר יותר מ-250 מל"טים מסוג זה למדינות זרות, תוך שהם מנצלים את הקשיים שמערימה ארה"ב על מכירת מל"טים חמושים, ואת העובדה שהתעשיות הביטחוניות בישראל אינן מציעות גרסאות חמושות למל"טים שלהן, למרות שמקורות זרים טוענים כי הן מייצרות כאלה.
3 צפייה בגלריה
כוחות רוסים בדרך לקייב
כוחות רוסים בדרך לקייב
כוחות רוסיים בדרך לקייב. לפי האוקראינים, יותר מ-10,000 חיילים רוסים נהרגו
(צילום: EPA/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS SERVICE)
אוקראינה עושה שימוש גם במל"ט מתאבד זעיר מייצור מקומי, שיכול לטוס לטווח של כ-50 ק"מ מעבר לקווי הרוסים. כלי טיס זה נושא שלושה ק"ג חומר נפץ ויכול להתרסק על משאיות שמובילות דלק וחימוש, משגרי טילים ניידים וכלי רכב שאינם ממוגנים. לפי יצרנית הכלי, DA דיינמיקס, ביצע כלי הטיס זה כבר 60 משימות מאז הפלישה הרוסית.
עוד לפני הפלישה, מדינות נאט"ו החלו להעביר לאוקראינה טילי נ"ט ומשגרים, ובשבועיים האחרונים הקצב מתגבר. לטנקים הרוסיים אין מערכת הגנה כמו מעיל רוח של רפאל, והטילים משמידים שיירות שלמות בהתקפות מהמארב של כוחות לוחמים שממהרים להיעלם מהזירה.
3 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים באירפין
חיילים אוקראינים באירפין
הצבא האוקראיני משתמש בכלי נשק פשוטים ויעילים. חיילים אוקראינים באירפין
(צילום: AP)
ארה"ב הכריזה עוד לפני הפלישה על סיוע חירום ביטחוני בסך 200 מיליון דולר, ולאחריה על 350 מיליון דולר נוספים. מדובר בעיקר ב-17 אלף טילי נ"ט וב-2,000 טילי כתף סטינגר נגד מטוסים ומסוקים. אלה אחראים לרוב ההפלות שספג חיל האוויר הרוסי.
14 מדינות העבירו עד כה נשק לאוקראינה. המשלוחים נוחתים במטוסים אמריקניים במדינות סמוכות לאוקראינה ומשם מועברים במשאיות לאזורי הקרבות. טילי נ"ט וכתף הם נשק התנגדות קלאסי, כפי שלמדו הרוסים עוד באפגניסטן. אם פוטין יעמיק את הכיבוש, אלה יהיו כלי הנשק העיקריים של האוקראינים מול הצבא הרוסי, בהשראת הטליבאן שהצליח באמצעותם לסלק את ברית המועצות מהמדינה לפני יותר מ-30 שנה.