נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן גרם אמש להרמת גבות, כשבנאום שנשא על שינויי האקלים אמר דברים שמהם השתמע בשוגג כי הוא חולה כעת בסרטן. בנאומו סיפר ביידן כי גדל בקליימונט, דלאוור, שבה יש מתקנים רבים לזיקוק נפט, וכי הם גרמו לזיהום רב באזור: "זו הסיבה שלי ולעוד כל כך הרבה אנשים אחרים שגדלתי איתם יש סרטן", אמר הנשיא.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן חוזר הלילה מהנאום שבו סיפק את פליטת הפה
( צילום: AP )
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
במת הנאום של ביידן, אמש. פליטות פה, או "פצצות ג'ו", היו כבר בצעירותו
(צילום: רויטרס )
בעקבות דבריו של ביידן נאלץ אמש הבית הלבן לפרסם הבהרה, שבה מסר כי הנשיא התכוון לטיפול נגד סרטן העור שקיבל לפני שנכנס לתפקידו. בטרם כניסתו לבית הלבן צלח ביידן כמה הסרות של גידולים סרטניים בעורו, ובדו"ח על מצבו הבריאותי משנת 2021 כתב רופאו, ד"ר קווין אוקונור, כי הוא עדיין נמצא תחת מעקב בחיפוש אחר נגעים חדשים. בדו"ח ההוא צוין כי לפי שעה אין חשד לנגעים סרטניים נוספים בעורו.
לא ברור מדוע בחר ביידן דווקא בזמן הווה כדי לתאר את החוויה האישית שלו עם הסרטן. בדו"ח הרפואי אשתקד ייחס ד"ר אוקונור את הנגעים שהוסרו מגופו של ביידן לזמן שבילה לאורך חייו בשמש ללא הגנה, כמו רבים מבני דורו, ולא לחשיפה לכימיקלים מתעשיית הנפט. ביידן, יצוין, עבד בצעירותו כמציל בבריכה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
64% ממצביעי הדמוקרטים מעדיפים שיפרוש בתום הכהונה. ביידן
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ממשיך להימצא תחת מעקב לגילוי נגעים חדשים. נאום הנשיא אתמול
(צילום: AFP )
דבריו של ביידן מגיעים בצל התהייה אם בכוונתו להתמודד על כהונה נוספת בבחירות לנשיאות שייערכו ב-2024. ביידן בן 79, וכבר עם כניסתו לבית הלבן היה הנשיא המבוגר בתולדות ארה"ב. חלק מיריביו במחנה הרפובליקני מקדמים בקדחתנות את התפיסה שלפיה הוא אינו בריא ואינו צלול דיו, והם ניצלו לשם כך כמה פליטות פה שסיפק מאז כניסתו לתפקיד, כולל כמה שבהן תיאר לכאורה אירועים מעברו שכלל לא התרחשו, כמו ביקור בבית הכנסת בפיטסבורג שבו נרצחו ב-2018 11 בני אדם.
עם זאת ביידן היה ידוע לאורך כל הקריירה שלו, כבר מצעירותו, כמי שמוּעד לפליטות פה, שאף זכו לכינוי "פצצות ג'ו". בביקורו בישראל ובסעודיה בשבוע שעבר נראה חיוני למדי, וגם מבקריו עמדו על כך.
מעמדו הציבורי של ביידן בארה"ב ירוד ביותר כעת, ולפי סקרים אחרונים רק 36% מהאמריקנים שבעי רצון מתפקודו. לפי סקר שפורסם החודש ב"ניו יורק טיימס", אפילו 64% ממצביעי הדמוקרטים מעדיפים שביידן לא יתמודד על כהונה נוספת ב-2024, אלא יפנה את הדרך למועמד דמוקרטי אחר.