אף שהתחלואה בקורונה ביישובים הערביים גבוהה, רבים ממשיכים לעבור על תקנות משרד הבריאות ולקיים אירועים המוניים. הערב (חמישי) התקיימה חתונה בכפר ברטעה, שמחציתו בשטחי הרשות הפלסטינית ומחציתו בארץ, שם רקדו האורחים ללא שמירה על ריחוק, ואתמול הפסיקה המשטרה חתונה רבת משתתפים בג'סר א-זרקא הסמוכה לזכרון יעקב.
האולם בברטעה, שבו מתקיימת חתונה כמעט מדי יום, נמצא בפאתי הכפר והוא מהווה מוקד משיכה לתושבי היישובים הערביים מהצפון, מהמשולש ומוואדי ערה. "המקום היחיד שמצאתי לקיים בו את החתונה היה ברטעה", אמר אחד מתושבי המשולש שארגן אירוע בכפר לפני כמה ימים. "אין מקום אחר לקיים בו אירועים. בברטעה אפשר לשמוח בלי שהמשטרה תתנפל עלינו". לדבריו, "אני יודע מה ההוראות אבל נמאס לנו שהכול סגור. מגיע לנו לפחות לחגוג ביום הזה. לא יכולתי לקיים חתונה עם 20 אורחים. גם ככה אנשים שלא מגיעים לחתונה יגיעו הביתה".
4 צפייה בגלריה
חתונה בברטעה בניגוד להנחיות סגר הקורונה
חתונה בברטעה בניגוד להנחיות סגר הקורונה
אורחים בכניסה לאולם בברטעה
נזכיר כי השכרת האולמות בשטחים, ובמיוחד בכפר החצוי ברטעה, מוכרת לגורמים בארץ. האכיפה על התקנות בצד הפלסטיני של הכפר, ובשטחי הרשות הפלסטינית בכלל, כמעט לא קיימת ורבים מנצלים את הפרצה כדי לחגוג וליהנות.
מנגד, נשמעת ביקורת בתוך החברה הערבית על התופעה. "לא יכול להיות שיקיימו חתונות באולמות בברטעה בלי שאף גוף יאכוף אותן. דיברו על הנושא ומתחו עליו ביקורת אבל לצערי אין מי שיעצור אותם". לדבריו, "אם המצב ימשיך, בטח שאחוז התחלואה ימשיך לעלות. אלה אנשים שאין להם אחרוית. חובה למצוא פתרון, אחרת כאילו לא עשינו כלום".
4 צפייה בגלריה
המשטרה עוצרת חתונה בג'סר א-זרקא בניגוד להנחיות סגר הקורונה
המשטרה עוצרת חתונה בג'סר א-זרקא בניגוד להנחיות סגר הקורונה
תיעוד החתונה בג'סר א-זרקא ממצלמות המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)

אך לא רק בשטחים מתקיימים אירועים. אמש שוטרי תחנת זכרון יעקב פתחו בסריקות לאחר שקיבלו דיווח על חתונה רבת משתתפים בג'סר א-זרקא. כשהגיעו למקום מצאו כמאה אורחים שלא הקפידו על ריחוק חברתי או על עטיית מסכות. האורחים פוזרו לבתיהם והבוקר נחקרו באזהרה הכלה ואביה.

כך לא נתגבר על הקורונה

לאורך השבועות האחרונים פרויקטור הקורונה היוצא, פרופ' רוני גמזו, מפציר בתושבי היישובים הערביים ללכת להיבדק ומזהיר מפני תחלואה סמויה במגזר. גם חבר בצוות הפרויקטור והממונה על החברה הערבית ב"מגן ישראל", איימן סייף, הזהיר כי נראה עלייה בתחלואה אם המצב ימשיך. בימים האחרונים אף אמר גמזו כי מדובר בהתפרצות של ממש בתחלואה בחברה הערבית.
"יש לנו סגר כבר עשרה ימים על מג'דל שאמס ומסעדה", אמר גמזו מוקדם יותר במסיבת עיתונאים. "אנחנו מעלים את הקריטריונים וזה מכניס עוד כמה ערים לסגר. מדובר ב'תחלואה עוברת' שמדלגת בין היישובים".
אחת ההמלצות שהגיש גמזו אתמול לקבינט כללה איסור כניסת ישראלים לשטחי A ו-B של הרשות הפלסטינית ומימוש הגבלות גם בשטח C, זאת מחשש ל"ייבוא" תחלואה. בהקשר זה אמר סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, כי "נגביר את האכיפה. אני מעריך שיש ברשות הפלסטינית תחלואה קבועה ולא מדווחת".
עוד הומלץ לבצע 5,000 בדיקות סקר ביום לפועלים פלסטינים שנכנסים לשטח ישראל, לחייב בידוד על ישראלים שחוזרים מאזורים אדומים בשטחי הרשות, להמשיך את השיח בנושא מול גורמים ברשות ולתגבר את פעילות ההסברה בחברה הערבית. בקבינט סוכם שיתקיים דיון בנושא.