מנהל המכון הביולוגי בנס ציונה, פרופ' שמואל שפירא, העריך הבוקר (יום ב') כי החיסון הישראלי לקורונה יהיה מוכן עד סוף הקיץ הבא. "חודש יולי 2021 יהיה היעד הראוי והסביר", אמר פרופ' שפירא באולפן ynet כמה ימים לפני תחילת הניסויים לחיסון.
עם קבלת האישור לערוך ניסויים לחיסון, הכריזו אמש משרד הביטחון, משרד הבריאות והמכון הביולוגי על השלב הראשון שיחל בתחילת השבוע הבא. בחלק הראשון ייערכו בדיקות בטיחות על 80 מתנדבים בריאים בני 18 עד 55 בבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה בירושלים. ביום ראשון יחל הניסוי על שני מתנדבים ובהתאם לתגובותיהם לחיסון - הוא יורחב בהדרגה עד ל-80 איש (40 בכל מרכז רפואי).
3 צפייה בגלריה
פרופ' שמואל שפירא
פרופ' שמואל שפירא
"מגישים לישורת האחרונה". פרופ' שפירא באולפן ynet
(צילום: דולב ג'ולי)
"זה אירוע מרגש, יצאנו לריצה ארוכה לפני כתשעה חודשים והתקדמנו בדרך שהיא לא רק מורכבת מדעית", אמר הבוקר מנהל המכון הביולוגי פרופ' שפירא. "אנחנו מגיעים לישורת האחרונה אחרי שבדקנו את הניסויים בארבעה זנים של בעלי חיים כולל בהיבטים שונים של בטיחות חיסון. אנחנו מגיעים לקו המטרה והוא בני אדם".
- במה החיסון הישראלי ייחודי? "הגישה שלנו מאוד מודרנית, אבל מאוד סולידית ועל רגליים מוצקות. אין גישות כאלה בעולם, אנחנו לוקחים נגיף של בעלי חיים שלא מזיק לאדם שעליו הונדסו 'ספייקים' של נגיף הקורונה. זה הבסיס לחיסון, מערכת החיסון של בני האדם מזהה את זה לקורונה ומפתחת נוגדנים ותגובה תאית נגדו".
3 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
יותר מ-25 אלף מנות חיסון כבר הוכנו
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
- אז מה הולך לקרות בשבוע הבא? "יום ראשון יהיה יום מיוחד. אנחנו מתחילים בחיסון במתנדבים בצורה מדורגת. המטרה העיקרית היא לבדוק בטיחות אבל בד בבד נבדוק שהמתנדבים יוצרים תגובה נוגדנית, מה שאומר שמפתחים תחילת חיסון. המתנדבים בקבוצה הראשונה הם צעירים יחסית, אנחנו רוצים לראות שהם בריאים בהצהרה שלהם".
פרופ' שפירא הוסיף: "עברנו דרך ארוכה ואין קיצורי דרך והנחות. חברות אחרות בעולם נהנו מהנחות וקיצורי דרך ואנחנו עברנו רגולציה מאוד קפדנית, גם ישראלית וגם אירופית. בסוף לא כל כך חשובה הנגיעה בקו הגמר, אנחנו מייצרים חיסון לתושבי ישראל והמטרה שלנו היא להבטיח שהוא יהיה יעיל מאוד ובטוח".
- אתה אומר שלא חשוב מי חוצה את הקו ראשון אלא האיכות. החיסון הישראלי בין הטובים? "בין הטובים, אני מדבר על זה כרופא וכאדם, לאו דווקא כמנהל המכון למחקר ביולוגי. אם היום היו חמישה חיסונים על השולחן, הייתי בוחר בחיסון הישראלי".
- היית ממליץ לאחד מילדיך להתנדב? "אני מעוניין להתנדב אבל עברתי את גיל הסף לחיסון. חוקרים אצלנו רצון להתנדב אבל מסיבות אתיות זה לא ניתן כי אסור שלמתנדב תהיה זיקה לפיתוח החיסון".
- יהיו מספיק מנות לתושבי ישראל? "אם יהיה עד התושב הישראלי האחרון אני לא בטוח, אבל עד עכשיו הקצב מדבר בעד עצמו. יש לנו 25 אלף מנות בבקבוקים, ייצרנו מיליון מנות נוספות שנצטרך למלא אותן. בינתיים תאריך תפוגה מתחיל מהכנסת החומר לבקבוק, אבל יש 25 אלף מנות מוכנות".
3 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
כך נראה החיסון הישראלי
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
בחלק השני ייערכו בדיקות רחבות על 960 מתנדבים בריאים בני 18 ויותר. הניסוי בחלק זה צפוי להתחיל במהלך דצמבר. הוא יתקיים במקביל בכמה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ ונועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו.
החלק השלישי כולל ניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון בהשתתפות של עד 30 אלף מתנדבים. הניסוי מתוכנן להתחיל בחודשים אפריל-מאי 2021 (בכפוף להצלחת שני השלבים הראשונים). מדובר בשלב האחרון, שלאחר סיומו המוצלח ניתן יהיה לאשר את החיסון ולחסן את כלל האוכלוסייה. עם זאת, ההערכה בישראל היא שהשלב השלישי של הניסוי לא ייערך בארץ או לפחות חלקו יתקיים בחו"ל.
לדברי פרופ' שפירא, "לחלק השני לא תהיה בעיה למצוא מתנדבים, יש לנו יותר ממה שצריך. לגבי החלק השלישי אני מאמין שתימצא כמות מתנדבים מספקת, אבל כדי לעשות אותו יותר מהיר ויעיל נצטרך את רובו לעשות בארצות אחרות".
- מדינות אחרות הביעו עניין בחיסון? "כן, אפילו הבוקר. נכין גם מנות לשכנים קרובים. קיבלתי רמזים על מקומות אחרים ואמרתי שזה לא במנדט שלי, אלה שאלות מדיניות והחלטות של מדינת ישראל".
- החיסון הישראלי יסופק גם לפלסטינים בגדה ובעזה? "כן, הוא חיסון טוב ואני מניח שיהיו לו הרבה דורשים".