המכון למחקר ביולוגי הכריז הערב (שני) על אישור לתחילת השלב השני (פאזה 2) בניסויים הקליניים בבני אדם בחיסון המכון נגד נגיף הקורונה. לפי משרד הביטחון, השלב הראשון בחיסונים עבר ללא תופעות לוואי משמעותיות בקרב המתנדבים.
3 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
השלב השני בניסוי יחל בימים הקרובים בהשתתפות של כ-1,000 מתנדבים, תחילה במרכזים הרפואיים שיבא תל השומר והדסה עין כרם - ובהמשך הוא יתרחב בהדרגה למרכזים רפואיים נוספים ברחבי הארץ.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ מודיע על מעבר לשלב ב' של החיסון הישראלי
בני גנץ מודיע על מעבר לשלב ב' של החיסון הישראלי
גנץ מודיע על מעבר הניסוי לשלב ב', הערב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בהודעת המכון צוין: "עם סיומו המוצלח של שלב הפאזה הראשונה בחיסון המכון הביולוגי, ללא תופעות לוואי משמעותיות לפי משרד הביטחון, ובהמלצת שתי ועדות מומחים - פנימית וחיצונית - משרד הבריאות אישר להמשיך לפאזה השנייה. המכון הביולוגי השלים בימים האחרונים את כל ההכנות והוא ערוך ליציאה מיידית לשלב הבא.
"הפאזה השנייה בניסוי תכלול בדיקות בטיחות רחבות על כ-1,000 מתנדבים בריאים בגילי 18 ומעלה", נמסר עוד, "שלב זה נועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך לבחון מדדים ליעילותו. הפאזה השנייה תימשך מספר חודשים. הצלחתה תאפשר לצאת לניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון בהשתתפות עד 30 אלף מתנדבים (פאזה 3) בישראל ו/או בחו"ל".
3 צפייה בגלריה
שגב הראל
שגב הראל
שגב הראל, אחד ממשתתפי הניסוי
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
שר הביטחון בני גנץ מסר: "חוקרי המכון הביולוגי הם הסיירת של ישראל שלקחו על עצמם משימה חשובה מאין כמותה - הצלת חיי אדם. אני רואה חשיבות רבה בהמשך פיתוח חיסון ישראלי, שימשיך לשרת את החברה הישראלית שנים קדימה".

אלפי שקלים למתנדב, מיליונים לבתי החולים: כך זה יתנהל

לפני כשבועיים נודע ל-ynet על מועדו הצפוי של תחילת השלב השני של החיסון ועל פרטיו: בתי החולים שישתתפו בניסוי עשויים לקבל עד 4.5 מיליון שקל, ולנסיינים יינתנו עד 6,500 שקל עבור ההשתתפות בהתאם למספר הזריקות שיקבלו.
בתי החולים צפויים לקבל כ-20 אלף שקל עבור כל מתנדב שיקבל חיסון אחד, או כ-30 אלף שקלים עבור המתחסנים שיקבלו שני חיסונים. לאלה יש להוסיף מענקים נוספים שיועברו לבתי החולים - שעליהם גם יושתו הוצאות בגין ההשתתפות בניסוי ובהן הוצאות כוח אדם, והן עשויות להרוויח לכיסן בסופו של דבר כ-20 אחוז מן הסכומים שיועברו אליהם.
עוד נחשף אז כי מי שינהל את הניסוי בפועל לא יהיה המכון הביולוגי - אלא חברת הביוטכנולוגיה ומאגרי המידע האמריקנית IQVIA, שלה שלוחה בישראל, והיא מחזיקה בנתונים רפואיים בהיקף רחב. לפי דברים שאמר אז גורם במשרד הביטחון, "המכון הביולוגי העביר את האחריות על הניהול הביצועי לחברה הזו".