5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מדבר על מדיניות ההפלות
ג'ו ביידן מדבר על מדיניות ההפלות
"לא נרשה לעליון לקחת את החירויות שלנו". ביידן
(צילום: EPA)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם היום (שישי) על צו נשיאותי להגנה על זכותן של נשים להפלות, שכולל כמה צעדים מוגבלים בהיקפם. הצו של ביידן, שגינה את "הרוב הקיצוני" של בית המשפט העליון שהוביל לביטול פסק הדין "רו נגד ווייד", מנחה את משרד הבריאות האמריקני לקדם צעדים הקשורים לגישה להפלות בתוך 30 יום. בין היתר, הצו מוודא שכל אישה תקבל טיפול חירום רפואי בכל מדינות ארה"ב, ומגן על זכותה של אישה לנסוע למדינה שמאפשרת הפלות - גם אם היא חיה במדינה שאוסרת עליהן.
לצד הרחבת הגישה לגלולות להפסקת היריון, ביידן הנחה את משרד הבריאות האמריקני גם להבטיח לנשים גישה לשירותי תכנון משפחה ואמצעי מניעה, כולל התקנים תוך-רחמיים. הצו גם נועד להגן על פרטיות המטופלות ועל מרפאות ניידות שיבצעו הפלות סמוך לגבולות המדינות שאוסרות זאת.
5 צפייה בגלריה
הפגמת תמיכה בהפלות בפלורידה
הפגמת תמיכה בהפלות בפלורידה
הפגנת תמיכה בביצוע הפלות במיאמי שבפלורידה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
מוחים מחוץ לביהמ"ש העליון בארה"ב
מוחים מחוץ לביהמ"ש העליון בארה"ב
מוחים מחוץ לביהמ"ש העליון בארה"ב
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב לוס אנג'לס 26 ביוני
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב לוס אנג'לס 26 ביוני
מחאה בלוס אנג'לס
(צילום: AFP)
"מה שאנו עדים לו לא היה פסק דין חוקתי, אלא תרגיל בכוח פוליטי גולמי", אמר ביידן לכתבים בבית הלבן. "לא נוכל להרשות לבית משפט עליון שיצא מכלל שליטה ועובד עם גורמים קיצוניים מהמפלגה הרפובליקנית, לקחת את החירויות ואת האוטונומיה האישית שלנו".
סמכויותיו של ביידן, נציין, מוגבלות מכיוון שמדינות ארה"ב יכולות לחוקק באופן עצמאי חוקים שמגבילים הפלות וגישה לתרופות. לכן, ועל אף שהצו נועד למנוע גם עונשים פוטנציאליים לנשים שיבקשו לבצע הפלה, הוא לא יכול להחזיר את הגישה להפלה ביותר מתריסר מדינות בארה"ב, שבהן נכנסו מגבלות נוקשות או איסורים מוחלטים על הפלות. כתריסר מדינות נוספות בארה"ב, אגב, צפויות להטיל מגבלות ואיסורים גם כן. ג'ן קליין, המייעצת לנשיא בענייני מגדר, נשאלה כיצד הצו משנה את מצבן של הנשים - אך לא נכנסה לפרטים ספציפיים. לדבריה, "אי אפשר לפתור את מה שבית המשפט העליון עשה באמצעות צו".
5 צפייה בגלריה
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות בארה''ב
הפגנות בעקבות איסור ביצוע הפלות בארה''ב
השמרנים בעליון הובילו את הפסיקה, הליברלים הזהירו. מחאה בניו יורק
(צילום: AFP)
מאז ביטול פסק הדין "רו נגד וויד" מ-1973, שהתיר הפלות בכל רחבי ארה"ב במשך כמעט 50 שנה, נתון ביידן ללחצים כבדים מצד מפלגתו הדמוקרטית, שחלקים בה דורשים לנקוט פעולות תקיפות עוד יותר. על רקע בחירות האמצע בנובמבר, הבהיר הנשיא כי הדרך היחידה שבה ניתן להבטיח את חזרת הזכות להפלות בכל רחבי ארה"ב היא אם הציבור יבחר בנבחרי ציבור שתומכים בה. "אני לא חושב שלבית המשפט העליון, או לצורך העניין לרפובליקנים, יש מושג לגבי כוחן של נשים אמריקניות", אמר ביידן, והוסיף כי הוא מאמין שנשים יצביעו במספרי שיא בבחירות "כדי להחזיר את זכויותיהן".
נשיא ארה"ב התייחס גם לדיווחים האחרונים שלפיהם ילדה בת 10 מאוהיו נאלצה לנסוע לאינדיאנה כדי לעבור הפלה אחרי שנאנסה. "תארו לעצמכם שאתם אותה ילדה קטנה, בת 10", אמר. "מישהו מאמין לזה?".
הפסיקה של בית המשפט העליון בארה"ב העניקה למדינות היתר לאסור על הפלות לגמרי, או להטיל הגבלות בנושא. בבית המשפט העליון האמריקני מכהנים 9 שופטים, ומאזן הכוחות הוא 3-6 לטובת השמרנים. בארה"ב המינוי לעליון הוא לכל החיים, כך שהרוב שממנו נהנים השמרנים לא צפוי להשתנות בקרוב. שלושה מהשופטים הללו - ניל גורסץ', ברט קוואנו ואיימי קוני בארט - מינה הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שחגג את החלטתם. למעשה, רק שופט שמרן אחד, נשיא העליון ג'ון רוברטס, הצטרף לליברלים והצביע נגד ביטול פסק "רו נגד ווייד".
אחרי פרסום הפסיקה, השופטים הליברלים בעליון גינו את החלטת השופטים השמרנים. סטיבן ברייר, נציג השופטים הליברלים, הזהיר את האמריקנים שהרוב השמרני לא "סיים את עבודתו" - ועלול לפגוע בזכויות נוספות שנחשבות לבסיסיות באמריקה.