במשטרה ממשיכים לחקור את פרשת מותה של מאי אלנבארי בת ה-26, תושבת תל שבע שבנגב, לאחר שעברה ביום שבת טיפול אצל שייח מוכר במגזר הבדואי. החוקרים חושדים כי אותו שייח שנעצר ביצע בצעירה שביקשה את עזרתו טקס "גירוש שדים" – וחנק אותה במהלך הטיפול, דבר שהוביל למותה. לצד השייח חשודים בפרשה גם רופא במרפאה מקומית בתל שבע שאליה הובאה הצעירה לאחר "הטיפול", וכן בעלה של הצעירה ואמה.
2 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
השייח, הרופא וגם הבעל עצורים, האם שחררה. ארכיון
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בבאר שבע האריך היום את מעצרו של השייח עד ליום חמישי, והוציא צו האוסר לפרסם את שמו. הוא חשוד בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע. השייח טען בחקירתו כי הוא לא הספיק להתחיל את הטיפול כאשר הצעירה נפטרה. סנגורו של השייח, עו"ד יוסי לין, אמר כי "מרשי מכחיש את החשדות, הדברים יתבררו בהמשך".
את אמה של הצעירה, יוסרה אל-נבארי, הורה בית המשפט לשחרר. גם היא חשודה בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע. בנוסף, בית המשפט האריך עד ליום חמישי את מעצרו של שריף אל-אטרש, הבעל, החשוד אף הוא בקשירת קשר. בית המשפט התיר לבעל לצאת ללוויה של אשתו, לאחר שגופתה תשוחרר מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר.
עו''ד יוסי ליןעו''ד יוסי ליןצילום: אסף מגל
בית המשפט האריך בארבעה ימים גם את מעצרו של הרופא, קרוב משפחתו של השייח, אליו הובאה הצעירה כדי שיטפל בה. הוא ניסה להחיות אותה, שכן הגיעה אליו ללא דופק וללא נשימה, אך לא הצליח. הוא חשוד בשיבוש הליכי חקירה. בית המשפט החליט להאריך את מעצר הרופא לאחר שנקבע כי הוא אכן עשה את כל הניתן על מנת להציל את חייה – אך ישנן ראיות שניסה לשבש את החקירה כדי להגן על השייח.
בית המשפט אסר לפרסם גם את שמו של הרופא. סנגורו, עו"ד שמעון תורג'מן, הגיש ערר על הארכת המעצר וביקש לשחררו, שכן לדבריו הוא "משלם על מעשיהם של אחרים".
האירוע התרחש כאמור בשבת, ודווח למשטרה לאחר שהצעירה הובאה למרפאה מקומית ביישוב שבה נקבע מותה. שוטרים שהגיעו למקום פתחו בחקירה וגופת אלנבארי הועברה כאמור למכון לרפואה משפטית באבו כביר. בעקבות התקדמות החקירה נעצרו בלילה שבין ראשון לשני השייח והרופא, ובהמשך גם האם והבעל.
2 צפייה בגלריה
טקס גירוש שדים אילוסטרציה אילוס
טקס גירוש שדים אילוסטרציה אילוס
אילוסטרציה. אין מספיק מטפלים דוברי ערבית - ויותר צעירים בדואים פונים למטפלים "מסורתיים"
(צילום: shutterstock)
ד"ר סארה אבו כף, ראש המחלקה הרב תחומית באוניברסיטת בן גוריון ופסיכולוגית קלינית, הסבירה כי בקרב האוכלוסייה הבדואית מדווחות בשנים האחרונות מצוקות נפשיות רבות יותר. "לא מעט צעירים וצעירות נתקלים בקשיים נפשיים. אנחנו רואים שיש יותר מצוקות בשנים האחרונות בקרב האוכלוסייה הבדואית", אמרה.
לדבריה, המערכת לא מסוגלת להתמודד עם העומס עקב מחסור במטפלים שדוברים ערבית, מה שמעודד לעתים פנייה אל גורמים "מסורתיים" יותר, כלשונה: "יש פחות מ-15 מטפלים שיכולים לתת מענה בערבית. כשיש מצוקה ואין מענים יותר ויותר אנשים פונים לגורמים מסורתיים. מחוסר ברירה הם מגיעים לשם. אני רואה את חוסר האונים של המשפחות. פרקטיקת גירוש השדים היא מוכרת, אבל בעייתית. אבל יש השלכות לפרקטיקה כזו, במיוחד פרקטיקה בה יש אקטים אלימים יותר. אם אנשים עוברים אותה ומגיעים לשירותי בריאות הנפש הפורמליים אנחנו רואים את זה".
עוד אמרה ד"ר אבו כף: "לבי יוצא למשפחה על האובדן של אישה צעירה כל כך. זו טרגדיה קשה למשפחה. השאלה שצריכה להעסיק את החברה הישראלית היא איפה המענים לצעירים ולצעירות האלה? הם העתיד שלנו. איך אנחנו יכולים להבטיח את העתיד שלהם כשאי אפשר לתת להם מענה נגיש?".