יממה בלבד לאחר פרסום ההנחיה לחסן את מדוכאי החיסון במנה שלישית, צפוי משרד הבריאות לעדכן את רשימת הזכאים להתחסן ולהוציא ממנה חלק מחולי הסרטן שלפי ההנחיה המקורית יכלו להתחסן. ל-ynet נודע כי ההחלטה להכניס את החולים בסרטן לרשימה התקבלה ללא התייעצות עם האיגוד האונקולוגי של ההסתדרות הרפואית.
הבוקר (שלישי) התקיימה פגישה בין נציגי המשרד לנציגי קופות החולים ובה הוחלט על העדכון. הסיבה, לטענת גורמים שמכירים את הפרטים, היא שבשלב זה רק מושתלי איברים יוכלו לקבל את החיסון בניגוד להנחיה שיצאה אתמול שבה נכללו חולים מקבוצות נוספות. יובהר כי משרד הבריאות ציין בהנחיה ששוגרה אתמול לקופות החולים ולבתי החולים כי "ההגדרה של דיכוי חיסוני נקבעה עם האיגודים המקצועיים הבאים: האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות, החברה הישראלית להשתלות, האיגוד הישראלי לראומטולוגיה, והאיגוד הישראלי להמטולוגיה ולרפואת עירויים".
2 צפייה בגלריה
שמואל ברומברג
שמואל ברומברג
מתחסן שקיבל את החיסון השלישי
(צילום: נעמה עזריאל, דוברות שיבא)
כעת, כאמור, הקופות התבשרו כי הרשימה תתעדכן כך שלפחות חלק מחולי הסרטן לא יהיו זכאים למנת חיסון שלישית. ההתלבטות המרכזית שתעמוד בדיון לקראת עדכון ההנחייה תהיה מי הם יהיו. בין האפשרויות: הוצאת כלל החולים האונקולוגים מהרשימה, או הוצאה של חולים הנמצאים בטיפולים ביולוגיים, חולים שעוברים הקרנות או סוגים מסוימים של גידולים שנמצאים בהנחיה המקורית ובהם הודג'קין לימפומה ומיאלומה. החלטה סופית בעניין צפויה להתקבל ביממה הקרובה.

לקראת הגבלות חדשות - כתבות נוספות

משרד הבריאות ימליץ לקצר את ימי הבידוד לשבוע730 אובחנו אתמול עם קורונה, יותר מאחוז מהבדיקות חזרו חיוביותפערים בין נתוני משרד הבריאות לנתוני אמ"ן: "בדיקות שליליות נספרו פעמיים"אחרי הצהרת השר על התו הירוק באירועים, המנכ"ל מבהיר: "יכול להיות שנוותר" "יצא פרוטוקול אתמול למתן מנה שלישית", הסביר גורם בכיר במערכת הבריאות. "היום התקיים דיון עם משרד הבריאות ונודע לנו שעושים חשיבה מחודשת לגבי ההנחיה. לעת עתה סוכם שייצא מסמך מתוקן בהמשך ואנחנו מחכים שיצא, קרוב לוודאי מחר. על פי ההנחיה הנוכחית, אם מבוטח שהוא מושתל איברים יפנה לקופה - הוא יוכל להתחסן. לגבי השאר ולגבי חולי הסרטן – אנחנו מחכים להנחיות. באשר לחולי הסרטן הולכים לקיים איזשהו דיון וכרגע אנחנו לא מחסנים אותם. צריך לעשות חישוב מסלול מחדש והתמונה לא ברורה".
הגורם הוסיף כי "בדיון ביקשו נתונים מהמשרד כדי להבין על סמך מה גיבשו את הרשימה, ונאמר שהולכים לקיים דיון חוזר עם המומחים. לדעתי היה צריך לגבש הכל בצורה מסודרת ורק אז לצאת עם הנחיות, במקום לצאת בכותרות שאי אפשר לעמוד מאחוריהן". בנוסף, בחלק מקופות החולים אישרו כי לא יחסנו מבוטחים שאינם מושתלי איברים.
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
יו"ר איגוד האונקולוגיה נגד אלרעי פרייס: "ההוראה יצאה מהמשרד שלה"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד לאונקולוגיה קלינית של ההסתדרות הרפואית, אמר כי הופתע לשמוע על החלטת המשרד לחסן חולי סרטן. "החוזר הזה יצא אתמול ממשרד הבריאות באחריותה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס. מבין כל הסעיפים מופיע גם משפט אחד שמתייחס לזה שמומלץ לכל החולים האונקולוגים שנמצאים בטיפול כימותרפי, אימונותרפי וביולוגי לקבל חיסון שלישי. לא התייעצו איתנו ולא שאלו את האיגוד האונקולוגי מה דעתנו על כך - ודעתנו בנושא היא שונה". בר סלע ציין כי "בנושא הזה בוצעו כמה מחקרים פה בארץ, וחלקם התפרסמו ויתפרסמו בעיתונות הכי טובה בעולם, שמראים שרמת החיסון של חולים המקבלים טיפולים אימונולוגים וביולוגיים אינה שונה מכלל האוכלוסייה שיש לה מחלות כרוניות, או האוכלוסייה הבריאה. גם אלו שמקבלים כימותרפיה - רמת ההגנה קרובה. לא נראה שיש הצדקה להנחיה הזו בצורה כזאת כללית". לדבריו, "הרבה אנשים חוו תופעות לוואי בעקבות החיסון ואולי דווקא לאנשים שנמצאים באמצע הטיפולים זה יכול לפגוע להם ברצף הטיפולי, שזה מאוד חשוב בטיפול האונקולוגי".
יו"ר האיגוד הוסיף כי היום הוקמה ועדה מקצועית של כמה אונקולוגים העוסקים בתחום, שייעזרו גם במומחים למחלות זיהומיות כדי לגבש הנחיות מקצועיות. "היום אחר הצהריים אנחנו נקיים דיון דחוף במועצה הלאומית לאונקולוגיה על מנת לעצור את מחול השדים הזה, כי לא נראה שזה נלקח לאחר התייעצות מקצועית מספקת, ולפחות לא איתנו. אנחנו הגורם המקצועי אם לא העיקרי, ואנחנו צריכים להיות שותפים בהחלטות".
ההנחיה המקורית של המשרד יצאה אתמול בתום שלושה חודשי היערכות, ועם קבלת ההודעה החלו אתמול לחסן במרכז הרפואי שיבא בתל השומר מושתלי איברים בלבד. על פי ההנחיה, מומלץ לחסן את מדוכאי החיסון כשמונה שבועות לאחר קבלת המנה השנייה ולא פחות מארבעה. מטרת המהלך השנוי במחלוקת היא להוביל לעלייה בכמות הנוגדנים בגופם של המתחסנים לאחר שבמחקרים של מספר בתי חולים בישראל עלה כי הם אינם מפתחים נוגדנים או שרמת הנוגדנים היא נמוכה במיוחד".