ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה הודיעו הערב (יום ד') על מינויו של אהרון פרנקו, לשעבר נציב שירות בתי הסוהר, לפרויקטור שיתכלל את הטיפול בחברה הערבית, ובין היתר בפשיעה. פרנקו, ששימש בעבר גם מפקד מחוז ירושלים במשטרה, כינה בשנת 2009 את האזרחים הערבים "כפויי טובה". ההכרזה הגיעה בצל הירי שלשום באחמד חג'אזי, שנקלע לירי בין עבריינים לשוטרים בעיר טמרה.
"יצא לי לעבוד איתו, להתרשם מהרצינות שלו ומהמקצועיות שלו ומההגינות שלו", אמר נתניהו על פרנקו, שיהיה כפוף בתפקידו למשרד ראש הממשלה. "יש לו ניסיון מבצעי ומקצועי עשיר מאוד. אהרון גם ידאג לכך שנדאג להשלים את יתר התוכנית שהקצינו בה 15 מיליארד שקל למגזר הערבי".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואהרון פרנקו
בנימין נתניהו ואהרון פרנקו
נתניהו ופרנקו. האחרון כינה את הערבים "כפויי טובה"
(צילום: אמיל סלמן)
4 צפייה בגלריה
אהרון פרנקו
אהרון פרנקו
אהרון פרנקו
(צילום: אמיל סלמן)
בעת ששימש מפקד מחוז ירושלים נקלע פרנקו לסערה בשנת 2009, כאמור, כשאמר לאחר התפרעויות בערב יום כיפור כי "יש כפיות טובה מצד הערבים". בשיחה עם עיתונאים בנקודת משטרה מעל הכותל, אמר כי "המשטרה אפשרה למתפללים המוסלמים הרבים שהגיעו להר הבית לקיים את הרמדאן והכל עבר בסדר מופתי. עכשיו, בזמן חגי תשרי, הם מתפרעים".
חברי הכנסת הערבים זעמו על אותם דברים, וח"כ אחמד טיבי אמר כי "יש להעביר את מפקד המחוז קורס בדמוקרטיה וערכי שוויון". יו"ר ועדת המעקב, מוחמד זידאן, הוסיף: "לא ייתכן שמפקד במשטרה בישראל יאמר דברים כאלה. המסגד צריך להיות פתוח לא רק ברמדאן, הוא לא עושה לנו טובה. זו זכות דתית שלנו שלאיש אין את האפשרות למנוע אותה מאיתנו".
ראש הממשלה הודיע גם כי יקים ועדת שרים מיוחדת שיעמוד בראשה, ושתתכנס באופן קבוע, כלשונו. "אני מחויב באופן אישי לביצוע התוכניות הללו, שנותנת אפשרות לחולל מהפכה", הבטיח נתניהו לאזרחים הערבים. "התוכנית המיידית כוללת איסוף נשק, בניית תחנות משטרה והקמת מוסדות רווחה". הוא גם כינה את אירועי הפשיעה בחברה הערבית "טרור", אמר שיש להיאבק בה כפי שנאבקים בטרור ושלח תנחומים למשפחתו של אחמד חג'אזי.
4 צפייה בגלריה
 יעקב שבתאי ואמיר אוחנה
 יעקב שבתאי ואמיר אוחנה
המפכ"ל שבתאי והשר אוחנה
(צילום: אמיל סלמן)
4 צפייה בגלריה
הסטודנט אחמד חג'אזי שנורה למוות
הסטודנט אחמד חג'אזי שנורה למוות
הסטודנט שנורה למוות בטמרה, אחמד חג'אזי
השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התייחס גם כן למותו של חג'אזי ואמר כי "קבוצה של עבריינים הגיעה במטרה לעשות פעילות פלילית. שני שוטרים קראו להם לעצור, ואלה פתחו בכלי נשק אוטומטיים אל עבר השוטרים. התפתח מרדף שבמהלכו נפגעו שניים. אחד נהרג, השני נפצע והשלישי הצליח להימלט. לצערנו אחמד חג'אזי, סטודנט צעיר נהרג. איננו יודעים לומר בשלב זה מאיזה צד נפגע. אנחנו מבקשים להביע מעומק הלב את תנחומינו למשפחת חג'אזי ולאחל החלמה מלאה לד"ר ערמוש (שנפצע באירוע - ח"ש)".
גם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הצטרף לאוחנה. "אני משתתף מעומק ליבי בצער וכואב את מותו של אחמד חג'אזי. הוא נקלע לזירת קרב, שבה עבריינים חסרי כל רסן ירו לעבר שוטרים", אמר.
המפכ"ל והשר לביטחון פנים הודיעו על הקמת אגף חדש במשטרה, שיכונה "סייף", ותפקידו יהיה לפעול נגד הפשיעה בחברה הערבית, שבראשו יעמוד ניצב ג'מאל חכרוש שמשמש כיום ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים.
"המטרה היא לחזק את האמון ולאפשר לילדים להסתובב בבטחה ברחובות", הסביר שבתאי. "לכן כל כך חשוב לנו הקשר עם הרשויות וראשי העדה, להבנת סדר העדיפויות כמי שמייצגים את החברה הערבית. נקים גם דירקטוריון אזרחי שיכלול נכבדים מהחברה הערבית. הוא ישמש גוף מייעץ למפכ"ל וינוהל על-ידי ניצב חכרוש".

אתמול השתתפו אלפים בהלווייתו של חג'אזי בן ה-22, בניגוד להנחיות הקורונה. בכמה מוקדים לאורך ההלוויה התקיימו מחאות, וחלקן גלשו גם לחסימות כבישים ולהבערת צמיגים. באירוע הקשה שהצית את המחאה, מלבד חג'אזי, הרופא ד"ר מוחמד ערמוש (31) נפצע קל מהירי. אחד החשודים נהרג בקרב היריות, אחר נפצע קשה ושלישי הצליח להימלט מהזירה.
התקרית החמורה אירעה שלשום, סמוך לחצות: השוטרים הבחינו בכמה חשודים יורים לעבר בית. לפי המשטרה, הכוח קרא לחשודים לעצור ובתגובה לכך נפתחה לעברם אש מרובים אוטומטיים ובכללם רובי M-16 מקוצרים. הסטודנט חג'אזי והרופא ערמוש, שעברו במקום, נורו גם הם. המחלקה לחקירת שוטרים פתחה בחקירת האירוע ונבדק אם האזרחים שנפגעו מהירי נורו על-ידי החשודים, או השוטרים.