מעקב ynet: סאגת פינוי התחנה המרכזית בתל אביב קרובה לפתרון בעקבות פגישה מכרעת שנערכה אתמול (יום ב') בין אנשי משרד התחבורה לבין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בנושא סגירת המתחם ופינויו. ל-ynet נודע כי בפגישה סוכם על מימוש ההסכם בין הרשויות השונות (משרד התחבורה, עיריית תל אביב, רמ"י ונצבא - החברה המנהלת את התחנה) - ועד סוף השנה תצא הודעה על סיום ההתקשרות. בהתאם, ב-2023 תפונה כמעט כל תחבורת האוטובוסים מהמבנה המהווה מפגע עירוני וסביבתי.
את המכשול האחרון היוותה שורת דרישות של רמ"י ממשרד התחבורה ומהעירייה נוכח הכוונה להפנות תנועת אוטובוסים באופן זמני למתחם פנורמה בדרום העיר – שעליו מיועדות להיבנות 1,000 יחידות דיור ותעסוקה. ברמ"י ביקשו להגביל את זמן פעילות התחבורה הציבורית בשטח זה ולהבטיח קידום פרויקטים אחרים, שלא כולם קשורים בפינוי. אוטובוסים נוספים יופנו למסוף הלוחמים שנמצא בדרום תל אביב וכן למסוף החרש הסמוך לתחנה המרכזית.

את המו"מ מטעם רמ"י הוביל מנהל הרשות ינקי קווינט. מבחינתה הפינוי יכול לצאת לדרך לאחר שהתקבלו כמה מדרישותיה, בהן מעורבות בתכנון המרכז התחבורתי שיוקם בעתיד באזור בן צבי בדרום תל אביב וקידום פרויקטים אחרים בעיר. עוד סוכם על שיפור התקשרות של רמ"י מול חברות התשתית הכפופות למשרד התחבורה. עד כה, פרטי ההסכם המלאים לא הוצגו לציבור.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה כי "עם כניסתי לתפקיד החלו גורמי המקצוע במשרד התחבורה, בראשות מנכ"לית המשרד, להאיץ את עבודת המטה ולקדם את ההסכמות הנדרשות על מנת שהתחנה, אשר מהווה מפגע עבור תושבות ותושבי דרום תל אביב, תפונה". לדבריה, "בעבודה מאומצת של הצוות הגענו להסכמות גם עם עיריית תל אביב, גם עם מנהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון וגם עם חברת נצבא, והיום אני גאה ושמחה לבשר שהתחנה המרכזית בתל אביב תפונה".
2 צפייה בגלריה
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
רויטרס פרויקט צילומים התחנה המרכזית החדשה תל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב. "מקווים שזה המכשול האחרון"
(צילום: רויטרס)
מיכאלי ציינה כי "זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל המפגע הזה שהוא גם סביבתי, גם בריאותי וגם תחבורתי במידה לא מבוטלת יפונה ממקומו". היא הודתה לעוסקים במלאכה: "ממש בזמן הנראה לעין אנחנו נראה מקומות חלופיים, יותר אוטובוסים חשמליים, שירות יותר טוב ופחות התחנה המרכזית המזהמת של תל אביב".
פינוי התחנה יהווה הישג לתושבי דרום תל אביב שנאבקו על כך לאורך שנים. חברת מועצת העיר וממובילות מטה המאבק לפינוי התחנה, שולה קשת, אמרה: "כל יום נוסף שהתחנה המרכזית ממשיכה לפעול הוא עוול כלפי עשרות אלפי תושבות ותושבי שכונות דרום העיר, הסובלים מזיהום אוויר כבד ומשורה ארוכה של מפגעים סביבתיים וחברתיים אחרים שהתחנה מביאה עמה. אנחנו עוקבות בדריכות אחר ההתפתחויות. מרגע שתפונה התחנה, נעשה הכל לוודא שמה שיישאר אחריה יוקדש לרווחת תושבות ותושבי שכונות דרום תל אביב. לא נפקיר שוב את עתידנו לידיהם של עסקני הנדל"ן והמיליונרים". עמיתה גדי טונס הוסיף: "אנחנו שמחים שיש התקדמות משמעותית ומקווים שזה המכשול האחרון".
למאבק התושבים התגייסה השחקנית דאנה איבגי, שדרה בעשור האחרון בשכונת שפירא בדרום תל אביב. "היה לנו חשוב שידעו שיש אוכלוסייה שלמה שנחנקת כבר שנים בניגוד לחוק", אמרה. "ההתקדמות מאוד מרגשת אבל אנחנו מחכים לשמוע הכרזה רשמית על הפינוי".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים מבקשי מקלט
מסיבת עיתונאים מבקשי מקלט
שולה קשת. "שורה של מפגעים"
(צילום: עמית הובר)
לאורך תקופה ארוכה העדיפו במשרד התחבורה לחכות עם פינוי התחנה עד להכשרת המרכז התחבורתי, אך לחץ התושבים חייב את העירייה ואת מחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי לקדם תוכנית להסטת קווי אוטובוס למסופים חלופיים. התוכנית לא קיבלה אישור סופי תחת שרי התחבורה הקודמים, חרך נתוני הזיהום הקשים, עד כניסתה של מרב מיכאלי לתפקיד.
לפני כשנה פורסמו ב-ynet נתוני התחלואה בסרטן בשכונות סביב התחנה המרכזית. משרד הבריאות חשף אז כי נכון ל-2016, תחלואת הנשים הייתה גבוהה פי שניים מהתחלואה בקרב כלל נשות העיר: מבין כל 100 אלף נשים בשכונות הצמודות לתחנה חלו 46 בסרטן ריאות, לעונת 23 מתוך 100 בכלל העיר.
גם נתוני זיהום האוויר גבוהים וחריגים בסביבה. בשנה שעברה נמדדה בתחנת הניטור ברחוב לוינסקי חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני בערך של 51.5, בעוד התקן לאוויר נקי הוא 40. כמו כן נמדדו 27 חריגות של חלקיקים נשימתיים, לעומת התקן שמתיר 18 חריגות בשנה.
נוסף לבעיות אלה, השכונות הסמוכות לתחנה מתקשות להתרומם לנוכח המפגע הסביבתי והעירוני הכבד. אל התחנה נכנסים מדי יום עשרות אלפי נוסעי התחבורה הציבורית, שרבים מהם מעידים על מצוקה בביטחון האישי. נוסעות רבות מעדיפות להאריך את דרכן ולא להיכנס לתחנה. ההתמצאות במתחם בלתי נסבלת, דרגנועים מושבתים ותאי השירותים סובלים מהזנחה.
פורסם לראשונה: 17:41, 05.10.21