אחמד בן ה-29 נרצח ביריות בקטטה בין שתי משפחות בכאבול שבגליל, כמה דקות לאחר מכן נרצח ברהט יוסף בן ה-25, בקרב יריות שלפי תושבים נמשך 45 דקות, לטענתם בלי שאף שוטר הגיע למקום ושם לו סוף.
מותם של השניים בלילה שבין שישי לשבת הביא את מניין הנרצחים ביישובים הערביים השנה ל-101, והיד עוד נטויה. רק בחודש האחרון נרצחו 11 בני אדם במגזר, כשבשלושה ימים בשבוע האחרון נרצחו שישה.


5 צפייה בגלריה
האח והאמא אשר נרצחו בריינה
האח והאמא אשר נרצחו בריינה
סוביחה וסלאם, האם ובנה שנרצחו בריינה
לצד שני מקרי הרצח האחרונים, ביום רביעי רצח גבר את אמו סובחיה טאטור ואת אחיו סלאם בריינה שליד נצרת, וביום חמישי נרצח מוחמד בדראן מיריות לעבר רכבו בג'ת שבמשולש. לאחר שעה אירע חיסול נוסף בשפלה, שבו נרצח פהמי חינאווי, בזמן שהמתין עם רכבו ברמזור אדום בצומת גינתון.
המשטרה פענחה עד כה כ-22 תיקי רצח, מה שאומר שעשרות רוצחים עדיין חופשיים. אחד הם, רביע כנאענה שרצח את גרושתו ופאא עבאהרה בדקירות סכין בעראבה שבגליל, נמלט מהמשטרה כבר 19 ימים, למרות מצוד נרחב שמתנהל אחריו.
תושבת כאבול, שם נרצח אמש אחמד ג'מל עכרי באותה קטטה שפרצה בין שתי משפחות, מתחה ביקורת חריפה על מנהיגי היישוב בשיחה עם ynet. "לא יכול להיות שכל המכובדים ואנשי ההנהגה בחברה הערבית לא הצליחו להרגיע את הרוחות. בכל מקום הם נכשלים והתושבים ממשיכים לסבול. המצב לא פשוט", היא אמרה. היא העידה כי היא עצמה חוששת לחייה, ועזבה אמש את היישוב עם ילדיה לקרובי משפחה ביישוב אחר.
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח בג'ת
זירת הרצח בג'ת
זירת הרצח בג'ת, ביום חמישי. שעה לאחר מכן אירע עוד חיסול
תושבים רבים דורשים להחמיר את הענישה, ומעוניינים שהמשטרה וגורמי הביטחון בישראל יתייחסו לתופעת הנשק הבלתי חוקי כמו שהם מתייחסים לטרור לאומני. הם אף מקווים שהשב"כ ייכנס לתמונה. הם התלוננו על "הפקרות" ביחס לחייהם של הערבים הישראלים, וסבורים כי לשב"כ יש את הכלים הנדרשים, כאלו שאין למשטרה, להיאבק בפשיעה במגזר.

הקריאה לפוליטיקאים: "די לצעוק בכנסת, צאו החוצה"

"גם בכפר שלנו סובלים מאלימות קשה", סיפר חמיס עבדאללה, שמתגורר בג'סר א-זרקא שבאזור חדרה. הוא ציין כי רק בחודש האחרון נרשמו ביישוב 17 אירועים של הצתות כלי רכב ועוד חמישה בני אדם נפצעו מירי. "אנחנו חיים בלי ביטחון אישי", הוא התלונן. "חשבתי שלאחר שפתחו את תחנת המשטרה ביישוב שיעור האלימות יתחיל לרדת, אבל לצערי ההרגשה היא שזה הפוך".
עידו מסארווה, תושב טייבה, מתוסכל מהטיפול המשטרתי באלימות במגזר. "לא אשתכנע שידה הארוכה של משטרת ישראל לא מצליחה להגיע לרוצחים שהורסים כל דבר יפה בתוכנו", אמר. "או שהם מעוניינים בזה או שהם פשטו רגל מזמן ועסוקים במתן דו"חות לכיסוי משבר הקורונה על חשבון האזרחים", טען.
5 צפייה בגלריה
עידו מסארוה תושב טייבה
עידו מסארוה תושב טייבה
"תפסיקו להתעסק בטחינה ולצעוק בכנסת, צאו החוצה". עידו מסארווה מטייבה
אולם את הזעם שלו הפנה מסארווה גם כלפי המנהיגים הפוליטיים של ערביי ישראל: "אתם, חברי הרשימה המשותפת, עלק משותפת – במקום להתעסק בטחינה ולצעוק בכנסת על זה ועל זה, תתחילו לטפל בנושאים החשובים למגזר שלכם. תצאו לשמוע אותנו ולא לעמוד על דוכן הכנסת ולריב עם כולם. נמאס לנו מכם כבר".
עורך הדין ג'האד בדיר, תושב כפר קאסם, מנה בשיחה עם ynet כמה גורמים שלגישתו מכשילים את המאבק בפשיעה. אחד מהם, לדבריו, הוא שהמשטרה "מעדיפה סולחות על פני לוחמה" – ונמנעת לפיכך מטיפול בשורשן של הבעיות.
"זה קורה כאשר העבריין נמצא בקשר עם קצין משטרה שמגונן עליו בכדי להמשיך ולקבל מידע מודיעיני, שלעתים הוא מפוקפק ולא אמין", טען בדיר. "כאן נתקל הקורבן של אותו עבריין שהוא מקור מודיעיני בביורוקרטיה וסחבת בטיפול בעניינו, ובמיוחד בלחץ רב מצד המשטרה להגיע עם אותו עבריין להסדר (סולחה בכאילו). אלו מקרים שקורים בכל מקום, לאו דווקא ביישובים ערביים, אך בולטים יותר בחברה הערבית, אולי בגלל ששיטת הסולחה עדיין מקובלת בקרב חלק מהציבור הערבי, והמשטרה רואה בכך חיסכון במשאבים וכוח אדם".
לדבריו, "המשטרה יודעת לפענח את הרצח כשהקורבן יהודי, היא אינה נסמכת על קיצורי דרך, היא מפעילה כל אמצעי שיכול לסייע לה בפענוח המקרה. למרבה הצער זה לא קורה בחברה הערבית, כי יותר נוח שתהיה סולחה ושהרוצח יסתובב חופשי".
5 צפייה בגלריה
עו"ד ג'האד בדיר תושב כפר קאסם
עו"ד ג'האד בדיר תושב כפר קאסם
בדיר. המשטרה נכשלת לטענתו, אבל גם החברה הערבית זקוקה לחשבון נפש
הוא הוסיף: "למשטרה יש את כל האמצעים לתפיסת עבריינים והעמדתם לדין, אך בכדי שהמשטרה תצליח באמת להילחם בפשיעה, עליה קודם כל להיות אכפתית, לאכוף את החוק ללא יוצא מן הכלל, לא להקל ראש בקריאה של אזרח מפוחד, לא לכעוס על אישה שמתקשרת ומבקשת שיצילו אותה מפני בעלה או אביה או אחיה".
כאמל ריאן, יו"ר מרכז אמאן למיגור האלימות בחברה הערבית, סבור כי הפשיעה המתחוללת במגזר היא בגדר "מלחמת אזרחים" של ממש – בין ערבים לערבים. אולם הוא מזהיר: "זה רק עניין של זמן שזה יהפוך למלחמת אזרחים בין ערבים ליהודים, ואחר כך בין יהודים ליהודים". ריאן מאשים את המדינה בכישלון לשמור על ביטחון תושביה, כישלון שלדבריו מונע ממנה את זכות הקיום שלה.

"מביאים את ארכיון הגרעין האיראני, אבל לא מגיעים לרוצחים?"

גם אל הפוליטיקאים הערבים הוא בא בטענות. "מנהיגות ערבית שלא מציבה את הנושא הזה בסדר העדיפות ומתעסקת בעצמה ובמעמדה היא מנהיגות שחייבת להתחלף מהר", הוסיף ריאן, וקרא לחברה הערבית לעשות חשבון נפש "עמוק". על ערביי ישראל, הוא אמר, "להציב את ערך קדושת החיים לפני קדושת כל דבר אחר".
ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מנצור מסארווה, אמר בעקבות מספר הנרצחים: "נכשלנו כחברה, ובוודאי המדינה נכשלה בטיפול במיגור האלימות במגזר הערבי". לדבריו, "המשטרה נכשלה כישלון צורם בעניין זה וכישלונה מתבטא בתוצאות בשטח. מדינה שמתהדרת בהבאת ארכיון הגרעין האיראני ובטיפול בדמויות עוינות בעולם לא תשכנע את המגזר שאין ביכולתה להגיע למפיצי הנשק ולרוצחים, שיעור הפענוחים הינו כישלון מהדהד לממשלה".
5 צפייה בגלריה
כאמל ריאן
כאמל ריאן
ריאן. "מלחמת האזרחים" הזו, הזהיר, תגלוש גם ליהודים
ראש העיר ציין כי למרות חילוקי הדעות שיש לו עם ח"כ מנסור עבאס, יו"ר רע"ם, הוא סבור כי הוא פועל נכון בקידום התוכנית הממשלתית למיגור האלימות בחברה הערבית. "זה צעד שחייבים אותו, ואם זה לא ייצא לפועל אזי אין כל טעם להשתתפות האזרחים הערבים בבחירות הכלליות". עבאס מציב כעת את סוגיית האלימות במגזר בראש הסדר העדיפויות – ואף נראה מוכן להתקרב לשם כך לראש הממשלה בנימין נתניהו, גם במחיר פירוק הרשימה המשותפת.
ממשטרת ישראל נמסר: "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרו ולהיאבק בו בכל יום ובכל האמצעים הקיימים ברשותנו, הכול למען שלום הציבור וביטחונו. המשטרה חוקרת כל מקרה אלימות ורצח ביסודיות ובמקצועיות ללא קשר לזהות העבריין או הקורבן, תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים. מאז תחילת השנה המשטרה פענחה מקרי רצח ואלימות רבים שהתרחשו בקרב החברה הערבית ואנו נמשיך לפעול בכדי להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח ואלימות באשר הם.
"לצד זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה שאירועי אלימות וירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי בקרב החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד סחר ושימוש באמל"ח, בכל זמן ובכל מקום, ומדי יום נתפסים נשקים ואמצעי לחימה בפעילות משטרתית יזומה. רק מאז תחילת השנה נתפסו למעלה אלפי נשקים ופריטי אמל"ח שונים, נעצרו אלפי חשודים, והוגשו כתבי אישום רבים נגד המעורבים, רובם המוחלט במגזר הערבי.
"נציין כי בשנים האחרונות המשטרה אמנם תגברה משמעותית את כוחות השיטור ביישובי החברה הערבית, אולם נדגיש כי אכיפה איננה הדרך היחידה למיגור תופעות חברתיות פסולות. רק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה יובילו לשינוי המיוחל. המשטרה תמשיך ותשקיע מאמצים למלחמה באלימות הפנימית במגזר למרות כל הקשיים, תשתף פעולה עם כל גורם הנהגה שיהיה מוכן לפעול למיגור האלימות ולא תירתע, גם כאשר תוטח בה ביקורת שאולי היה ראוי שתופנה פנימה".