שלושה בני אדם שילמו בחייהם ב-18 הימים האחרונים, במסגרת סכסוך בין שלוש משפחות בג'סר א-זרקא. אמש (שישי) זה היה אולי הערב הסוער ביותר שידע היישוב בשנים האחרונות. חבר המועצה, מוחמד לוטפי ג'ובראן, שמע שבנה בן ה-12 של אחייניתו, ועד ג'ובראן, נפצע קשה מירי - שבועיים אחרי שקרוב משפחתו ווליד סאמי שהאב בן ה-14 נרצח בכניסה לפיצריה. כשעתיים לאחר מכן זה כבר היה בנו, זאהי בן ה-20, שנורה למוות בחילופי אש. גורמים במשטרה אמרו כי "שוטרים חשו בסכנת חיים ופגעו ביורים".
"הגעתי לכל הלוויה, לכל ילד שנרצח. היום הכדור הגיע למגרש שלי, לבית שלי. לפני פחות משבועיים התקשרו אליי, הזהירו אותי - 'אתה או אחד מהילדים שלך הבאים בתור'. הכדור הגיע אליי. איפה מפכ"ל משטרת ישראל? אכפת לך? אלה מחבלים. אתה רק צריך להגן עלינו. אנחנו, הערבים, אפילו לא אזרחים סוג ב'. אם יש פחות מסוג ב', זה אנחנו".
7 צפייה בגלריה
מוחמד לוטפי ג'ובראן
מוחמד לוטפי ג'ובראן
"הזהירו אותי - 'אתה הבא בתור'". אביו של זאהי
(צילום: חסן שעלאן)

7 צפייה בגלריה
זאהי ג'ורבאן, שנהרג בחילופי אש עם שוטרים
זאהי ג'ורבאן, שנהרג בחילופי אש עם שוטרים
זאהי ג'ורבאן, נהרג בחילופי אש
הוא שחזר את האירוע שבסיומו נורה בנו למוות על ידי שוטרים בטענה שירה על בית אחר בג'סר. "הוא הלך למכולת, רצה לקנות משהו. איפה הביטחון של האזרחים? המשטרה היא עבריינית. מי שהרג את הבן שלי זה המשטרה", האשים מוחמד, "כל מי שהיה בשטח אמר לי שזה היה מטווח אפס. גם אם הוא היה עם נשק, אני בטוח שלא, למה לא לירות לו ברגל? למה בחזה? במשטרה יש עבריינים על מדים. יש גזענות נגד הערבים".
בן ה-12, שנפצע קשה ומצבו מוגדר "יציב", גר בשכנות למשפחתו של ווליד שהאב. אל זירת הירי הגיעו תושבים רבים שהשמיעו זעקות שבר. במשטרה טרם עצרו חשודים, ומסרו כי הכוחות שהגיעו לזירה פתחו בסריקות ואספו ממצאים מהזירה. נבדק חשד שמדובר בירי נקמה. כשעתיים לאחר הירי, שני אחים בני 20 ו-24, פתחו באש על בית מגורים ביישוב - ושוטרים שהבחינו בהם ירו עליהם ופצעו אותם באורח אנוש וקשה. מותו של האח הצעיר יותר, זאהי, נקבע בהמשך בבית החולים.
7 צפייה בגלריה
תיעוד הירי בג'סר א-זרקא, בו נורה למוות וליד שהאב
תיעוד הירי בג'סר א-זרקא, בו נורה למוות וליד שהאב
ווליד שילם בחייו במסגרת סכסוך המשפחות בג'סר
7 צפייה בגלריה
עיסא אבראהים
עיסא אבראהים
עיסא איברהים. "שלשום הבן שלי רצה מסטיק, אני לא מרשה לו לצאת"
(צילום: חסן שעלאן)
7 צפייה בגלריה
עבדאללה שכידם
עבדאללה שכידם
"אין ביטחון אישי"
(צילום: חסן שעלאן)
7 צפייה בגלריה
מועין אבו עומר
מועין אבו עומר
"אנחנו רוצים שיהיה סדר בכפר"
(צילום: חסן שעלאן)
עיסא איברהים, תושב ג'סר א-זרקא, אמר כי הוא מפחד שהרצח הבא יהיה של אחד מילדיו: "הבן שלי בן 20 - ואני מפחד. שלשום הוא רצה מסטיק, אני לא מרשה לו לצאת מהבית. אני חושש. כל הצעירים שלנו בכפר, נמאס להם. אם יש משפחות פשע בכפר, אז אני קורא למשטרה לטפל בזה - כולם יודעים ממי מגיעות הבעיות".
במשטרה טענו כי השוטרים באירוע שבו נורה למוות בן ה-20 נקלעו לחילופי אש וחשו שנשקפת סכנה לחייהם. מהמקום נאסף תת-מקלע מסוג קרלו ואקדח שהועברו למעבדות הזיהוי הפלילי של המשטרה. מפקד מחוז חוף, יורם סופר, הגיע לזירה וגיבה את כוחותיו: "השוטרים חתרו למגע ופעלו בנחישות כמצופה מהם, ובכך סיכנו את חייהם במטרה למנוע פגיעה בחפים מפשע".
עבדאללה שכידם, גם הוא מהיישוב, הפציר במדינה להשתלט על העניינים. "אין ביטחון אישי. מישהו רצח מישהו, מישהו ירה בילד. אנחנו אומרים - מחר המדינה תעשה סדר בכפר, אבל זה רק נהיה יותר גרוע. השוטר הרג את אחד הצעירים, אז הפשע מגיע גם מהמשטרה. גם למשטרה יש יד בדברים האלה. שלושה נרצחו תוך חודש". מועין אבו עומר מג'סר הוסיף: "אנחנו היום חיים בפשע. הפשע, שעובר לנו מתחת לרגליים, הוא מאוד כואב לנו. אנחנו רוצים שיהיה סדר בכפר. היום צעירים רוצים להתקדם בחיים, אבל הם לא יכולים".
עורכי דינם של השוטרים שהיו מעורבים בחילופי האש, עו"ד אורון שוורץ ויוגב נרקיס ממשרד שוורץ נרקיס ושות', מסרו כי "אנשי המשטרה מצאו עצמם לכודים בזירת קרב, תוך שהם מתגוננים כנגד ירי חי שנורה עליהם ונאלצים לנטרל שני חמושים, תוך שהם מצויים בסכנת חיים ממשית".