ראש הממשלה נפתלי בנט ערך אמש (חמישי) התייעצויות ביטחוניות עם שרי הביטחון, החוץ, ביטחון הפנים וראשי גופי הביטחון, בעקבות הפיגוע באלעד שבו נרצחו שלושה בני אדם ונפצעו שלושה נוספים, בהם שניים באורח קשה. הלילה הותר לפרסם כי הנרצחים הם יונתן חבקוק (44) נשוי ואב לחמישה ילדים; אורן בן יפתח (35), אב לשישה ילדים מלוד; ובועז גול (49), נשוי ואב לחמישה. בתיעוד מזירת הפיגוע אפשר לראות את המחבלים רצים ברחוב כשהם חמושים בגרזן, ופוגעים ברכב שעובר במקום. צפו בתיעוד בתחילת הכתבה.
לאחר הערכות המצב החליט הדרג המדיני להאריך הסגר הכללי על הפלסטינים עד ליום ראשון, ובסוף השבוע הסוגיה תעלה שוב לדיון. מלשכת רה"מ נמסר כי בהתייעצות הביטחונית, שבה נכחו גם מפכ"ל המשטרה, ראש שב"כ, הרמטכ"ל, ראש המוסד ובכירים נוספים, הוצגה לבנט השתלשלות האירועים בפיגוע וכן המאמצים שנעשים בשטח לאיתור המחבלים.
8 צפייה בגלריה
ההרוג בפיגוע יונתן חבקוק
ההרוג בפיגוע יונתן חבקוק
יונתן חבקוק שנרצח בפיגוע
8 צפייה בגלריה
הנרצח בועז גול
הנרצח בועז גול
הנרצח בועז גול
8 צפייה בגלריה
הנרצח אורן בן יפתח
הנרצח אורן בן יפתח
הנרצח אורן בן יפתח

לפנות בוקר פרסמה המשטרה את שמותיהם ותמונותיהם של המחבלים: אסעד אל-ריפאעי (19) וסובחי אבו שקיר (20), שניהם פלסטינים מאזור ג'נין. המשטרה קראה לדווח למוקד 100 של המשטרה על כל חשד או מידע הנוגע למקום הימצאם.
המחבל סובחי אבו שקירהמחבל סובחי אבו שקיר
אסעד אל-ריפאעיהמחבל אסעד אל-ריפאעי
"אויבינו יצאו למסע רצח נגד יהודים באשר הם", אמר בנט לאחר ההתייעצות הביטחונית. "מטרתם לשבור את רוחנו - אך הם ייכשלו. אנחנו נשים ידינו על המחבלים ועל סביבתם התומכת, והם ישלמו את המחיר. אני מוסר את תנחומיי מעומק ליבי למשפחות הנרצחים".
בבית החולים בילינסון בפתח תקווה עדיין נאבקים על חייהם של שני הפצועים מהפיגוע. מבית החולים נמסר כי הפצוע בן 38 נותח במהלך הלילה והועבר להתאוששות, אך הוא עדיין לא יצא מכלל סכנה. לפנות בוקר הוכנס לחדר ניתוח נוירוכירורגי הפצוע בשנות ה-70 לחייו. מצבו לא יציב ונשקפת סכנה לחייו. בבית החולים שיבא בתל השומר מאושפז פצוע נוסף שמצבו מוגדר קשה, צעיר בן 20.
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינה הלילה את רצח שלושת הישראלים בפיגוע ומסר כי "הריגתם של פלסטינים וישראלים רק מובילה לעוד הידרדרות במצב בזמן שבו כולנו משוועים להשיג יציבות ולמנוע הסלמה". עם זאת הוא הזהיר מפני "שימוש בתקרית המגונה הזו כדי לבצע מתקפות בידי מתנחלים ישראלים או גורמים אחרים נגד העם הפלסטיני" והוסיף כי הוא "מגנה את ההתקפות המתמשכות נגד עמנו והאתרים הקדושים למוסלמים והנוצרים שיצרו אווירה של מתיחות ואי-יציבות". הוא הוסיף כי "מחזור האלימות מאשש כי שלום קבוע, כולל וצודק הוא הדרך הקצרה והנכונה וספק ביטחון ויציבות לעמים הישראלים והפלסטיני ולעמי האזור".
8 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
זירת הפיגוע
(צילום: שאול גולן)
גם ארצות הברית פרסמה הלילה גינוי לפיגוע. בהודעה שפרסם כתב מזכיר המדינה אנתוני בלינקן: "זאת הייתה מתקפה איומה שכוונה נגד גברים ונשים חפים מפשע, והייתה מרושעת במיוחד על רקע חגיגות יום העצמאות בישראל". עוד הוא כתב: "לבבותינו עם הקורבנות והאהובים של אלה שנהרגו, ואנחנו מאחלים לפצועים החלמה מהירה. אנו נשארים בקשר קרוב עם חברינו ושותפינו הישראלים ועומדים לצידם בתקיפות נוכח המתקפה הזו. יהיה זכר ההרוגים ברוך".
שר הביטחון בני גנץ הנחה אמש את צה"ל לתגבר את המשטרה בסיוע בסריקות, ולהפעיל את כל הכוחות הנדרשים לסגירת מרחב התפר והמעברים, כדי למנוע בריחה אפשרית של המפגעים לאיו"ש.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ערך הלילה הערכת מצב בחפ"ק המשטרה באלעד, ביחד עם סגנו יואב סגלוביץ', המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי ומפקד מחוז המרכז ניצב אבי ביטון. טרם כניסתו להערכת המצב אמר כי "שילמנו הערב מחיר כבד מאוד באירוע קשה. המשטרה, שב"כ וצה"ל מנהלים כעת מרדף אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע, ויניחו עליהם את ידם - חיים או מתים".
הוא הוסיף: "אם יתברר לנו שהיה מי ששלח את המחבלים לבצע את הפיגוע, גם איתו נבוא חשבון. אנחנו נמצאים במאבק קשה מול טרור פלסטיני חסר מעצורים, ונכה בו בכל העוצמה - בכפרים, בערים ובמחנות הפליטים".
גורם ביטחוני העריך שאין קשר בין הפיגוע באלעד לקריאתו של בכיר החמאס לבצע פיגועים. "היו ארבעה פיגועים לפני קריאתו של יחיא סינוואר, וזה הפיגוע החמישי, כך שלא בטוח שיש קשר. הסתה של סינוואר הייתה וישנה כל הזמן".
גורם ביטחוני העריך שאין קשר בין הפיגוע באלעד לקריאתו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לבצע פיגועים בנשק חם או בגרזן. "היו ארבעה פיגועים לפני קריאתו של יחיא סינוואר, וזה הפיגוע החמישי, כך שלא בטוח שיש קשר. הסתה של סינוואר הייתה וישנה כל הזמן".
8 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
סריקות ברחבי העיר אלעד
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר, ארכיון. קרא לפני מספר ימים לבצע פיגוע באמצעות גרזן
(צילום: AP)
לפני שישה ימים קרא סינוואר בנאומו לפלסטינים לבצע פיגועים באמצעות גרזן: "אנשינו בנגב, במשולש, בגליל, בחיפה, ביפו, בעכו, ביפו ובלוד – שכל אחד יכין את הרובה שלו. ומי שאין לו רובה - שיכין סכין או גרזן. אם הם רוצים מלחמת דת, הם שברו את הקווים האדומים".
כוחות רבים של משטרה עורכים סריקות מקיפות אחר המחבל שנמלט, באמצעות מסוק משטרתי, ניידות משטרה ויחידות מיוחדות כמו הימ"מ. שר הביטחון הנחה את צה"ל לתגבר את כוחות המשטרה ולסייע בסריקות הן בכוח אדם והן בהיבט המודיעיני.
"יש לנו בזירה כרגע כוחות משטרה מיוחדים, כוחות שב"כ, יש לנו מסוקים באוויר, יחידות לוחמות", אמר מפקד מחוז מרכז של המשטרה ניצב אבי ביטון בזירת הפיגוע. "כל הכוחות מחולקים על פי משימות מסודרות. אנחנו כרגע מנהלים מרדף אחרי המחבל - אחד או שניים, יש לנו מספר כיוונים ואני מקווה שנשים עליהם את היד כמה שיותר מהר".
פורסם לראשונה: 23:38, 05.05.22