ברקע המחאה סביב חקירת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל במרדף משטרתי התרחשו בחודש שחלף מאז עשרות אירועים אלימים שבמסגרתם הותקפו פלסטינים בשטחי יהודה שומרון. הפעולות הללו מתבצעות לכאורה בשולי המחאה, על ידי כמה עשרות שלא קשורים באופן ישיר להפגנות נגד המשטרה וימ"ר ש"י.
מדובר על פי רוב ביידוי אבנים לעבר תושבים פלסטינים או כלי רכב, אבל נרשמים גם עימותים פיזיים ישירים וגרימת נזק לרכוש. האירועים מתרחשים בעיקר ביהודה ושומרון, אבל גם בירושלים. על פי נתונים של מערכת הביטחון, במהלך דצמבר לבדו התרחשו כ-60 אירועים אלימים שבהם הותקפו פלסטינים, זאת מתוך 260 לאורך שנת 2020 כולה.
על פי נתוני ארגון זכויות האדם "יש דין", מאז מותו של סנדק התרחשו 44 אירועי אלימות שכללו השלכת רימון הלם ויידויי אבנים, ובמסגרתם נפצעו תשעה פלסטינים.
2 צפייה בגלריה
ילדה פצועה
ילדה פצועה
חלא קוט שנפצעה מאבן בכפר מאדמא
(צילום: יש דין)

ביום ראשון נפצעה בראשה חלא קוט, בת 11 מהכפר מאדמא ליד שכם, מאבנים שהשליכו לעברה צעירים יהודים. "מאז שזה קרה הבת שלי מפחדת לצאת מפתח הבית", אמר ל-ynet אביה, משהור קוט. "היא לא מוכנה לישון לבד ולא עוזבת את הידיים של אימא שלה מרוב שהיא מפחדת".
התקיפה התרחשה כשקוט שהתה עם אחותה הקטנה בבית דודה. "הבת הקטנה שלי בת החמש הייתה בכניסה לבית ופתאום היא נכנסה פנימה וצעקה שזרקו עליה אבנים", המשיך האב. "הנשים יצאו החוצה ומצאו את חלא שוכבת על הרצפה, שותתת דם מראשה ולא מגיבה".
היא הובהלה לבית החולים רפידיא בשכם – שם נתפר הפצע בראשה. "כששאלנו אותה בבית החולים מה קרה, היא סיפרה שהיא ראתה את התוקפים מתקרבים אליה ואחד מהם זרק עליה אבן מטווח אפס", מספר אביה משהור. "זו הייתה האבן שפגעה לה בראש".
לדבריו, אחרי המקרה התקשר אליו פעמיים אדם שהזדהה כקצין חקירות ישראלי וביקש להגיע לגבות עדות, אלא שעד כה אף נציג מכוחות הביטחון של ישראל לא בא. מהמשטרה נמסר כי נפתחה חקירה של האירוע אך עד כה לא נעצרו חשודים במעשה.
התקיפות של הפלסטינים בחודש האחרון מתרחשות בסיום ההפגנה נגד המשטרה ולעיתים בזירות סמוכות להן. "התוקפים מנצלים את המחאה הלגיטימית לפריקת עול ואלימות ולפגיעה בפלסטינים", אומר גורם ביטחוני.
כמה ימים לפני פציעתה של קוט נכנסה קבוצת צעירים יהודים באישון לילה לכפר הפלסטיני סרטא שליד סלפית. הם ניפצו חלונות של כלי רכב והשליכו רימוני הלם ואבנים אל עבר בתי פלסטינים תושבי הכפר.

2 צפייה בגלריה
נזק מאירועים האלימים
נזק מאירועים האלימים
הנזק שנגרם בכפר סרא
(צילום: יש דין)
"באמצע הלילה התעוררנו מפיצוץ חזק שהרעיד את הכפר", סיפר אדהם חטיב, תושב סרטא. "קמנו בבהלה ואח שלי התקשר אליי ואמר לי שזרקו רימונים על הבית של ההורים שלנו. הייתי בטוח בהתחלה שמדובר בסכסוך פנימי בכפר ולא חשבתי בכלל על האפשרות שזה יהודים משום שמעולם לא היו לנו כאן בעיות כאלה. אחר כך במצלמות ראו בבירור שאלו היו יהודים שברחו עם הרכב שלהם לכיוון ברוכין (התנחלות בשומרון, א"ל, אב"ק).
"אבא שלי עבר אירוע מוחי ומאז הוא ישן במיטה מיוחדת בסלון. הרימון נזרק על החלון שמתחתיו הוא ישן וניפץ את הזגוגיות. רק בזכות הרשת הוא לא חדר לבית".
לדבריו, זמן קצר אחר כך הגיעו למקום כוחות צבא ומשטרה שסייעו לתושבים. "אני מעריך אותם שהגיעו וניסו להרגיע את ההורים שלי", הוסיף. "הם הבטיחו להם שהם ישמרו עליהם, אבל מאז ההורים שלי מתקשרים אליי בכל ערב ומבקשים שאהיה איתם בבית כי הם מפחדים".