המחאה נגד האלימות בחברה הערבית: שיירה של עשרות כלי רכב יצאה היום (שני) מכפר קרע דרך כביש 6 ועד ירושלים, במחאה על אירועי האלימות והפשיעה בחברה הערבית. כוחות שוטרים רבים ליוו את האירוע, ואף חסמו לזמן קצר את הכביש בעקבות עימותים מילוליים שפרצו במקום. דו"חות חולקו לחברי הכנסת אוסאמה סעד וסעיד כרומי. המשתתפים, בהם משפחות שכולות, הניפו דגלים שחורים.
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
"רוצים לחיות בלי נשק". ההפגנה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן )
ההפגנה מתקיימת בין היתר בעקבות הרצח המשולש בשרון לפני שלושה ימים. האחים אחמד ומוחמד שרקיה מהכפר ג'ת נורו סמוך ליער חדרה, בזמן שנסעו אחרי האמבולנס שהבהיל לבית החולים את אחיינם אמיר אבו חוסיין שנורה לפני כן בבאקה אל-גרבייה. שלושתם נהרגו.
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
מוואדי ערה לירושלים. "נמשיך במאבק"
(צילום: גיל יוחנן )
6 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
משפחות שכולות וחברי כנסת במחאה
(צילום: גיל יוחנן )


6 צפייה בגלריה
אחמד שרקיה מוחמד שרקיה אמיר אבו חוסיין
אחמד שרקיה מוחמד שרקיה אמיר אבו חוסיין
בני המשפחה שנרצחו בשרון
בעקבות זאת, ולאור יתר המקרים, הכריזה ועדת המעקב של הציבור הערבי על שיירת כלי הרכב, שיצאה כאמור מוואדי ערה דרך כביש 6 אל משרדי הממשלה בירושלים.
יו״ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר עם יציאת השיירה: "לא נלחמים בארגוני הפשיעה עם הבטחות ריקות של נתניהו, אלא במאבק ציבורי בכל כבישי הארץ. נכריח את הממשלה לשים סוף להזנחה הפושעת של החברה הערבית. אנחנו דורשים לחיות בחברה ללא נשק".
6 צפייה בגלריה
איימן עודה המפלגה הרשימה המשותפת בחירות 2020 בליץ
איימן עודה המפלגה הרשימה המשותפת בחירות 2020 בליץ
איימן עודה. "דורשים לחיות בחברה ללא נשק"
(צילום: אבי מועלם )
יו"ר בל"ד, ח"כ אמטאנס שחאדה, הסביר כי שיירת המחאה יצאה "כי ברור לנו שמי שמחפש תשובות לבעיית האלימות בחברה הערבית, יכול למצוא אותן רק אצל המשטרה - שבמכוון מפגינה אזלת יד והתרשלות בכל הנוגע לטיפול בבעיות הפשיעה, האלימות והעבריינות.
"משטרת ישראל הוכיחה בעבר שכשהיא רוצה היא יכולה", המשיך, "אלא שבכל הנוגע לחברה הערבית, לבד מלהפעיל אלימות שוטרים ו'פרופיילינג', היא מעדיפה לעמוד מהצד ולומר 'לא ראינו, לא שמענו, לא ידענו'. אנחנו דורשים תקציבים, אנחנו דורשים סמכויות לרשויות המקומיות, דורשים העצמה של החברה, ודרכי התמודדות מותאמות לחברה שלנו עם הבעיות הקיימות בה".
6 צפייה בגלריה
ועדת הבחירות בדיון על פסילת חברי כנסת
ועדת הבחירות בדיון על פסילת חברי כנסת
ח"כ יזבק. "לא נשתוק"
(צילום: שלו שלום)
ח"כ היבא יזבק אמרה: "השנה נרצחו 108 אזרחים ואזרחיות ערבים - לכל אחד ואחת מהם שם ומשפחה. לא נשתוק עד שהממשלה תפעל באופן מסודר לאיסוף נשק, לפענוח תיקים ולהעמדה לדין של הפושעים".
ח"כ סמי אבו שחאדה הוסיף כי "הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית חייבת לזעזע את כל מערכות המדינה. לא יתכן שהגזענות בישראל תמשיך לאפשר לממשלה את יכולת ההתעלמות מהכאב והסבל של קורבנות הפשע המאורגן בחברה הערבית". הוא איים בהמשך המאבק "עד שהמערכת תתעורר ותהיה תוכנית ברורה למיגור הפשיעה בחברה הערבית. המאבק שלנו יעלה מדרגה וימנע את המשך חיי השגרה במדינה, הגיע הזמן לשים קץ להתנהלות הגזענית".
ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס לכך באולפן ynet: "מעשי הרצח והפשיעה צריכים החלטה. אגב, לא תקציב, טוב שיהיו תקציבים לאלמנטים מסוימים. אבל לרצח בבקה אל גרבייה לא היה צריך תקציב, היה צריך משטרה נחושה, מקצועית, שתדע על הרצח לפני - וכל אזרח בבקה ידע שרצח כזה יגיע - ולאחר מכן תמנע שהרוצחים ירדפו אחרי אמבולנס וירססו בנשק אוטומטי רכב אחר.
"איפה זה קורה? תחת עינה הלא פקוחה של המשטרה", המשיך טיבי, "משטרת ישראל היא משטרה חזקה. בנתניה לפני שנים רבות כשהיא החליטה למגר את ארגוני הפשיעה היא עשתה זאת. אנחנו רוצים שהיא תעשה אותו דבר לגבי ארגוני הפשיעה בחברה הערבית".
ראש עריית באקה אל גרבייה, ראיד דקה, הזכיר כי אתמול קברה עירו שלושה צעירים. "מכאן אני אומר לנתניהו - מה אני יכול להגיד לאמירה שאיבדה את בנה אמיר ושני האחים שלה מוחמד ואחמד שרקייה, שנרצחו בדם קר ולא היו מעורבים בשום דבר?", הוא שאל. "זו בדיחה, שאנחנו צריכים לבוא לקריית הממשלה כדי לבקש ביטחון אישי".
ראש העיר דקה הוסיף: "זה לא עניין של משטרה אלא של מדיניות, וממשלה שלמה שצריכה לעמוד על הרגליים. לא יכול להיות שהורים יכולים להיות בטוחים לגבי ילדיהם בתל אביב ובמקומות אחרים, אבל בכפרים שלנו אין ביטחון". הוא גם ביקש לחזק את דבריו של ראש ועד ראשי הרשויות במגזר, מודר יונס, שלפיהם "אם לא יטפלו בתופעת הרציחות והאלימות - אין טעם להישאר בתפקיד".
כאמור, מתחילת השנה נרצחו 108 בני אדם במגזר הערבי - רק 29 מהמקרים פוענחו.