3 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
ביקורת קשה מבג"ץ. אוחנה
(צילום: הדר יואביאן)
בג"ץ מתח היום (חמישי) ביקורת קשה על השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, וקבע כי החלטתו שלא לחסן אסירים לקורונה התקבלה בחוסר סמכות - מאחר שהסמכות להחליט בנושא היא של שר הבריאות. עם זאת, בג"ץ מחק את העתירות שדרשו לחסן את האסירים, מאחר שעד להכרעה בפסק הדין החל מבצע החיסונים בבתי הכלא.
הפרשה החלה בתחילת החודש, אז קבע אוחנה כי יש לחסן אסירים רק בהתאם לקצב התקדמות מבצע החיסונים באוכלוסייה הכללית. אוחנה דבק בעמדתו גם לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הסביר לו כי אין לו סמכות לכך. לאחר כמה ימים, ב-17 בינואר, החל מבצע חיסוני האסירים בתמיכתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, ולאחר שכמה ארגונים הגישו עתירה לבג"ץ.
3 צפייה בגלריה
מני מזוז
מני מזוז
"הצורך לומר דברים כה מובנים מאליהם מצער". מני מזוז
(צילום: אוהד צויגנברג)
3 צפייה בגלריה
"כולם זכאים להתחסן". נועם סולברג
"כולם זכאים להתחסן". נועם סולברג
"כולם זכאים להתחסן". נועם סולברג
(צילום: אלכס קולומויסקי "ידיעות אחרונות")
השופט מני מזוז מתח ביקורת חריפה על אוחנה, וכתב שהתנהלותו של השר לביטחון פנים בפרשה זו "הייתה כרוכה בהנחיה בחוסר סמכות תוך התרסה כלפי המופקדים על ביצוע החוק, ובהתעלמות מהנחיית היועץ המשפטי לממשלה".
מזוז התייחס להתרסה של השר אוחנה כלפי מנכ"ל משרד הבריאות והמשנה ליועמ"ש, כשכפר בסמכותם להשיג על הנחייתו לשב"ס והציע להם להתמודד בבחירות לכנסת. "התרסה מקוממת זו מצביעה על שיבוש מוחלט בתפישתו של אוחנה את תפקידו וסמכותו", כתב מזוז. "השר לביטחון הפנים אינו מוסמך להורות לנציב שב"ס שלא להעניק טיפול רפואי לאסיר או עצור, כפי שאינו מוסמך להורות למפכ"ל המשטרה או לראש אגף החקירות להימנע מביצוע חקירה פלילית, או לפתוח בחקירה פלילית".


מזוז התייחס גם לכך שאוחנה ביקש ייצוג נפרד מהיועמ"ש, וכתב כי "המקרה דנן אינו - גם לא בקירוב - בגדר המקרים ה"נדירים וחריגים" שעשויים להצדיק ייצוג נפרד. לא מתקיימות בו הנסיבות שעליהן עמדה ועדת שמגר שעשויות להצדיק בחינה של ייצוג נפרד או עמדה נפרדת מטעם הרשות, המתייחסות ל'מקרים של חילוקי דעות בתום לב בנושא היכול להיות נתון לפרשנויות שונות'".
לדברי מזוז, "עצם העובדה שאוחנה הוא נבחר ציבור אין בה כדי להקנות לו סמכות לנהוג כרצונו, בניגוד לחוק, לפגוע בזכויות אדם, ולהורות לגורמי שב"ס לפעול שלא כדין. מצער הצורך לומר דברים כה מובנים מאליהם".
השופט נועם סולברג הסביר בפסק הדין: "נמצאנו למדים אפוא, מן המשפט העברי, מן המוסר הטבעי, ומן החוק הישראלי, כי מניעת חיסון איננה מדרכי הענישה. אין להבחין בין מי שהוּשׂם מאחורי סורג ובריח, מי שניטלה חירותו מחמת מעשיו הרעים, לבין בני חורין ישרי-דרך שמחוץ לחומות הכלא. כולם זכאים בשווה לחיסון קורונה, לפי התיעדוף המקצועי שנקבע במשרד הבריאות".