3 צפייה בגלריה
"חלק מזהותו האישית כפי שמכתיב לו מצפונו". אילוסטרציה
"חלק מזהותו האישית כפי שמכתיב לו מצפונו". אילוסטרציה
"חלק מזהותו האישית כפי שמכתיב לו מצפונו". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
צעיר ישראלי שמתגורר בצפון הארץ תובע מרשות האוכלוסין וההגירה להתיר לו להנפיק תעודת זהות עם תמונת הפנים שלו כשהוא חובש על ראשו מסננת פלסטיק אשר מבטאת, לדבריו, את אמונתו ב"מפלצת הספגטי המעופפת" - האל של הדת הפרודית "פסטפארי" שסוחפת אחריה מיליונים ברחבי העולם.
הצעיר, שמגדיר את עצמו כמאמין אדוק של הדת, פנה בכמה הזדמנויות למשרד הפנים כדי להנפיק תעודת זהות עם תמונת תווי פניו כשהוא נושא על ראשו מסננת פלסטיק, כיאה לדת שעליה הוא נמנה. עד היום נתקל הצעיר בסירוב, והחליט לפתוח במאבק משפטי.
בעקבות פנייתו, פנתה עורכת הדין ג'יהאן קראקרה-בכרייה מהסיוע המשפטי במחוז חיפה אל משה חזות, מנהל רשות האוכלוסין וההגירה בחדרה, בבקשה להנפיק לצעיר תעודת זהות עם תמונה אשר מבטאת את אמונתו.
3 צפייה בגלריה
בעולם כבר היו תקדימים רבים. תעודת זהות שהונפקה בצ'כיה
בעולם כבר היו תקדימים רבים. תעודת זהות שהונפקה בצ'כיה
בעולם כבר היו תקדימים רבים. תעודת זהות שהונפקה בצ'כיה
במכתב ציינה עו"ד בכרייה כי לצורך הנפקת רישיון נהיגה, הוצא לצעיר טופס ירוק על ידי גורם ממשלתי – משרד התחבורה - עם צילום פניו כשהוא חובש על ראשו מסננת פסטה. "הצעיר פנה כמה פעמים למשרד הפנים בבקשה להנפיק לו תעודת זהות עם אותה תמונה. מתוך אמונה שלמה כי חלק מזהותו האישית, דעתו וכפי שמכתיב לו מצפונו, פנה וביקש שהמסמך הרשמי, תעודת הזהות הישראלית שלו, יישא את סמל זהותו האישית. הצעיר נתקל בסירוב ללא סיבה ברורה ומוצדקת".
לדבריה, בהתאם לנוהל מרשם האוכלוסין, ניתן להצטלם עם כיסוי ראש מטעמי דת ומצפון ובלבד שאין בכך כדי להסתיר את איברי הפנים מהקצה העליון של המצח ועד לתחתית הסנטר. "המסננת הינה סממן חיצוני בעל משמעות עמוקה לצעיר, כשם שכיסוי ראש או כיפה הם כאלה, והיא איננה מסתירה את פניו, אלא עונה על הדרישה של צילום לפי נהלי משרד הפנים", ציינה עורכת הדין.
עוד ציינה כי בעולם מוכרים מקרים רבים שבהם הונפקו מסמכים רשמיים של מאמיני מפלצת הספגטי המעופפת. "גם בישראל הוכר מקרה דומה, ועל כן לא ברור הסירוב של המשרד לכפות על הצעיר את אשר מצווה עליו צו מצפונו", כתבה.
סבין חדד, דוברת רשות האוכלוסין וההגירה, מסרה בתגובה: "תעודת זהות ודרכונים הם מסמכים לאומיים רשמיים של המדינה, ואנו מצפים מהציבור להתייחס בהתאם. כל פעולה או בקשה השמה את המסמכים הללו ללעג, לכאורה, לא נוכל לאשר".

להאמין במפלצת ספגטי - בשם חופש הדת

דת הפסטפארי נוסדה לפני 15 שנה על ידי בוגר אוניברסיטת אורגון ובעל תואר בפיזיקה בשם בובי הנדרסון. הנדרסון מחה על החלטת מועצת החינוך בקנזס לאפשר לבתי ספר שלא ללמד את תורת האבולוציה, ובמכתב ששלח למועצה לעג לטענה שהימצאותם של דברים שהמדע אינו יכול להוכיח היא ההוכחה לכך שקיימת יישות אלוהית - על ידי הצגת אמונה בבורא שמזכיר בדמותו ספגטי וכדורי בשר.
3 צפייה בגלריה
"אין שום הוכחה מדעית שהאל הזה אינו קיים". מפלצת הספגטי המעופפת
"אין שום הוכחה מדעית שהאל הזה אינו קיים". מפלצת הספגטי המעופפת
"אין שום הוכחה מדעית שהאל הזה אינו קיים". מפלצת הספגטי המעופפת
(צילום: shutterstock)
הנדרסון קרא למועצת החינוך להקציב זמן גם ללימוד דת "מפלצת הספגטי המעופפת", משום שלדבריו אין שום הוכחה מדעית שהאל הזה אינו קיים, ולכן כל אחד יכול לבחור להאמין בו. הרעיון סחף אחריו מיליונים ברחבי העולם, עד שהדבר נרשם כדת רשמית בהרבה מדינות בעולם. הלבוש המסורתי של הדת הוא מסננת ספגטי על הראש, בדומה לכיפה או לחיג'אב.
מטרתה של הדת היא להוות סאטירה, לגחך על מוסכמות ולהביך את הדתות הקיימות - והכל באופן חוקי ובשם חופש הדת. אתר האינטרנט של מייסד הדת זוכה לעשרות מיליוני כניסות.
בשנים האחרונות הגיעו בקשות לקונסולים ישראלים ברחבי העולם לשנות דת במרשם האוכלוסין מ"יהודי" ל"פסטפארי", ואף להנפיק דרכון חדש עם תמונה עם כיסוי הראש המסורתי של הדת והוא מסננת הפסטה. עד היום, כל הבקשות נדחו.
בדצמבר 2015, חברי מסדר "מפלצת הספגטי המעופפת" קיבלו הכרה מהשלטונות בניו זילנד ואף קיבלו היתר להינשא על פי אמונתם‏. ביולי 2011 קיבל תושב אוסטריה את הזכות לחבוש מסננת פסטה על ראשו בזמן צילומו לרישיון הנהיגה. מאבקו נמשך שלוש שנים, שבהן ביקש לממש את זכותו לחבוש כיסוי ראש דתי בצילומי הרישיון כפי שמתיר החוק האוסטרי.
ביולי 2013 קיבל תושב צ'כיה את אותה הזכות לאחר שטען שהאיסור להצטלם עם מסננת פוגע בזכות לחופש הפולחן. צ'כיה היא המדינה השנייה שמאפשרת באופן רשמי צילומי רישיון נהיגה עם מסננת לאחר שניסיונות במדינות אחרות, כגון ארצות הברית, נכשלו.
בשנת 2014 אישה ממדינת יוטה שבארצות הברית הצטלמה כאשר חבשה מסננת פסטה על ראשה‏. ב-2 בינואר 2014 הושבע כריסטופר שייפר לכהונת חבר מועצת העיר פומפרט במדינת ניו יורק כשלראשו מסננת פסטה. במרץ 2015 הוציא לראשונה ישראלי רישיון נהיגה עליו תמונה בה הוא חובש מסננת פסטה.