קבינט הקורונה התכנס הערב (יום ג') על רקע המשך העלייה בתחלואה ובמהלך הדיון אישרו השרים פה אחד כי משך הבידוד למי שנחשפו לחולה מאומת יקוצר לשבעה ימים, בכפוף לבדיקה שלילית. כניסת ההחלטה לתוקף תהיה מיידית, לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות יחתום על צו בנושא. לאחר מכן הבהיר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "נגביר את האכיפה על הפרות בעניין זה. אנשים שמשתחררים בלי לבצע בדיקה - ייקנסו ב-5,000 שקל. המטרה של המהלך היא להגביר את מספר האנשים שנענים לבידוד. אנחנו קובעים אמצעים שהציבור יכול לעמוד בהם".
כמו כן החליטו השרים שסמכויות וניהול האכיפה יעברו ממשרד הבריאות למשרד לביטחון הפנים. השר לביטחון הפנים עמר בר לב אמר: "זהו צעד ראוי ונכון כדי לקדם אכיפה יעילה של ההפרות במרחב הציבורי, הפרת בידודים ואכיפה תקינה של הנחיות הקורונה".
במקביל מבקשים במשרד הבריאות להחזיר את "התו הירוק". בבקשה הודגש כי "אין מדובר במגבלה", והתו הירוק יאפשר למעשה כניסה ללא מגבלות למחוסנים, מחלימים ונבדקים. על פי ההצעה, הוא יחול רק על פעילות במקום סגור ורק בפעילות של יותר מ-100 אנשים.
לפי הבקשה שהוצגה, בתוך התו הירוק ייכללו חתונות, אירועי שמחות, הופעות, מסיבות, פסטיבלים, כנסים, חדרי כושר, מסעדות, חדרי אוכל ובתי תפילה. לעומת זאת, לא יידרש תו ירוק בכניסה לקניונים בפרט ובפעילות מסחר בכלל, וכן בכניסה לתחבורה ציבורית.
1 צפייה בגלריה
לא צריך בקניונים וברכבות, כן במסעדות ובהופעות. התו הירוק יחזור?
לא צריך בקניונים וברכבות, כן במסעדות ובהופעות. התו הירוק יחזור?
לא צריך בקניונים וברכבות, כן במסעדות ובהופעות. התו הירוק יחזור?
(צילום: AFP, רויטרס, בראל אפרים, שלו שלום)
התו הירוק יאפשר הצגת בדיקה מהירה (תקפה ל-24 שעות) או הצגת בדיקת PCR (תקפה ל-48 שעות). ילדים עד גיל שנה לא יהיו חייבים בבדיקה. על פי ההצעה, הבדיקה לילדים עד גיל 16 תהיה במימון ציבורי, ומעל גיל 16 - במימון פרטי, למעט מי שאינם רשאים להתחסן.
בנוסף, לפי ההצעה יוקם מערך בדיקות מהירות ויוקמו "קיוסקים" עירוניים שימכרו ויפקחו על ביצוע הבדיקה, במימון ספקיות הבדיקות. פרט לכך, תיבחן האפשרות להתיר רכישת בדיקות מהירות בבתי המרקחת.
בפתח ישיבת הקבינט התייחס בנט לעקרונות להמשך הטיפול בקורונה: "לא להגיד מה לסגור, אלא איך לפתוח. להיערך כמה שיותר זמן מראש למהלכים עתידיים כדי לתת לציבור זמן, ולא להפתיע אותו, במטרה להגביר את האמון ולהפחית לחץ ובלבול. קיום קשר עם השטח, בדגש על בעלי עסקים, במטרה ללמוד את צורכיהם ולהתאים את פעולות הממשלה".

בדיון מוקדם אצל ראש הממשלה נפתלי בנט עסקו המשתתפים גם באפשרות לערוך בדיקות מהירות בקייטנות ובבתי האבות - אך עדיין אין הסכמה על כך. כמו כן דיברו על בדיקות מהירות באירועים שמתקיימים בחללים סגורים עם יותר מ-100 אנשים.
אתמול הסתייג מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס, פרופ' נחמן אש, ממתווה הבדיקות המהירות בכניסות לאירועים. לדבריו, "אנחנו עובדים על משהו שאני קורא לו 'מתווה קל' לאירועים וחתונות, שהכניסה לאירועים שמתקיימים באולמות סגורים תהיה למחוסנים או עם בדיקות. אנחנו בוחנים את זה. ככל שזה יאושר על ידי השר נעלה לאישור הקבינט, אבל עדיין עובדים על זה, יש פה מורכבויות שונות".
ביום שישי ייכנסו לתוקף ההגבלות שעליהן החליט קבינט הקורונה בישיבתו הקודמת הנוגעות לנוסעים לחו"ל. הן כוללות בידוד של כל השבים לישראל כולל מחוסנים ומחלימים ב-24 השעות הראשונות לאחר שובם ארצה או עד קבלת התוצאה השלילית, כמו גם הרחבת מספר המדינות שהחזרה מהן תחייב בידוד - כולל מחוסנים ומחלימים.
בנוסף, החל מאתמול יכולים מדוכאי חיסון לקבל מנה שלישית של חיסון הקורונה שמונה שבועות אחרי מתן המנה השנייה. אתמול גם התחדש לאחר הפוגה של יממה החיסון לבני הנוער בגילאים 12 ומעלה, אחרי שהמדינה הצליחה לסכם עם חברת פייזר על הקדמת המשלוח הבא של החיסונים לתחילת אוגוסט.
פורסם לראשונה: 19:27, 13.07.21