בן 47 נפצע בצהריים (שישי) מדקירות בגן הזיכרון בשכונת הדר בחיפה, מול בניין העירייה. המחבלת, בת 15 תושבת העיר, נעצרה במקום, ובחקירתה הודתה שרצתה לדקור יהודי. מצבו של הפצוע הוגדר תחילה בינוני, אך אחרי כמה שעות עדכנו בבית החולים רמב"ם שמצבו כעת מוגדר קל.
בשעה 13:10 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל על פצוע מאירוע אלימות בגן הזיכרון ברחוב אבן סינא בחיפה. צוות מד"א שהוזעק למקום פינה את הפצוע לבית החולים רמב"ם. חובש בכיר במד"א משה רוזנטל סיפר: "הפצוע שכב בגינה כשהוא בהכרה מלאה וסובל מפציעה חודרת ומדממת. הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני שכלל עצירת דימומים וחבישות ופינינו ואותו בניידת טיפול נמרץ להמשך טיפול בבית החולים כשמצבו יציב".
10 צפייה בגלריה
הזירה בחיפה
הזירה בחיפה
זירת הפיגוע בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
10 צפייה בגלריה
הסכין בזירה בחיפה
הסכין בזירה בחיפה
הסכין ששימשה את החשודה
(צילום: דוברות המשטרה)
10 צפייה בגלריה
המחבלת בת ה-15 מחיפה
המחבלת בת ה-15 מחיפה
המחבלת בת ה-15 מחיפה בניידת
(צילום: גיל נחושתן)
10 צפייה בגלריה
אביה של המחבלת
אביה של המחבלת
אביה של המחבלת
(צילום: גיל נחושתן)
מהמשטרה נמסר כי כעשר דקות לפני הדקירה, סמוך לשעה 13:00, התקבל דיווח במוקד 100 מאביה של החשודה - שסיפר כי בתו בת ה-15 מתכוונת לבצע פיגוע, בירושלים או במקום אחר. שוטרים החלו בסריקות על בסיס תיאור ראשוני שמסר האב למשטרה, כשבמקביל השוטרת רס"מ מאשה קרמר (34) הגיעה אל בית המשפחה ברחוב שיבת ציון. בזמן ששוחחה עם האבא וגבתה עדות מסודרת, התקבל דיווח על אדם שנדקר בגן הזיכרון במרחק לא גדול מבית משפחת החשודה.
קרמר שקפצה מיד למקום הבחינה בחשודה כשסכין בידה ועצרה אותה, כשהאב שהגיע גם הוא לצידה. בתיק של החשודה נמצאו עוד שני סכינים וכאפייה, מה שמגביר את החשד של החוקרים שהיא התכוונה לבצע כמה פיגועים. מפקד מרחב כרמל במשטרה ניצב-משנה אלי מגן שיבח את פעולת השוטרת, שסיימה את האירוע מבלי לעשות שימוש באקדח.
10 צפייה בגלריה
הזירה בחיפה
הזירה בחיפה
הזירה בחיפה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
10 צפייה בגלריה
הסכין בזירה בחיפה
הסכין בזירה בחיפה
זירת הפיגוע בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
בשיחה עם ynet סיפרה קרמר: "תוך כדי העדות של האב, התקבל דיווח על אדם שנדקר בגן הזיכרון, במרחק לא גדול מהבית. הגעתי מיד עם האבא למקום, ראיתי את החשודה מחזיקה משהו ביחד וזורקת לרצפה. אביה רץ אליה וחיבק אותה. דרכתי את האקדח, אבל לא שלפתי אותו. צעקתי לחשודה להרים ידיים, ראיתי שהיא לא מחזיקה כלום, ביקשתי שתשכב על הרצפה וכבלתי אותה. האדם שאותו היא דקרה עמד בצד לא הרחק מהמקום, כשהוא על הרגליים".
דובר בית החולים רמב"ם, דוד רטנר, מסר שהפצוע טופל בחדר הלם, מצבו טוב והוא משוחח עם הצוות הרפואי. הוא סובל משלוש דקירות בגפיים, קיבל מנת דם ויישאר לאשפוז במחלקה הכירורגית.
מפקד מרחב כרמל החדש במשטרה שנחנך רק השבוע, ניצב-משנה אלי מגן, הגיע לזירה. גם אנשי שב"כ הוזעקו לזירה. בגן הזיכרון שבו התרחש האירוע כבר הוקמה הבמה לקראת טקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

הפיגוע התרחש שעות בודדות אחרי העימותים האלימים בהר הבית, שבמהלכם נעצרו יותר מ-400 פלסטינים שהתבצרו והתפרעו במסגד אל-אקצא, והשליכו אבנים לעבר שוטרים. לפי הפלסטינים, במהלך העימותים עם כוחות הביטחון במקום נפצעו 150 מתפללים מוסלמים. שלושה שוטרים נפצעו בהתפרעויות באורח קל, שניים מהם נזקקו לפינוי לקבלת טיפול רפואי.
עם תום ההתפרעויות והשבת הסדר למתחם, שבו מתפללים מוסלמים להגיע למסגד. כניסת המשטרה למתחם המסגד נעשתה רק לאחר שהכוחות נרגמו באבנים. בשעה 12:30 לערך החלה התפילה בהר הבית בהשתתפות כ-50 אלף מוסלמים. השקט במתחם נשמר. במקביל, ארבעה יהודים נעצרו בירושלים עם גדיים בחשד שהיו בדרכם להקריב קורבן פסח בהר הבית.
הדקירה בחיפה והעימותים הבוקר בהר הבית אירעו על רקע דריכות השיא של מערכת הביטחון לרגל ערב חג הפסח. כ-8,000 שוטרים ולוחמי מג"ב, יחד עם מאות חיילים שנשלחו לסייע להם, יסיירו ברחובות הערים ובמקומות הומי אדם בעקבות התרעות - כלליות לפי שעה - על כוונה להוציא פיגועים בתחומי ישראל וביהודה ושומרון. בצבא ובמשטרה יפעלו לחסימת זליגת שוהים בלתי-חוקיים (שב"חים) דרך פרצות בגדר בקו התפר, לצד שילוב של איסוף מודיעין מצד שירות הביטחון הכללי למניעת פיגועי טרור. יותר מ-4,000 ניידות משטרה יפטרלו ברחבי הארץ.
10 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
מאות פלסטינים נעצרו בהר הבית
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
מתחם הר הבית לאחר ההתפרעויות
אבנים שהושלכו על ידי המתפרעים בתוך מתחם מסגד אל-אקצא
(צילום: דוברות המשטרה)
אמש הודיע צה"ל כי סגר יוטל על יהודה ושומרון במהלך חג הפסח – החל מהיום בשעה 16:00 ועד לחצות שבין שבת ליום ראשון. ההנחיה פורסמה בתום הערכת מצב ביטחונית, ומחר תיערך הערכת מצב נוספת, שבה ייבחן אם להאריך את הסגר לחול המועד. נוסף על הסגר ביהודה ושומרון, הוחלט לסגור את המעברים בגבול רצועת עזה.
בגל הטרור האחרון נרצחו כבר 15 בני אדם בישראל, בפיגועים קשים שבוצעו בבאר שבע, בחדרה, בבני ברק ובתל אביב, ובמשטרה נערכים לכל תרחיש. "היום הוא יום השיא שלנו בהיערכות לקראת ליל הסדר, בשילוב תפילת יום השישי של הרמדאן", אומר בשיחה עם ynet ראש ענף מבצעים במג"ב, סגן-ניצב עודד אפללו. "כל תרחישי הייחוס נמצאים על השולחן – מרמת המפגע הבודד ועד חוליית מחבלים מוכוונת ארגוני טרור".

10 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, הגיע לביקור והרמת כוסית ביחידת המסתערבים של מג"ב לרגל חג הפסח, בבסיס בארותיים
ראש הממשלה, נפתלי בנט, הגיע לביקור והרמת כוסית ביחידת המסתערבים של מג"ב לרגל חג הפסח, בבסיס בארותיים
בנט, בר-לב והמפכ"ל בהערכת מצב לקראת החג. "נערכים לכל תרחיש"
ראש הממשלה נפתלי בנט קיים בעקבות המהומות בהר הבית הערכת מצב בהשתתפות השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן, וקיבל עדכונים על העימותים. "אנחנו פועלים להרגעת השטח גם בהר הבית, וגם בכל רחבי ישראל, ולצד זה אנחנו נערכים לכל תרחיש", אמר ראש הממשלה בנט.
המפכ"ל שבתאי אמר: "בזמן שאנחנו עומדים פה עכשיו, יש איזה קומץ של אנשים שמנסים להפר את הסדר באזור הר הבית, ואני אומר את זה בצורה הכי מפורשת - לא ניתן לשום קומץ, כזה או אחר, להפר את השלווה ואת חופש הפולחן. הר הבית פתוח, אנחנו מאפשרים לכל תושבי מדינת ישראל ותושבי השטחים שמגיעים להתפלל בהר הבית, לעלות ולקיים את פולחן הדת".
שבתאי הוסיף: "עשינו כל שביכולתנו להימנע מכניסה להר הבית ופנינו לשומרי הווקף לטפל בפורעים, להרחיק אותם ולהוציא אותם משטח ההר, אך לצערנו זה לא צלח והפרות הסדר נמשכו. למרות זאת, אפשרנו את תפילת הבוקר, אך גם בסיומה השוטרים הותקפו באבנים, סלעים וירי בכינון ישיר של זיקוקין, מה שאילץ אותנו להיכנס פנימה לפזר ולעצור את הפורעים. בשלב מסוים האבנים שהושלכו סיכנו את המתפללים ברחבת הכותל המערבי, ופעילות נחושה של מפקד המחוז ושוטריו הביאה למעצר של מאות פורעי חוק ולהשבת השקט אל ההר".