אז מה היה לנו השנה? החמרה במשבר האקלים, שלג בירושלים, משבי רוח שהגיעו עד 140 קמ"ש, מלחמה באירופה שפוגעת ביצוא תוצרת חקלאית וביבוא חיטה, מחסור עולמי במזון, גלי חום שפוגעים בגידולי השדה ורפורמה בחקלאות. כל אלה מובילים לחוסר הוודאות שסביבנו, בעוד שעל דבר אחד תמיד אפשר לסמוך - החקלאים הצברים ימשיכו לצאת לשדות, בכל מזג אוויר ובכל מצב, ולדאוג לאספקת מזון טרי ולתוצרת חקלאית כחול-לבן.
"קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות" החליטה להקדיש השנה את תחרות הצילומים "הגלריה החקלאית" לאנשים שעומדים בחזית החקלאות המקומית ולעבודתם היומיומית.
תחרות הצילומים נועדה לחשוף לציבור הרחב את תרומתה הגדולה של החקלאות לפיתוחה של המדינה ואת חשיבותה לשמירה על עצמאות המזון וקרקעות המדינה. לתחרות הוגשו מאות תמונות ומתוכן נבחרו 20 שעלו לשלב הגמר. ההכרזה על שלושת הזוכים תתקיים מחר, ערב חג השבועות, חג החקלאות.
בחרנו בשישה תצלומים מתוך העשרים שעלו לגמר. מצילום שתפסה העדשה בצורה הכי מוחשית את האופק בחקלאות הגולן לאור ירח ועד לשדות כותנה השווה לזהב.

מטע רימונים

"נסעתי לסדרת צילומים בצפון. באחד המטעים, סמוך לנחל ציפורי, בשעות הבוקר המוקדמות, ראיתי חקלאי מבוגר, דרוזי המתגורר באחד הכפרים באזור", תיארה סבטלנה קירז, בת 45 מחיפה. "הוא כל כך מצא חן בעיניי. אדם מבוגר, בפנסיה, שממשיך לעבוד במטע שלו, שהוא החיים שלו. העדשה קלטה את השקט בו הוא קוטף את הרימונים, את המבט האוהב שהרעיף על כל פרי שקטף בשתי ידיו".
6 צפייה בגלריה
מטע רימונים
מטע רימונים
מטע רימונים
(צילום: סבטלנה קירז)

העמסת מטע

ארנון בן ה-62 ממצפה שלם עסק מרבית חייו הבוגרים בתחום התיירות. כשפרצה הקורונה הוא נותר ללא פרנסה, והחליט לחזור ולעבוד כחקלאי במטע התמרים אותו עזב בגיל 24. "למרות הגבות שהורמו על המהלך הזה שעשיתי אני נהנה מאוד לחזור לחקלאות, לקום בארבע בבוקר ולצאת לשטח", הוא מספר.
"הכי מדהים בעיניי הוא שדווקא בתנאים הכי קשים, במדבר, באזור בו הטמפרטורות גבוהות והאדמה מלוחה, צומחים התמרים הכי מתוקים וטעימים שיש. אותי זה פשוט מרגש כל פעם מחדש".
6 צפייה בגלריה
העמסת מטע
העמסת מטע
העמסת מטע
(צילום: ארנון בירן)

שדה כותנה

שחר גרבר בן ה-59 מנס ציונה הוא צלם חובב מזה 30 שנה, שאוהב לצלם אנשים ותרבויות. "הגעתי לצלם את הכותנה בשדות קיבוץ נען ואז קלטתי את הקטפת העצומה ובתוכה מפעיל שנראה קטן מאוד לעומתה", סיפר גרבר.
"קטפת הכותנה הירוקה 'אכלה' מכל הבא ליד, העלתה ענני אבק והשאירה אחריה שביל של גבעולי כותנה יבשים וריקים". גרבר הוסיף כי "המפעיל, קיבוצניק מנען שעובד בפלחה, הסביר לי שהקטפת המתקדמת הזו מסוגלת לקטוף, לגלגל ולארוז את הכותנה ואפילו להדביק ברקוד על כל גליל. יתרה מזאת, הקטפת מנווטת את עצמה באמצעות GPS".
6 צפייה בגלריה
שדה כותנה
שדה כותנה
שדה כותנה
(צילום: שחר גרבר)

שלושה דורות

אורית חביב, בת 62 מכפר ויתקין, סיפרה על התמונה שצילמה: "צילמתי שלושה דורות של חקלאים מתפעלים יחד את המשק המשפחתי בכפר ויתקין. המשק המשפחתי כולל רפת, פרחים, פרחי מאכל וענפי נוי לזרי פרחים".
"הסבא עוזי בן ה-91, דור שני לראשוני היישוב, עדיין מגיע כל יום לעבודה. יחד איתו הבן דורון (בעלה של הצלמת) בן ה-64 והנכד שחר (בנם של אורית ודורון) בן ה-37". חביב ציינה כי "שחר, מהנדס במקצועו, הוא למעשה הדור הרביעי לחקלאי היישוב. למרות שעבר לגור מחוץ ליישוב, הוא חזר לעבודת החקלאות, מגיע כל יום למשק המשפחתי ומשלב בין הפרויקטים שלו בהנדסה ובין העבודות הקשורות באחזקת המשק המשפחתי וקידומו".
6 צפייה בגלריה
שלושה דורות
שלושה דורות
שלושה דורות
(צילום: אורית חביב)

שדה לבנדר בשלג

"אני מגדל פירות וירקות אורגניים", הסביר יועד מלקר, בן 40 ממושב שעל. "בשנים האחרונות התחלתי יחד עם זוג נוסף לגדל אורגנית גם צמחי מרפא, כמו לבנדר ואזוב. מהצמחים אנחנו מפיקים שמנים ומוצרים טיפוליים הנמכרים בכל הארץ. את התמונה הזו צילמתי בשדה הלבנדר שלנו שלמרגלות ביתי ברמת הגולן, כשהשדה לבוש לבן בשלג המפתיע של סוף מרץ".
6 צפייה בגלריה
שדה לבנדר בשלג
שדה לבנדר בשלג
שדה לבנדר בשלג
(צילום: יועד מלקר)

האבקת עצים

"תיעדתי את החקלאי יפרח סלדי, שבקרוב יחגוג 70", סיפר דני ישראלוביץ, בן 40 ממושב צופר. "הוא מתגורר במושב צופר בערבה ומגדל תמרים. הוא סיפר לי כי רבים מדור ההמשך מוותרים על החקלאות, ולכן החליט להמשיך לטפל באופן עצמאי במטע, ככל שהוא יכול".
6 צפייה בגלריה
האבקת עצים
האבקת עצים
האבקת עצים
(צילום: דני ישראלוביץ)
"חלק מהעבודה הוא לקחת את הזרעים מהעצים הזכריים ולאבק את העצים הנקביים", הסביר ישראלוביץ. "לדבריו, השיטה הידנית, הנעזרת ברוח, טובה יותר מפעילותן של הדבורים".
לצפייה בכל התמונות שעלו לגמר וגם בצילומים מהתחרויות בשנים הקודמות: gallery.kanat.co.il