פרסום ראשון: במשרד הביטחון עמלים כבר שבועות ארוכים על מהלך דרמטי שבסופו יוכשרו 1,700 יחידות דיור בערים וביישובים ביהודה שומרון. היחידות כבר עומדות על שטחים שניתן, בקלות יחסית, להכשיר משפטית: אדמות מדינה או אדמות סקר שמעמדן החוקי נמצא בתהליך הסדרה, ולא קרקעות פלסטיניות פרטיות.
1 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
מעלה אדומים. גם היא ברשימה
(צילום: רויטרס)
הצוות שעוסק בהכשרת המהלך הורכב במשרדו של השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון, והוא כולל בין היתר יועצים משפטיים ממשרדי הביטחון והמשפטים ומהמנהל האזרחי, ואת יועצו של גנץ לענייני התיישבות אבי רואה.
מדובר על בתים בנויים שניתן להכשירם כחוקיים בהפעלת סעיף משפטי המכונה "תקנת השוק" וללא כל צורך בחקיקה. השימוש בסעיף מאפשר לרוכש לקבל את הבעלות על הנכס אם הוכח כי רכישתו נעשתה בתום לב.
הרעיון להכשרת הבתים תוך שימוש בסעיף "תקנת השוק" כבר עלה בעבר בכמה הזדמנויות ונעשו ניסיונות לקדמו, אך הן נבלמו. במהלך השנים עשתה המדינה שימוש בסעיף והכשירה דרכו כמה מבנים במקרים בודדים בקרית ארבע, ברקן, נילי וביישובים נוספים.
במתווה הנוכחי מדובר על מהלך יזום של המדינה שתכשיר כאמור יחידות דיור רבות על ידי מנגנון משפטי המיועד לכך. הצוות הנוכחי שעוסק במיפוי השטח והבתים גובש בחודש יוני בליווי שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר המשפטים אבי ניסקורן, השר מיכאל ביטון והיועמ"ש אביחי מנדלבליט.
בימים אלה מגבש הצוות רשימת ערים בהן צפוי המהלך להתחיל כבר בחודשים הקרובים. כפי שנודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות", ברשימה יכללו בין היתר ביתר עילית, מודיעין עילית, מעלה אדומים, אריאל, יצהר, עטרת, חלמיש, אדורה ועותניאל.
"מדובר בתיקון עוול של שנים", אמר גורם בכיר במשרד הביטחון. "המשפחות הללו שבנו את ביתן כחוק על אדמות מדינה ולא על קרקעות פרטיות לא יכלו לרשום את נכסן כמו כל אזרח במדינה וחיו עם סכנת פינוי תמידית. המהלך נתקע במשך שנים אבל הצלחנו להוציא אותו לפועל. זו המגמה, מה שכחוק יוסדר".