3 צפייה בגלריה
שתיים מהעובדות שנפלו קורבן לתקיפות של בעל חברת כוח האדם
שתיים מהעובדות שנפלו קורבן לתקיפות של בעל חברת כוח האדם
"היינו שבע נשים בדירת שני חדרים וסלון, שילמנו 1,200 שקל למיטה". שתיים מהעובדות
תשע עובדות ניקיון זרות ממזרח אירופה, ללא אשרת שהייה בישראל, נפלו קורבן לתקיפות מיניות משפילות ואלימות של בעל חברת כוח האדם ש.אור נועם לוי (50) מהוד השרון. שלוש מהקורבנות הללו הן חרשות אילמות - ולפי אחת העדויות, לוי ביקש מהממונה על עובדות ניקיון בחברה לשלוח אותן אליו "כי הן שותקות". לפי אותה עדות, לוי אמר כי "אני רוצה אותן פעמיים-שלוש בשבוע, מעדיף כאלו שלא מדברות ולא שומעות".
אחת העובדות, ב' בת ה-31 - שאינה חירשת אילמת - צעקה לעברו כשתקף אותה "אני עובדת ניקיון, לא זונה". ועדיין, לוי לא הניח לה. עובדות הניקיון הועסקו על-ידי לוי בשנים 2019-2017 ועבדו כמנקות במוסדות חינוך וציבור של עיריית ראשון לציון, אחרי שלוי הציג בפני אנשי העירייה מסמכים של עובדות אחרות בעלות רישיון עבודה. הנשים הגיעו לישראל רק כדי לפרנס את ילדיהן ומשפחותיהן במזרח אירופה נקלעו למצב כלכלי קשה, והסכימו למעשה לכל עבודה שניתנה להן - אך לא ידעו שינוצלו מינית.
3 צפייה בגלריה
נועם לוי
נועם לוי
העובדת כתבה לו בתחנונים בטלפון שישחרר אותה, אך הוא השליך לה אותו. נועם לוי
(מתוך פייסבוק)
התקיפות המיניות, שאירעו כשהעובדות נשלחו לנקות את משרדי החברה, נמשכו זמן רב עד שנודע הדבר לאחת העובדות בחברה - אזרחית זרה ובעלת מעמד חוקי בישראל. הקורבנות לא מיהרו להתלונן במשטרה ולהעיד לאור החשש שיגורשו מישראל. בצעד יוצא דופן יצרה המשטרה קשר עם מתורגמנית לשפת הסימנים ברוסית כדי לקדם את חקירתן ולשכנע אותן להתלונן, ולפני כמה ימים נגזר דינו של לוי.
לוי הורשע בעבירה אחת של אונס, שמונה עבירות של מעשים מגונים חמורים ואלימים והטרדה מינית, ונשלח למאסר של שבע שנים ו-10 חודשים במסגרת הסדר טיעון. כמו כן, הוא פיצה את העובדות בסכום כולל של 850 אלף שקלים, כל אחת לפי הנזק האישי שגרם לה. לוי עמד בפני עונש כבד בהרבה, אבל בתיק התגלו קשיים ראייתים בגלל מורכבות העדויות וקשיי שפה והבעה של הקורבנות.
3 צפייה בגלריה
עובדת ניקיון אילוסטרציה
עובדת ניקיון אילוסטרציה
העובדת סיימה לנקות - לוי נעל אותה במשרד, התפשט ותקף אותה. ארכיון
(צילום: shutterstock)
באחד המקרים שבו הודה לוי, סיפרה הקורבן מ' - חירשת אילמת בת 39 - שהותקפה על-ידו אחרי שהגיעה לנקות את משרד החברה. כשביקשה לצאת עם סיום עבודתה, היא גילתה שדלת המשרדים נעולה, ובעזרת גוגל טרנסלייט כתבה ללוי שיפתח לה את הדלת. במקום לפתוח את הדלת, הלך לוי לחדר שלו, התפשט והתיישב ערום על הספה. מ' המשיכה לעמוד ליד הדלת הראשית, וכשנכנסה לחדרו של לוי גילתה אותו שם בעירום מלא. היא פרצה בבכי, ולוי משך אותה והושיב אותה עליו. מ' לא יכלה לצעוק לעזרה בשל נכותה, וכתבה ללוי בטלפון בתחנונים שישחרר אותה - אך הוא חטף ממנה את המכשיר וזרק אותו. הוא נגע בכל חלקי גופה, הפשיט אותה וביצע בה מעשים מגונים עד שהגיע לסיפוק מיני.

"היו פעמים שנעלו אותנו מחוץ לדירה"

גם ב', בת 31, וד', בת 52, שתיהן אימהות חד-הוריות לילדים, היו קורבנות של לוי. הן באו לישראל בלי אישורים כדי להתפרנס ולשלוח כסף לילדיהן ולמשפחותיהן, אך לא ידעו שבישראל, כלשונן, מתייחסים לנשים ממזרח אירופה כאל "זונות" או "בשר", ולא כבני אדם.
לוי, לדבריהן, תקף אותן במפתיע בעבודה במשרדי החברה - והציע להן מימון כלכלי תמורת קיום יחסי מין עמו על בסיס קבוע. כשסירבו הוא לא הניח להן, וביצע בהן עבירות מין חמורות. מלבד התקיפות המיניות הן גם סבלו לטענתן מהתעמרות בעבודה. מאז חשיפת הפרשה ומעצרו של לוי השתיים מתגוררות במקלט לנשים שהיו קורבנות לסחר בבני אדם של משרד הרווחה, ובקרוב - אחרי הליך שיקום - יחזרו לארצות המוצא שלהן.
"הישראלים מתייחסים לנשים סלביות כאל בשר, ורק מציעים להן כל הזמן מין. אישה ישראלית מוגנת, וכלפינו הכול לגיטימי"
"כשדרשנו את הכסף עבור עבודתנו, הרבה פעמים לא נתנו לנו ואף איימו עלינו שיתלוננו במשטרת ההגירה", סיפרו השתיים. "זה הפחיד אותנו, כי שמענו על עובדות שגורשו. דאגו לנו אמנם לדירה, אבל בתנאים מאוד קשים - שבע נשים בשני חדרים קטנים וסלון. שילמנו לנציג החברה 1,200 שקל למיטה. היו פעמים שבעל הדירה נעל אותנו בחוץ כי החברה לא שילמה לו את שכר הדירה שהעברנו, והיו גם ניתוקי חשמל".
העובדות אמרו כי מכיוון שלא קיבלו שכר בזמן, הן היו לוקחות שאריות אוכל מגני ילדים שניקו כי היו רעבות. "עבדנו במשמרות ארוכות של 12 שעות ביום, וגם במשמרות לילה", אמרו. "שילמו לנו 28-27 שקל בשעה, הכל במזומן במעטפות. בלי תלוש שכר ובלי שום זכויות".
אחת מהן סיפרה שהכירה את לוי אחרי שהאחראי עליה הציע לה לעבוד עבור לוי, והדגיש ש"אם תשתדלי - הוא ידאג לך". לדבריה, "זמן קצר אחרי שהתחלתי לעבוד במשרד לוי הגיע מאחוריי והתחיל ללטף אותי. הייתי בשוק. לא ידעתי מי הוא, אבל הבנתי שהוא המנהל. התנגדתי, אבל זה לא עזר לי. אמרתי לו שבאתי לעבודה ואני לא זונה. הוא לא עזב אותי והמשיך".
עו"ד יובל זמר המייצג את ז'ק רביבועו''ד יובל זמרצילום: גיל נחושתן
השתיים אומרות כי לא התלוננו במשטרה כי פחדו מהגירוש, וכי הן חייבות את הכסף עבור משפחותיהן. "כל מה שקרה לנו בישראל מאוד משפיל ומגעיל", אמרו. "לא ציפינו ליחס כזה, חשבנו שאנחנו באות לעבוד. הישראלים מתייחסים לנשים סלביות כאל בשר, ורק מציעים להן כל הזמן מין. אישה ישראלית מוגנת, וכלפינו הכול לגיטימי".
נציגת פרקליטות מחוז מרכז, עו"ד עינת לב ארי, אמרה אתמול כי "עמדו בפנינו נשים מהשכבה החלשה ביותר והפגיעה ביותר באוכלוסייה, שאינן דוברות את השפה, נעדרות כל זכויות, ללא כל ביטחון ועזרה מהסביבה - שחיו בישראל בפחד מתמיד. למרות זאת הן אזרו אומץ, תוך לקיחת סיכון, ולכן יש לשבח אותן על אומץ ליבן ועמידתן. הפרקליטות ובית המשפט נלחמו בתיק הזה במי שמחפש לעצמו טרף קל לניצול".
פרקליטיו של לוי, עורכי הדין אבי חימי, יובל זמר ומשה וייס, טענו תחילה כי כל העובדות שיתפו פעולה עם לוי ולכן אין מדובר בעבירות הפליליות. בסופו של דבר, לאחר שמיעת ארבע מהעדויות בבית המשפט, החליט לוי להודות באשמה ולהביע חרטה ורצון לעבור טיפול קבוצתי לעברייני מין.
עורכות הדין רותי אלדר ותמי קלנברג-לוי, שייצגו חלק מהנפגעות מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מסרו כי "הנאשם ביצע ניצול כואב וציני במספר רב של נפגעות עבירה מוחלשות, ללא גב וללא תמיכה. היה חשוב לשמוע את הנאשם לוקח אחריות על מרבית המעשים ואילו הפיצוי שהוא שילם לנפגעות הינו חשוב, אך בפועל הינו טיפה בים מול הנזק העצום שנגרם להן".